24 juli säger: Jag kan kolla upp dom åt dig, Snömannen - finns ju i närheten :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2023-11-07 av Anonym.
Kommunikation och dialog
Kommunikation och dialog löser många problem. Så istället för att prata om varandra så är det när vi börjar prata med varandra som vi kan finna lösningar.

Det finns något som kallas för att mentalisera, i princip så kan man säga att man skapar en fantasibild av en människa. Många människor väljer att prata med andra människor istället för den de borde prata med och deras fantasibilder korrigeras så att en "sanning" om den person som de borde prata med.

Vet inte om det är kulturellt betingat eller om det är rädsla som är främsta orsak till dialoger uteblir. Visserligen så är rädsla något som är orsak till att många använder härskartekniker för att få människor att göra som de vill/tror är rätt.

Många troende människor är livrädda att göra fel inför Gud och på så sätt gör stora övertramp i människors liv. Viktigt att förstå att dessa människor är riktigt trasiga och har ofta varit utsatt för sådant beteende själva och tycker helt enkelt att de inte gör fel.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2023-11-07 av Anonym
Kloka ord, Kent. Bra bli påmind tänka på att ha överseende.

Men en del är så lättkränkta och dömande, även sk. kristna. Lätt klaga på alla andra men blinda för sin egen skit man sprider omkring sig. Megafonen är ett konkret exempel. Så tröttsamt läsa alla sura, bittra kommentarer därifrån.
En prövning varje dag...

Anonym
#2. Publicerat 2023-11-08 av Anonym
Kloka ord, Kent. Bra bli påmind tänka på att ha överseende.

Men en del är så lättkränkta och dömande, även sk. kristna. Lätt klaga på alla andra men blinda för sin egen skit man sprider omkring sig. Megafonen är ett konkret exempel. Så tröttsamt läsa alla sura, bittra kommentarer därifrån.
En prövning varje dag...

Jo... Jag blir fortfarande häpen över att vissa människor kan vara så blinda.
Anonym
#3. Publicerat 2023-11-08 av Anonym
Jo... Jag blir fortfarande häpen över att vissa människor kan vara så blinda.
Det är fascinerande hur det mänskliga psyket funkar, eller inte funkar kanske man ska säga.
Svårt tro att "människan är skapad til Guds avbild" ärligt talat. Vad nu det betyder...kom aldrig fram till nåt konkret där.

Men börjar på allvar tro att människor faktiskt är förblindade.
För om man får sanningen presenterad framför sig men ändå väljer tro på och försvara lögnen...?
24 juli säger: Jag kan kolla upp dom åt dig, Snömannen - finns ju i närheten :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen