Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Höstlöv
Skapat 2024-01-27 av Höstlöv, kvinna, 49 år, Skåne län.
Jämtlandstriangeln
Underbara Jämtlandstriangeln som jag haft förmånen att uppleva och arbeta vid under regi av Stf är ett av mina härligaste minnen som jag bär med mig sedan drygt 25 år.
Det är med stor sorg jag hört att dess framtid kommer förändras & verksamheten dras ned på.
Det ökade trycket på våra vandringsleder eskalerade under covid och jag förstår att såväl natur som Samernas renskötsel påverkas negativt.

Men jag önskar att beslutet till att riva delar av charmiga Blåhammaren redan nästa vecka ej skett. På min tid var deras lilla restaurang och soppan mycket omtalad. Det var en enkel lite bohemisk fjällstation så olik både pampigt vackra Storulvån och mer diskreta (lite i mina ögon grå) Sylarna. Det blev en sådan gemytlig närhet till varandra, det var värme i såväl gemenskapen i restaurangen som bastun.
Jag minns en gång när jag sov över på Blåhammaren och i tidig gryning fick dra en sopsäck över mig som regnskydd för att ge mig iväg till Storulvån och dagens arbetspass.
Det var en ganska tät dimma och bakom den stora stenen straxt bortanför Blåhammaren dök plötsligt ledarrenen upp vart livrädd för mig och drog iväg med sin flock.
Ett annat härligt om än sorgligt minne är när en ren blev utesluten ur sin flock och tydde sig till oss människor. Sprang in i restaurangen och kom till personalbostadslängan och hängde hos oss.
Sedan hade vi som personal en massa kul ihop såklart och det var en fin gemenskap mellan Fjällstationerna.
Jag har velat ta mig tillbaks till denna plats där jag på Storulvåns Fjällstation arbetade två säsonger och älskade det! Jag har längtat efter att ta med mig mina barn på denna vandringsled för att sedan ge oss ut på mer vildmark (har tidigare gått Vasaloppsleden med min ena då 8-åriga dotter, fantastisk men oxå mödosam vandring 2018 i gassande sol) men hann inte till Jämtlandstriangeln i tid.
En plats där jag tänkt att de oxå kanske skulle vilja arbeta vid en period när åldern är inne.
Här är så många underbara minnen och i min värld hade jag velat ge de chansen att se området så som jag en gång mer eller mindre upplevt det.
Passera svajiga hängbron mot Sylarna, följa ledkryss, doppa kåsan i bäcken, plocka hjortron, se ut över berg och fjällbjörk. Lyckligt ropa "där är renarna". Skida iväg över vidderna.
Jag hade velat ge mig dit på studs men det går ju inte. Dessutom är området stängt den här perioden.

Jag har alltid värnat om Samerna och gör så än idag så detta har inget med de att göra. Jag önskar att det fanns en annan väg att gå. Har träffat delar av familjen Sarri uppe i Nikkaluokta för mängder av år sedan och förstår ju sedan länge att kombinationen av allt inte behöver vara lätt.
Sverige är i mina ögon ett naturälskande folk plus att såklart många andra kommer hit för att uppleva vildmark. Det oerhört vackra slits, folk tar inte hand om sitt eget skräp!!!! Hållå en ska väl inte behövt gå i Skogsmulle som jag gjorde som liten knatte för att förstå att skräp ej kastas i naturen?!

Insåg nyligen att tv-programmet "Elitstyrkans hemligheter" utspelades i Handöl alldeles nära Storulvåns Fjällstation vilket gav ännu mer längtan efter att återse detta underbara Jämtland och ta mig uppför den lilla klätterväggen i restaurangen och minnas hur jag och en kollega trubadurade på den lilla övervåningen och vi satte ny text till Thomas Ledins "Sommaren är kort" och sjöng en hyllning till denna fantastiska natur & dess myller av liv.

Vad känner du? Har du också minnen från denna plats eller har du velat fara dit men inte kommit iväg?
Vet du vilka förändringar som väntas ske och när? Svenska Turistföreningens hemsida ger svar.
Precis som i "Höstsången" (Skynda att älska) säger jag till mig själv iaf. men likväl alla andra som vill... "Skynda till Jämtlandstriangeln".

Svar på inlägg

Höstlöv
#1. Publicerat 2024-03-13 av Höstlöv
Är det inte en kotte som har något att tillföra detta underbara Jämtlandstriangeln?!
Jag häpnar, trodde faktiskt att folk skulle lägga nån kommentar. Svenskar är ju ett friluftsfolk till stor del och jag tycker mig kunna ana att många på KD är det också.
Jag älskar friluftsliv, när jag är inne i friluftsbutiken Naturkompaniet kan jag bli alldeles varm i kroppen av lycka för då kan det på deras stora skärm vid kassan komma upp t.ex vilken temperatur det är i Storulvån och det väcker så många härliga minnen från just detta område. Men likaså när Abisko, Nikkaluokta etc. poppar upp.
Så glad och tacksam över att vi har Allemansrätt i Sverige, riktigt längtar ut på nya äventyr. Gärna i en havskajak, det är en fantastisk känsla.
sestir
#2. Publicerat 2024-03-13 av sestir
Var det för många turister, för få turister eller turister av fel sort?

Förr brukade karlar som ville undvika konflikter flytta norrut genom Europa medan alla andra som flyttade flyttade söderut mot solen, värmen och de stora städernas överflöd. Därmed fick vi en relatvt fredligt befolkning som inte syndade så mycket och där människor kunde känna mycket förtroende till varann. Undantag förekom förvisso.

Idag finns interkontinentala flyglinjer och människor flyttar norrut av helt andra skäl än att slippa konflikter. Norr om Skandinavien finns bara norra ishavet. Här står fredens och den goda moralens sista strid. Allemansrätten är i det avseendet en kanariefågel i kolgruvan. Svinner allemansrätten har mänskligheten påbörjat sin sista dödsspiral.

Jag vet inte om jag lyckades tillföra något. :)

Jag växte upp på en kurort med fem stora hotell/vandrarhem (och tre små, tror jag). Jag har inte koll på de små, men av de stora benyttas idag två som migrantboenden, ett som äldreboende och två står tomma. De motsvarar ca 150 rum. Det är dock i Skåne. Det skulle behövas en halvglobal flygskatt för att få tillbaks turismen, eftersom vi konkurrerar direkt med Lugano, Antalya, Kreta och Mallorca, men det vore smärtsamt för samhällena eftersom människor i genomsnitt syndar precis och är exakt så korrupta som krävs för att deras samhällen ständigt ska försämras lite grann för varje generation. Det kompenseras genom tekniska landvinningar, t ex billigare flyg, så flygskatt är inget jag rekommenderar förr än vi får en positiv samhällsutveckling.
Höstlöv
#3. Publicerat 2024-03-13 av Höstlöv
Hänger inte alltid med i dina svängar Sestir men det gläder mig att du ville delta i tråden.
Du kommer med andra infallsvinklar och det är spännande.
Angående din fråga om turister vid Jämtlandstriangeln så är det helt enkelt så att under pandemin så gav sig folk än mer ut i naturen vilket såklart sliter på naturen, så, turister kryllar det av men det innebär också att rennäringen får än mer bekymmer, vilket de länge åberopat.
Jämtlandstriangeln är fantastisk, men tyvärr dyrt att bo på fjällstationerna men ack så trevligt, så varför inte säsongsjobba för den som har möjlighet som jag tidigare gjorde och bo i personalbostad på området, superkul! Såväl gammal som ung gjorde detta.

Att ha vuxit upp på en kurort låter härligt, du behöver inte svara men kanske vackra Mölle? Inte för att jag är särskilt insatt men får inte ìhop det med hotellen ändå så det lär ju vara fel...

Önskar dig f.ö fortsatt lycka till med kärleken & att få henne till Sverige och kanske ut i den vackra svenska naturen såklart!
sestir
#4. Publicerat 2024-03-13 av sestir
Ja, det kan nog bli ett par besök i Norrland. :)
Tror du Jämtlandstriangeln hinner återhämta sig till sommaren 2025?
Höstlöv
#5. Publicerat 2024-03-14 av Höstlöv
Jag har Ingen aning om hur det ser ut längs Jämtlandstriangeln men det är väl som längs Kungsleden och andra välbesökta platser att stigarna nötts ner mer och mer. Mycket folk som trampat fram och utan hänsyn slängt skräp etc. omkring sig.
Men näh, kan inte tänka mig att det skulle vara några bekymmer att komma dit nästa sommar, hade jag haft möjlighet hade jag gjort det denna sommar. De har kanske fått leda om stigarna lite för att skydda naturens återväxt men så kan det ju vara.
Men jag har eg. personligen inget emot att folk är ute och vandrar (det var ju tal om att en kanske skulle betala för att komma ut i naturen på olika platser och tackocklov har jag ej hört något mer om det. Det hade ju varit katastrofalt). Naturen är något vi kan vistas i, få rekreation i och där alla kan vara oavsett plånbok och om en så tror förundras över allt det vackra som Gud skapat.
Det jag tycker är sorgligt är att det plockas bort delar av framförallt Båhammarens fjällstation, denna enkla lilla mysiga oas. Tar bort en del bäddar & stänger restaurangen, likaså vid Sylarna om jag inte missminner mig. Men ja, om du tror dig kunna fara dit Sommaren 2025 så varför vänta.
Om en vill bo i tält osv. är det dock på fåtalet hänvisade platser mot betalning, vilket jag ej tror förändrats. Tyvärr har även mindre stugor runtomkring området påverkats och kommer förändras så ja, det känns sorgligt för mig som vet hur fint jag upplevde det en gång men jag kommer fara dit ändå framöver. Måste visa barnen vart jag jobbat och haft så fantastiskt kul på många sätt och få ta del av detta igen. En underbar arbetsplats mitt i naturen. Mig personligen tänker att detta är en passande vandring för nybörjaren, barnfamiljen osv. men en ska alltid vara observant på att vädret snabbt kan slå om i fjällen och sikten försvinna.
Sedan kan en ju komma när en tar sig fram på skidor för den som gillar det men säsongernas öppettider vad jag förstår kommer även dras ned på så det gäller att ha koll på när det är möjligt att ta sig dit.
(Jag kan också tipsa om att vandra Vasaloppsleden, vilket jag gjorde med min äldsta då 8-åriga dotter men även den 5-åriga var med en dag, vilket var en spännande, bitvis otroligt vacker, kul & mödosam upplevelse i stekande sol 2018 med mängder packning, fick t.ex bära all mat. Hit lär jag också bege mig igen även om det blev viss hatkärlek längs vägen. Har även skidat Oxberg-Mora i Tjejvasan där efter.)
Höstlöv
#6. Publicerat 2024-04-09 av Höstlöv
Jag är långt ifrån den enda som är berörd av STF:s (Svenska Turistföreningens) förändringar i Jämtland.
Det synliggörs i bilder & reportage om det som sker. Så tydligt att många är bedrövade som när delar av Blåhammaren fjällstation nyligen revs. 100-åriga Blåhammaren med sina nu betydligt färre bäddar gör det nu svårare för folk att övernatta längs leden men jag hoppas trots detta att fler har möjlighet framöver att vandra längs Jämtlandstriangeln och förundras över allt det vackra som Gud oss skänkt. När vi kanske anser oss få det sämre får vi hoppas att renarna och dess renskötare får ha det desto bättre vilket jag inte har något emot.
"Lyckliga renar vandra förbi" som jag sjöng i melodin "Sommaren är kort" för mängder av år sedan.

Var rädda om varandra, djuren & naturen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen