Rosie säger: Hej! I livets alla skeenden, även i lidandet, tacka Herren för frälsningen, nåden, eviga livet, friden i själen och kärleken i hjärtat! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Vän
Skapat 2024-02-02 av Vän, man, 65 år, Stockholms län.
När en vänskapsrelation övergår till kärlek
Hur hanterar man en vänskapslelation som blir kärlek?Och hur berättar man det till sin vän? Om vännen är av samma kön så hur säger man det utan att förlora sin vän och utan att blanda in religion.

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2024-02-02 av Roffe

7 Mina älskade, låt oss älska varandra, för kärleken kommer från Gud. Var och en som älskar är född av Gud och känner Gud. 8 Den som inte älskar har inte lärt känna Gud, för Gud är kärlek. 9 Så uppenbarades Guds kärlek till oss: han sände sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom. 10 Detta är kärleken: inte att vi har älskat Gud, utan att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

11 Mina älskade, om Gud har älskat oss så högt, är också vi skyldiga att älska varandra. 12 Ingen har någonsin sett Gud. Om vi älskar varandra, förblir Gud i oss och hans kärlek har nått sitt mål i oss. 13 Vi vet att vi förblir i honom och han i oss genom att han har gett oss av sin Ande. 14 Vi har sett och vittnar om att Fadern har sänt sin Son som världens Frälsare. 15 Om någon bekänner att Jesus är Guds Son, förblir Gud i honom och han själv förblir i Gud. 16 Och vi har lärt känna den kärlek som Gud har till oss och tror på den.

Gud är kärlek. Den som förblir i kärleken förblir i Gud, och Gud förblir i honom. 17 Så har kärleken nått sitt mål hos oss: att vi har frimodighet på domens dag. För sådan han är, sådana är också vi i den här världen. 18 Det finns ingen rädsla i kärleken, utan den fullkomliga kärleken driver ut rädslan, för rädsla hör samman med straff. Den som är rädd är inte fullkomnad i kärleken.

19 Vi älskar därför att han först har älskat oss. 20 Om någon säger att han älskar Gud men hatar sin broder, så är han en lögnare. Den som inte älskar sin broder, som han har sett, kan inte älska Gud som han inte har sett. 21 Och detta bud har vi från honom: att den som älskar Gud också ska älska sin broder.


Höstlöv
#2. Publicerat 2024-02-03 av Höstlöv
Det svaret är inget lätt svar (försöker hålla mig till ditt önskemål om att hålla religionen utanför. Jag kallar mig kristen, att vara en kristen innebär inte alltid att vi har samma åsikter).
Dess formulering av svar reder du nog ut bäst själv. (Eller om du frågar å någon annans vägnar). Det är ju så individuellt hur vi är som personer och hur vi uttrycker oss.
Att älska sin vän mer än bara som vän är ju egentligen fint men hur den andra tar emot det kan vara svårt att veta och blir ju troligtvis inte lättare om det är en person av samma kön om en inte känner till om personen har den fallenheten.
Att falla för en vän är ju egentligen inte konstigt, det är ju en person som en trivs mycket bra med och en sådan lär en ju vilja dela sitt liv med.
Måhända tror du dig fått positiva signaler från din vän som gör att du vill öppna upp dig om detta.
Ofta vill en ju gärna tro att kärleken är besvarad och tolkar in saker positivt som sedan visar sig inte ha haft den betydelsen. Det har hänt mig, men jag uttrycker hellre mina känslor än håller de tillbaka i hopp om att de är besvarade.
Jag tycker det är lite sorgligt att du ber om råd och typ ingen säger något. Jag hoppas att mina rader blir till någon hjälp även om jag kanske inte är rätt person.
Har haft lätt att bli förälskad, t.ex. vid ny vänskapsrelation, kan vara svårt att veta vad är vänskap och vad är något mer. Att känna något mer vilket jag ofta gjort är en skön känsla. Värre är när någon känt mer för mig och det inte varit besvarat. Aldrig kul att såra någon.

Min första tanke är iaf. ta det varsamt, var ödmjuk i din framtoning då du ju inte vill förlora din vän (vilket du skall vara beredd på att du kan göra) men samtidigt känner det angeläget att berätta vad du känner.
Vem vet, det kan vara besvarat...
Det är först när vi vågar visa oss sårbara inför varandra som en positiv förändring kan ske.

Varmt lycka till! Livet är för kort för att bara kastas bort.
Ibland blir saker pannkaka men det kan bli bra ändå. (Pannkaka är f.ö gott).

Har f.ö även sett din kommentar/fråga till KristenDates ledning ang nya upplägget och synpunkter kring denna och finner det tråkigt att de inte besvarat den, de vet väl inte hur.
Vingen
#3. Publicerat 2024-02-03 av Vingen
Hur hanterar man en vänskapslelation som blir kärlek?Och hur berättar man det till sin vän? Om vännen är av samma kön så hur säger man det utan att förlora sin vän och utan att blanda in religion.
Oj...du lägger frågan på en sajt med kristen grund och då blir det nog svårt att få ett svar som täcker hela din fråga.
Om t.ex. jag skulle försöka mig på ett svar blir min kristna tro indragen i svaret. Vilket jag tror du vill undvika, du vill inte blanda in religion och jag antar att du menar Bibeln.

Men ok, jag försöker skriva hur jag i denna situation skulle försöka få svar. Mitt svar säger inte vad du ska göra, utan vad jag skulle göra i den situation du beskriver.
Och jag går till Guds ord. Märk väl, jag säger inte att du ska göra det, jag beskriver hur jag skulle lösa situationen.
Och jag läser att Gud skapade man och kvinna, därför ska man och kvinna bli ett kött. För MIG blir kvinna/kvinna, man/man uteslutet redan här. Märk väl, jag beskriver mitt sätt att lösa situationen.

Ovanstående är inte ett svar på dina frågor utan ett försök att visa hur många, t.ex. jag, skulle finna svaret.
Nu finns det lika många, om inte fler, som inte ser svaret i Guds ord, och så funkar vi människor, men det är viktigt att tillåtas se svaren i Guds ord (även om de känns jobbigt) utan att bli bortsuddad.
Som sagt, om svaren kommer här i din tråd blir de säkerligen oändligt olika och till viss del motsägelsefulla eftersom det är våra egna liv och Gudstro som leder oss till resp. svar.
Vän
#4. Publicerat 2024-02-04 av Vän
Fint att få ett svar.Jag förväntade inte att någon ska lösa mina funderingar utan precis son du gör så ger du din syn på saken.Bara det var till en stor hjälp.Jag är ganska så säker på att det finns fler än mig son varit i samma situation.Fint att du ville dela med dig din egen erfarenhet av saken.Det tycker jag är starkt gjort.Det ska du få beröm om från mig.
Kärlek och känslor frågar inte om vilken Gudstro man har.När en person kom in I mitt liv mycket tidigt i livet och det visade sig att personen hade starka känslor mot mig så visste jag inte hur jag skulle svara.Relationen varade över 40 år och så fick jag veta att personen som bar de känslor som inte var lätt att lösa dog.Saken fick ditt slut på så sätt men det gjorde inte min sorg lättare.Ingen av oss var skyldig någon ett förlåtelse.Kärlek är alltid ren och utan skuld.Skuldkänsolor är en annan sak.Det borde ha funnits en möjlighet att ge bekräftelse om att inget fel hade varit fråga om.Jag har väldigt svårt med att koppla in religion och tro i en situation som jag tog upp.Därför ville jag lämna religionen utanför.Tro är alltid en personlig sak.Men hur som helst så tack för att du tog tid att svara.
Vän
#5. Publicerat 2024-02-04 av Vän
Tack för ditt svar.Min fråga var inte om hur man kan hitta ett svar i bibeln.Det visste jag redan från början att inga svar kommer därifrån.Men människor som är kristna ska kunna diskutera om saker utan att direkt koppla ämnet till bibeln.Vi alla vet att det finns en kristen församling som heter EKHO och medlemmar där är lika kristna som vem som helst.Det vilken sexuell läggning man har har inte med tron att göra.Man kan diskutera i oenlighet om vad det som står I bibeln.Om man kan se det som är det mest centrala i bibeln är just kärlek.tolkning är en annan sak.Vi vet också om att man födds med sin läggning och det är inget man skapar senare i livet.Där är bibeln enkelspårig och dålig på att förklara saker.Det som sades till Adam och Eva var menat till de.Det som händer senare i mänskliga relationer är en annan sak.Moseboken berättar om personer som levde ett liv som speglar den tidens verklighet och den tidens sätt att tänka.Vi är alla födda med våra egna förutsättningar och med vårt sätt att känna.Alla Jesu lärjumgar var inte gifta och alla hade inte samna sätt att känna och tänka.Det hur de löste sina egna privata känslloliv framgår inte I bibeln.Även om Jesu lärjungar levde ihop med sina vänner så måste de haft sitt eget sätt att tänka.Alla var sexuella varelser och det är helt uteslutet att alla kunde koppla bort sina sexuella behov bara för att de var kristna.Min fråga från början handlar om vänskap som är mer än vänskap.
Höstlöv
#6. Publicerat 2024-02-04 av Höstlöv
Fint att få ett svar.Jag förväntade inte att någon ska lösa mina funderingar uran precis son du gör så ger du din syn på saken.Bara det var till en stor hjälp.Jag är ganska så säker på att det finns fler än mig son varit i samma situation.Fint att du ville dela med dig din egen erfarenhet av saken.Det tycker jag är starkt gjort.Det ska du gå beröm om från mig.
Kärler och känslor frågar inte om vilken Gudstro man har.När en person kom in I mitt liv mycket tidigt i livet och det visade sig stt personen hade starka känslor mot mig så visste jag inte har jag skulle svara.Relationen varade över 40 år och så fick jag veta att personen som bar de känslor som inte var lätt att lösa dog.Saken fick ditt slut på så sätt men det gjorde inte min sorg lättare.Ingen av oss var skyldig någon ett förlåtelse.Kärlek är alltid ren och utan skuld.Skuldkänsolor är en annan sak.Det borde ha funnits en möjlighet att ge bekräftelse om att inget fel hade varit fråga om.Jag har väldigt svårt med att koppla in religion och tro i en situation som jag tog upp.Därför ville jag lämna religionen utanför.Tro är alltid en personlig sak.Men hur som helst så tack för att du tog tid att svara.
Ja, tro är alltid en personlig sak och för mig har det känts så självklart att försöka stötta dig i det du försökt förmedla på olika sätt.
Jag beklagar djupt den förlust och den smärta du gått igenom men jag tror samtidigt att du genom dina uttalanden här har gjort vad du i tiden kunnat utifrån var du då befann dig. Jag tror din vän såg ditt hjärta.
Det är först när vi mer närgående står inför dessa frågor/utmaningar som de blir levande. Innan dess kan en typ vifta förbi de.
Jag hoppas på en värld med mer förståelse och önskar dig allt gott i framtiden.
Vän
#7. Publicerat 2024-02-04 av Vän
Tack.Det kommer att ta lång tid innan alla bitar har fallit i sina rätta platser.Jag får se det som att jag ska en gång möta personer på nytt.Då är alla frågor lösta.Tack en än gång.
Gideon I
#8. Publicerat 2024-02-04 av Gideon I
Visst kan man tala om relationer utan att blanda in religionen. Naturen och naturvetenskapen har också ett och annat att säga. Du kan ha goda relationer med olika arter och kön. Men du kan inte ha en sexuell relation med någon annan än din egen art som är av motsatt kön och i lämplig ålder, för att nämna ett exempel. I annat fall strider det mot naturens ordning, mot naturvetenskap och kroppens fysiologi och anatomi.

Ingen föds heller homosexuell eller är ämnad att bli det. Det handlar då om miljöpåverkan från tidig barndom som har orsakat en psykosexuell störning, som man bör söka hjälp för. Vederbörande behöver i sådana fall vägledning, vänlighet och kärlek. En skada från barndomen kan man inte själv rå för.

Men man har ett ansvar för hur man hanterar sin "läggning". Att leva ut psykosexuella störningar av typerna "HBTQ" strider mot naturens ordning och orsakar bara mer skada. T.ex könsförvirring, inklusive "könskorrigeringar" hos påverkbara barn och unga som ännu inte har mognat och inte förstår varför vuxna män pussas, kramas och håller varandra i handen.

Barn och unga är i behov av goda manliga och kvinnliga förebilder från tidiga år. Att alla barn inte får vad de har rätt till är en tragedi.
Vän
#9. Publicerat 2024-02-04 av Vän
Vi har helt olika åsikter om vilka relationer vi människor kan ha.Det har inget med "naturens ordning"att göra.Det du skriver är från din religion och din bibel.Det var inte det jag var ute efter.Man måste kunna förstå att alla födds med sin sexualitet.Vi är olika som människor.Jag köper inget prat om att sexualitet påverkas av yttre faktorer.Det hör hemma i en annan tid då man inte visste bättre.Klart att man har sexuell relation med den man vill.Ingen annan har med det att göra.Du knackar väl inte på hos din granne och frågar de om vad de gör hemma och i sin sängkammare.Ingen har rätt att komma med sina egna normer och berätta för någon annan om hur han/hon/hen vill leva sitt liv.Då är man verkligen ute på fel spår.Religiösa sekter har alltid använt sin bibel och velat trycka ner andra människor.Historien är full av berättelser om religiösa församlingar där det förekommer både våld och mord i religionens namn.Samma församling kan inte berätta vad kärlek är.Jag håller mig borta från alla religiösa sekter.Varken jehovas eller pingstvänner är välkomna I min värld.
Vingen
#10. Publicerat 2024-02-05 av Vingen
Tack för ditt svar.Min fråga var inte om hur man kan hitta ett svar i bibeln.Det visste jag redan från början att inga svar kommer därifrån.Men människor som är kristna ska kunna diskutera om saker utan att direkt koppla ämnet till bibeln.Vi alla vet att det finns en kristen församling som heter EKHO och medlemmar där är lika kristna som vem som helst.Det vilken sexuell läggning man har har inte med tron att göra.Man kan diskutera i oenighet om vad det som står I bibeln.Om man kan se det som är det mest centrala i bibeln är just kärlek.tolkning är en annan sak.Vi vet också om att man födds med sin läggning och det är inget man skapar senare i livet.Där är bibeln enkelspårig och dålig på att förklara saker.Det som sades till Adam och Eva var menat till de.Det som händer senare i mänskliga relationer är en annan sak.Moseboken berättar om personer som levde ett liv som speglar den tidens verklighet och den tidens sätt att tänka.Vi är alla födda med våra egna förutsättningar och med vårt sätt att tänka och känna.Det framgår i bibeln att Jesu lärjungar hade sitt sätt att tänka och känna.Alla var inte gifta och alla hade inte samna sätt att känna och tänka.Det hur de löste sina egna privata känslloliv framgår inte I bibeln.Vi får bara veta att alla dessa lärjungar tänkte på samma sätt vilket är en omöjlighet.Även om Jesu lärjungar levde ihop med sina vänner så måste de haft sitt eget sätt att tänka.Alla var sexuella varelser och det är helt uteslutet att alla kunde koppla bort sina sexuella behov bara för att de var kristna.Min fråga från början handlar om vänskap som är mer än vänskap.
Jag läste Höstlövs inlägg där hon tyckte det var sorgligt att ingen svarade här när du bad om råd. Ok, tänkte jag, då försöker jag skriva hur jag skulle finna svaren. Men det blev ju malplacerat då du inte sökte svar ur Bibeln.
Det jag skrev är därför ett svar på hur JAG skulle försöka få svar, och det blir då direkt från Bibeln eftersom jag tror att Bibeln är sann.

Och du såg kanske att jag inte gav några råd, jag försökte inte påverka dig åt något håll, din tro finns mellan dig och Gud.
Du tror eller vet, att det Gud sade endast gäller Adam och Eva, alltså de första människorna. Och det är väl ok.
Och jag tror att det Gud sade gällde hela mänskligheten, alltså även mig idag, och det är väl ok.

Jag menar, din tro rör jag inte alls, den är din. Men samtidigt hoppas jag att du kan respektera min tro som alltid säger att Guds ord är sanna, även idag.
Vi kan väl lämna det där och respektera varandras tro och bibeltolkning utan att påstå att den andre har fel... eller?
Rosie säger: Hej! I livets alla skeenden, även i lidandet, tacka Herren för frälsningen, nåden, eviga livet, friden i själen och kärleken i hjärtat! Hälsn Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen