Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Bönegrupp > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-01-08 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
Bön
Hej! Här kan ni lägga till sånt som ligger på ert hjärta så kan vi be för det tillsammans. Ni kanske läste att djävulsdyrkarna ber hela nätterna för att förstöra för frälsta och kyrkorna. Nu har vi upprop till bön bland frälsta! Bra start på nya året!
Mvh Rosie
Be för:
Guds församlingar i hela världen
Guds Rikes utbredning
Frälsta bli brinnande i Anden, vakna upp
Förnyad kärlek till Bibeln, Guds ord
Världens utsatta barn
Krigshärjade områden
Länders ledare
Sveriges partiledare och riksdag
Poliser, domare mm
Gängkriminella, brottslingar

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-01-08 av Rosie
Be för:
Sjukvårdspersonal
Ledare i landsting och kommuner
Äldrevården
Beskydd mot resistenta bakterier
Stopp av farliga kemikalier och utsläpp
Stopp av djurplågeri
Rosie
#2. Publicerat 2024-01-08 av Rosie
Be för:
De som förföljer kyrkan och Jesus ska få möta Jesus som Saulus och bli förvandlade till Paulusar som älskar Jesus.
Rosie
#3. Publicerat 2024-01-08 av Rosie
Be för:
Öppnade ögon hos de som följer andra religioner, så de ser vem frälsaren är: Kristus Jesus!
Rosie
#4. Publicerat 2024-01-08 av Rosie
Be för:
Guds förlorade söner ska vända tillbaka till sin gode Fader i himmelen i tid.
Sommarsol
#5. Publicerat 2024-01-08 av Sommarsol
Tack för alla viktiga böneämnen! Ber med dig :)
Be även för alla familjer och äktenskap och för alla oss härinne på Kd.
Höstlöv
#6. Publicerat 2024-01-08 av Höstlöv
Bra initiativ även om jag själv inte är en fena på bön.

De onda krafterna skall inte vinna över de goda!

Min mamma älskade bön och var inspirerande med sitt engagemang, liksom min mormor med henne och vänner. De ordnade bönegrupp i mormors lilla underbara pepparkaksstuga som jag kallade det dit kvinnor samlades ibland för att be. Det var en fin känsla. Min mamma och ena syster frågade mig ibland på kvällarna om jag skulle vara med och be... Men näh. Det lockade mig sällan men liksom med bönegruppen tyckte jag om att de samlades även om jag ej deltog mer än någon enstaka gång. Däremot älskar jag lovsång, som väl får bli en slags bön för mig.
Men inte minst min mormors, mamma & ena syrrans böneliv har positivt påverkat mig och min barnatro har aldrig vikit från min sida. Den har jag utvecklat på mitt sätt och är min trygga klippa.

Därmed inte sagt att jag aldrig ber men under andra former och jag har alltid älskat bönen "Gud som haver" och när jag själv fick glädjen att få mitt första barn (trots cancer som jag nu snart levt med i 20 år) ropade jag glatt in en underbart broderad väggbonad i kyrkans auktion med denna bön och inte en kotte satte emot. Jag lade ribban lite högt, så dyrbar i mina ögon och dessa tårades när jag insåg att den vart min. Jag jublade inför alla, den påminde om min mormors broderande och det kändes så gott i mitt hjärta. Bönen som varit med mig sedan liten.
Några år senare fick jag mitt andra barn och denna väggbonad har fortsatt varit en stor glädjekälla och naturlig del i våra liv.

Jag älskar väggbonaden och som jag gjort som liten genom att direkt efter "Gud som haver" sjunga "Min båt är så liten och havet så stort men Jesus har fattat min hand när han styrer båten så går det så bra på vägen till himmelens land" har jag fört den traditionen vidare till mina barn och nu senare till de bonusbarn vars liv jag får vara en del av. Jag som skulle få det svårt att få några barn, har nu glädjen att ha två biologiska & fyra bonus...

Ja det finns mycket ont i vår värld och vi behöver försöka vara en positiv motpol.
Många sliter för ett bättre samhälle, en bättre värld och många klagar över deras jobb. Försök göra det bättre själv då brukar jag säga. Bara genom gemensamma krafter kommer förändring att ske. Inte genom att stoppa huvudet i sanden.
Var och en behöver bidra med sitt och bönens kraft är stark, inte att förringa! "Där två eller tre är församlade"...

Ja visst är det att önska/uppmuntra att vi ber för familjer/äktenskap och inte minst varandra här på KD, kul att se att det uppskattas i t.ex Megafonen när en visat omtanke om en medmänniska.

Kan åter tipsa om Darins låt "Starkare" som jag tycker är fantastisk.
Rosie
#7. Publicerat 2024-01-09 av Rosie
Hej! Tack kära vänner, Gud välsigne er! Bön för familjer och äktenskap: viktigt! Bön för kyrkliga ledare: viktigt! Och vi ber om helbrägdagörelse för dig höstlöv, att cancern ska ge vika i Jesus namn! Tillsammans står vi enade i bön till vår mäktige Gud.
Mvh Rosie
Rosie
#8. Publicerat 2024-01-09 av Rosie
Och vi ber tillsammans för alla på kristendate!
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-01-09 av Höstlöv
Hej! Tack kära vänner, Gud välsigne er! Bön för familjer och äktenskap: viktigt! Bön för kyrkliga ledare: viktigt! Och vi ber om helbrägdagörelse för dig höstlöv, att cancern ska ge vika i Jesus namn! Tillsammans står vi enade i bön till vår mäktige Gud.
Mvh Rosie
Tack Rosie, ingen vill leva med cancer men mitt mirakel fick jag när cancerbeskedet kom.
Ett cancerbesked som inte chockade mig, jag förstod själv att det är något allvarligt, trots att jag inte alls kände mig sjuk. Sprudlande med energi och det har jag massor av än idag, mest av alla iaf. trots min sjukdom som min mamma sa när hon fortsatt levde. Jag hade plötsligt blåmärken som kom och gick över kroppen, ibland från en dag till en annan som små kulor som rullade under huden... och det var inga smällar från innebandy vilket jag gladeligen spelade ofta. Love it!

Alltid när jag kommer in på detta vill jag upplysa om dessa blåmärken, var uppmärksam. Jag fick kämpa för att få en vårdtid, ingen ville prioritera mig, hade blåmärken dagen innan men inga när jag väl kom till vårdcentralen. "Det här är ingenting, jag har jobbat i 30 år sa läkaren, men eftersom du tjatar om blodstatus ska du få det". (Min mamma var sjuksköterska och hon hade talat med sin läkarkollega som ringde upp mig... De i Skåne, jag i Värmland). Läkarkollegan förstod vad som drabbat mig, sa det inte rakt ut men nämnde t.ex trombocyterna och sa du MÅSTE få hjälp NU, gå privat om du så behöver och de båda sa åt mig. "Du ska begära blodstatus".

Jag tror de fick panik på vårdcentralen. Många timmar senare kom jag hem, fem intalade telefonmeddelanden med samma budskap. Jag måste kontakta läkaren/sjuksköterskan på vc.
Dessutom låg ett brev! innanför dörren där det stod detsamma... jag bodde i närheten. Jag skulle till Akuten NU!

Två unga tjejer i min egen ålder levererade budskapet i ett nafs: Kronisk Leukemi.
"Behöver du tala med någon"? "Nej, jag har min tro och vänner som ber för mig i detta nu". (Några var just utanför dörren).
Jag fick en stark känsla av att jag INTE VAR RÄDD FÖR ATT DÖ, något jag alltid varit. Det är mitt mirakel, men visst om cancern flyger all sin kos klagar jag inte.
Men jag har levt i 20 år, förväntas kunna leva lika länge som andra (tar medicin dagligen & går ju på kontroller, sjukdomen kan accelerera). Andra som min mor och far hade inte mycket att sätta emot tyvärr när de långt senare drabbades av cancer.
Jag är säker på att min livsglädje, Guds beskydd över mig, mångas böner etc. har burit mig liksom sjukvården med allt sitt kunnande. Mammas läkarkollega hade aldrig hört om så heltokiga värden som jag hade.

Jag vill uppmuntra till att be för psykiskt sjuka, för de med NPF diagnoser. Många lider i det tysta, försöker reda ut svårigheterna själv, inte minst barn & ungdomar. Mer ok att prata om cancer än om psykisk sjukdom, vilket smärtar mig på djupet. Ta hand om varandra så som vi/du är. Stötta även när du inte vet hur. Hellre vara jobbig än & lägga sig platt.
Vingen
#10. Publicerat 2024-01-09 av Vingen
Hej! Här kan ni lägga till sånt som ligger på ert hjärta så kan vi be för det tillsammans. Ni kanske läste att djävulsdyrkarna ber hela nätterna för att förstöra för frälsta och kyrkorna. Nu har vi upprop till bön bland frälsta! Bra start på nya året!
Mvh Rosie
Be för:
Guds församlingar i hela världen
Guds Rikes utbredning
Frälsta bli brinnande i Anden, vakna upp
Förnyad kärlek till Bibeln, Guds ord
Världens utsatta barn
Krigshärjade områden
Länders ledare
Sveriges partiledare och riksdag
Poliser, domare mm
Gängkriminella, brottslingar
Tack för ditt intiativ i denna tråd.
Det finns många, oerhört många böneämnen, många att be för efter Guds vilja.
Men i dessa tider, finns det en bön jag ser mer angelägen än alla övriga, och det är att alla Kristna, på Kristus troende, skall orka bevara sin tro när svårigheter kommer.

Vi kanske vill be om att slippa dö vid krig, att inte behöva svälta ihjäl vid katastrofer, att slippa frysa ihjäl, att våra familjer ska få överleva när det jordiska mörkret överfaller oss... Och visst är det böner som visar vårt beroende av Gud i svårigheter, men främst av allt är ändå att få behålla vår tro in i det sista... Livet är ju bortom döden för kristna, livet med Gud i hans direkta närhet är detta jordiska livets mening...
Såå, bed också att din och min och alla troendes tro håller, att den består, ända in i vår jordiska död, hur eller när den än inträffar.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen