Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Kärlek och relationer > Diskussion

sestir
Skapat 2023-12-19 av sestir, man, 42 år, Skåne län.
Sestirs matchning på Sri Lanka
Den här tråden är tänkt först och främst att ge tack och cred till 24 juli som sammanförde mig med en synnerligen trevlig dam från en annan dating site.

Vi är nyss förlovade, men eftersom jag är en försiktig typ tar jag fasta på ordspråket: "Ropa inte hej förrän du är över Östersjön, Svarta havet, Persiska viken och Indiska Oceanen". Vi har inte kännt varann så länge heller. Avståndet är långt men det tomrum hon fyller i mitt liv är större, och hon gör det med bravur så det verkar vara en väldigt lyckad matchning för oss båda.

Hur som helst, jag hoppas att den här tråden kan bidra till att ge visst hopp till dem som behöver det, ge inspiration och kanske ett utbyte av erfarenheter runt långväga resor och migration. Den förklarar också vad 24 juli har pratat om i megafonen den senaste tiden.

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2023-12-19 av Tillit
Vad underbart! Grattis verkligen och Guds välsignelse över er båda.

Fint att du delade.
BoazNovax
#2. Publicerat 2023-12-19 av BoazNovax
Grattis Sestir! Hoppas ni blir lyckliga tillsammans.
Är det hon som är 33 år och hitta en bibel som 9 åring?
Kapten
#3. Publicerat 2023-12-19 av Kapten
"hoppas att den här tråden kan bidra till att ge visst hopp"?? För vad? Nope, det ger inte något hopp att behöva leta efter en tjej på en annan kontinet, inget hopp alls. Finns det inga tjejer för normala killar i norra Europa? För man vill väl ha lite gemensam bakgrund och värderingar. Så deppigt. Får skaffa katt så jag har något att krama. Men visst, bra för Sestir.
sestir
#4. Publicerat 2023-12-19 av sestir
Är det hon som är 33 år och hitta en bibel som 9 åring?

Ja.

Nope, det ger inte något hopp att behöva leta efter en tjej på en annan kontinet, inget hopp alls.

Så är det kanske. Ett par texter i bibeln känns relevanta:

``Du skall inte hämnas och inte hysa agg mot någon av ditt folk, utan du skall älska din nästa som dig själv. Jag är HERREN.'' — 3 Mosebok 19:18, Folkbibeln.

``The mouth of strange women [is] a deep pit: he that is abhorred of the LORD shall fall therein.'' — Ordspråksboken 22:14, KJV.

Finns det inga tjejer för normala killar i norra Europa? För man vill väl ha lite gemensam bakgrund och värderingar.

Eftersom jag är skåning har jag ju inte svenska värderingar, så det är ganska enkelt för mig att hitta mer gemenskap med någon från andra sidan planeten jämfört med här.

Jag tror inte att du, Kapten, vore en "normal kille". Förmodligen hjälper det inte dina odds i Sverige heller om du inte kan tänka dig en interkontinental relation. Då tänker de att du alltid kommer att finnas här, fram till ditt bäst-före-datum. Om du däremot söker globalt kan det hända att någon inhemsk kvinna vill ha dig innan du försvinner.
Höstlöv
#5. Publicerat 2023-12-20 av Höstlöv
Så glad för din/er skull Sestir & glad över att du delar denna glädje med oss!!!

En underbar man fann mig här på KD sommaren 2021 och den kärleken blomstrar än så jo det finns hopp även på KD men som alltid annars får en fundera på vad som verkligen är viktigt för en i en relation.

Likväl glad över att 24juli var den som sammanförde er. Jag gillade inte de påhopp han fick i Megafonen när han i mina ögon iaf. försökte hjälpa andra finna kärleken, vilket du nu är en av de som gjort.

Jag önskar er all lycka i världen! Vilken härlig bild & Grattis till förlovningen!

Man kan ha mer gemensamma värderingar etc. med en på andra sidan jorden än med den som är uppvuxen på samma gata som en själv. Men visst kärlek runt knuten underlättar ju på många sätt.
Som jag skrivit till andra. Får du ingen fisk, kasta i nätet på andra sidan eller fiska någon annanstans.
Roffe
#6. Publicerat 2023-12-20 av Roffe

Lycka till. Gud välsigne er!
Kapten
#7. Publicerat 2023-12-20 av Kapten

Jo, visst har ni rätt, och jag kanske skall kasta i nätet någon annanstans än på KD, men hittar inga napp på Ica heller, kanske skulle testa på konsum. ;-D

Boendes på solkusten (Skaune) så har jag nog också mer gemensamt med tjejer på kontinenten än i Lule, och jag nämnde ju norra Europa, och det handlar inte om att hysa agg etc... men ja, jag behöver inte nämna allt. Och jag är inte normal redan genom att hänga på KD och vara Kristen, så ere. På HP kan man markera vad som är viktigt och nästan inga tjejer markerar äktenskap som viktigt och en del undanber sig ”religiösa”.

Det du skriver på slutet visar att det förbjudna lockar mest, en man/kvinna som är ledig och finns där och väntar är inte lika lockande som de som är upptagna och ouppnåeliga, sådan är naturen. Detta fenomen avser kärlek lika mycket som att arbetsgivare hellre anställer någon som redan är anställd än en som är ledig. Enligt Amanda Romares bok (som jag inte läst men läst om) gäller det därför inom dejtingen att inte visa sig angelägen utan att visa sig ointresserad och bara "lagom tillgänglig”. Och många tjejer på HP (där jag läst flest profiltexter) skriver gärna att de är ”självständiga och har allt och saknar inget men kan tänka sig en pusselbit” (mannen har degraderats till en accessoar i Sverige), ”inte är desperata”, inte söker ”någon desperat”, ”inte har bråttom” och ”nej, vi blir inte ihop efter två dejter, du kan vara lugn”. Så nu får jag nog ändra stil tror jag, hepp, nu är jag egentligen helt ointresserad av några tjejer, egentligen frigid och har inga behov, är ouppnåelig.


sestir
#8. Publicerat 2023-12-20 av sestir
Och jag är inte normal redan genom att hänga på KD och vara Kristen, så ere. På HP kan man markera vad som är viktigt och nästan inga tjejer markerar äktenskap som viktigt och en del undanber sig ”religiösa”.

Om jag är rätt informerad är dina egenskaper efterfrågade bland kvinnor i och runt Iran och Indien, bland annat.

I sydliga land brukar det inte finnas sociala myndigheter som är redo att ingripa varje gång en man anklagas för att ha slagit sin husfru, så där föredrar kvinnor karlar som inte brukar misshandla folk, när de ska välja sin partner, om de ens väljer själva. De brukar också vilja undvika män som dricker alkohol och använder droger. Det är självklart att vara religiös och äktenskapet är heligt.

Dessutom är ösregnet ofta av en sådan karaktär att den som påpekar att det regnar bemöts med tacksamhet snarare än att betraktas som en dysterkvist. Det är ofta väsentlig information, liksom att varna för mygg och apor. :)
Rosie
#9. Publicerat 2023-12-21 av Rosie
Hej! Glada nyheter! Kärleken övervinner allt, orkar allt, klarar allt, vill allt gott! Guds välsignelser till er! Mvh Rosie
sestir
#10. Publicerat 2024-01-31 av sestir
Visumansökan avslagen.

Det visade sig att visumansökan prövas av NORSKA ambassaden i New Dehli i Indien. De hänvisade till "UDI Circular 2012-006", där UDI är förkortning för Utlendingsdirektoratet. Det är alltså en norsk myndighet.

Har dokumentet någon juridisk betydelse i Sverige?
Finns det något motsvarande dokument som har juridisk betydelse i Sverige?

Dokumentet i fråga, som är tillgängligt via sökning i UDIs databas, innehåller information som inte återspeglas av Migrationsverkets sidor om visum till Sverige. Bland annat framgår att även gifta par måste ha bott tillsammans under en viss tid, men det sägs inte hur länge. Gissningsvis är den tiden olika beroende på vad de har för etnicitet, religion och politisk åskådning. Från vårt beslut framgår att 20 dagar inte räcker.

Finns det några erfarenheter som kan ge ett hum om praxis och som är nyare än dokumentet i fråga? Det ska ha redigerats 2022-06-30.

Vi är förståss särskilt intresserade av vad som gäller för gula stater eftersom Sri Lanka är placerad i den kategorin. Staterna är indelade i gröna, gula, orangea och röda.

Ett märkligt fenomen i de domar jag läst, i synnerhet i skatte- och yttrandefrihets-mål, är att de senaste åren har det blivit vanligt att domskälen felciterar, fultolkar och/eller motsäger de partsinlagor som är bifogade eller inklippta. Så skedde även i vårt beslut.

[QUOTE]According to information you have given in the application, you and your fiancé met for the first time 15.11.2023 in Sri Lanka, git engaged 18.11.2023 and have not met since then. — M.K., Royal Norweigan Embassy.[/QUOTE]

Går det att utläsa ur den texten att vi träffades i september och var tillsammans rumsligt i 20 dagar i Sri Lanka? Den som läser texten skulle snarare få intrycket att vi bara varit tillsammans i tre dagar.

Tror ni överklagan funkar?
Varför är de oärliga i motiveringen av beslutet?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen