Skogsvandraren säger: Ny vecka, nya möjligheter... Kanske vågar du bjuda ut någon på en fika, eller ta en långpromenad med en "ny vän"? Gud Välsigne Dig idag, Amen
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

Davistro
Skapat 2023-12-26 av Davistro, man, 57 år, Örebro län.
Äktenskap?
Kanske är tid att sålla agnarna från vetet inför Nådens år anno 2024.
Vill ni leva i ett nytt äktenskap om ni lyckas träffa någon ni gillar. Om det är så, så kan ni skriva in er i tråden så kan seriösa kristna som önskar äktenskap kanske öka sina chanser här.

Svar på inlägg

Kapten
#1. Publicerat 2023-12-26 av Kapten
Japp, I'm on, men det blir en herrtråd igen antar jag, tjejer i det emanciperade Sverige har inga behov, de har ju redan häst och hund och vinglas i handen men kan tänka sig en liten pusselbit bara, en accessoar, det är allt mannen är för dem numera.
Davistro
#2. Publicerat 2023-12-27 av Davistro
Kapten! Kvinnor är ju vanligtvis mammor i första hand. Mannen kommer i sista hand eftersom kvinnans kärlek går till sina barn utan tvekan. Hon har ju redan ett liv. Katten hunden fågeln hästen träning konsärter resor och naturligtvis jobbet. Det är förmodligen inget att jämra sig över. Det är som det är men det största problemet är avståndet. Avståndet försvårar naturligtvis en relation. Men samtidigt så kan kvinnan vara lite lugnare om avståndet är 30 mil eller mer. Drömmarna eller fantasierna blir ju inte verklighet så de behöver inte känna sig stressade.
Rosie
#3. Publicerat 2023-12-27 av Rosie
Hej! Vad tror ni Gud klarar? En bra början för nytt äktenskap är att rannsaka sina brister och gamla misstag. Vad felade, vad såg jag inte, vad ignorerade jag, vad tappade jag, hur ändrades jag med tiden, hur såg jag på den andre efter ett tag, hur betedde jag mig, vilka ord använde jag, var Jesus min ledstjärna i allt. Sen får man kanske ta steg i tro på något bättre. Gud har stark gemenskap och starka band i sikte och Bibelns bud med osjälviskhet för båda. Personligen skulle jag inte gifta mig med en man som inte har goda förväntningar och inte tror gott om mig och inte tror att Guds helige Ande leder oss bägge två varje dag.
Mvh Rosie
Davistro
#4. Publicerat 2023-12-27 av Davistro
Rosie jag tror att man ska bli kvar i kärleken som den var när man träffades. Om man falnar med tiden så kan det bero på makan men även på mig själv. Men så länge man kan tacka Gud för kvinnan och faktiskt mena det så är chanserna goda till god fortsättning. Vi behöver nog även komma ihåg att många behöver få höra att de är vackra och att de är älskade fast mannen tycker att det är självklart.
Rosie
#5. Publicerat 2023-12-28 av Rosie
Hej! Ja kärleksfulla ord hör till ömhetsbetygelser och borde aldrig sluta. Äkta makar borde försöka överträffa varandra i hedersbetygelser och gott prat om varandra och till varandra.
Mvh Rosie
Vän
#6. Publicerat 2024-01-28 av Vän
Både mannen och kvinnan är jämställda i ett äktenskap.Det finns inget som säger att någon av ett par kommer först eller sist oavsett om det finns barn med i bilden.
Finns naturligtvis äktenskap som består av ett par av samma kön.Ett sådat äktenskap är värt lika mycket som äktenskap mellan en kvinna och man.
MiaMaja
#7. Publicerat 2024-02-29 av MiaMaja
Har man barn och ett äktenskap båda ansvariga för barn och hela hushållet, inget i bibeln säger kvinnan sköter allt.
Davistro
#8. Publicerat 2024-04-02 av Davistro
Förmodligen ingen ide att försöka ändra någon annan. Bättre att ta tag i sina egna brister om det nu är möjligt. Som ni säkert har märkt så är inte omvändelse så himla lätt. Man kunde behöva ett riktigt lutbad. Finner ni någon som är bra så hugg på betet. Visst är det väl en katastrof om en ny relation inte blir av därför att man är för lat eller feg eller bekväm? Är vi här så har vi i allafall redan misslyckats i livet. Finner ni någon som vill ha er, så tacka Gud för henne /honom. Det har jag gjort och nu bär hon förlovningsringen jag köpte. Så det är snart tid för mig att lämna. Tror ni på en Gud som inte förlåter så är ni redan körda. Förlåter vi inte varandra eller ens oss själva, varför ska då Gud förlåta oss vår brist på kärlek?
Höstlöv
#9. Publicerat 2024-04-02 av Höstlöv
Davistro, jag gläds med dig då jag denna sena/tidiga timma vaknar till, tittar in och ser dessa dina rader.
Jag har länge längtat efter att se någon ytterligare dela med sig av att de funnit kärleken och är så glad över att du är en av de. Jag har ju själv funnit kärleken här på KD sedan ett par år men är fortsatt kvar och delar lite ord etc.
Gratulerar till förlovning, själv går jag och klurar lite på när min blivande man kommer fria, (vilket han enligt gammal tradition önskar göra). När så sker lär vi båda gråta och skratta av lycka ty vi vet hur sårbart livet kan vara och hur gärna vi vill dela resten av våra liv tillsammans, i livets med och motgång, så vi liksom du tackar Gud. Tacksamma över att vi haft glädjen att finna genuin kärlek igen och se hur vi i ömsesidig respekt älskar varandra i våra likheter såväl som olikheter.
Med önskan om allt gott till er båda och alla andra i längtan efter kärlek, eller för den delen att vårda den kärlek en har.
Glöm inte att vi alla är mycket dyrbara och Gud vill vårt bästa. Vi är alla värda att få leva i en god relation som bygger upp varandra och inte bryter ner.
/Höstlöv
Sommarsol
#10. Publicerat 2024-04-03 av Sommarsol
Vad roligt Davistro! Grattis!
Gläds med dig också Höstlöv!
Skogsvandraren säger: Ny vecka, nya möjligheter... Kanske vågar du bjuda ut någon på en fika, eller ta en långpromenad med en "ny vän"? Gud Välsigne Dig idag, Amen
Skriv Skriv här Skriv i megafonen