Kapten säger: Tydligen lätt få tjejer hos polisen, nån polistjej här? Jag e visserligen inte yrkeskriminell men har gått mot röd gubbe för tre år sen. Respekt. ;-D
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Fritid > Diskussion

Alice
Skapat 2023-09-14 av Alice, kvinna, 45 år, Stockholms län.
Jesus Revolution
Hej alla glada
Finns någon som vill se Jesus Revolution på bio i Stockholm lördag eftermiddag eller kväll?
Jag ska se den efter jobbet men söker någon som också vill se den som är troende eller intresserad av kristendomen, så vi kan prata om filmen efteråt över en kopp kaffe

Svar på inlägg

Höstlöv
#1. Publicerat 2023-09-14 av Höstlöv
Hej Alice! Längesedan men jag känner igen dig här från KD. (Du har skrivit i min gästbok för ett par år sedan).
Jag är född i Huddinge och bodde där som liten, som vuxen såväl på Värmdö som Lidingö men sedan länge tillbaks i Skåne igen.
Jag har just sett filmen och hoppas och tror att du kan få med dig trevligt sällskap på lördag, dock ej av mig tyvärr. Men hade jag bott i underbara Stockholmstrakten hade jag gärna hakat på. Jag är inte betalande medlem sedan länge och en fin pojkvän har jag sedan två år tillbaks... fann mig här på KD. Du då? Om du vill svara, vill minnas att du träffade en norrman var det väl?
Hoppas allt är bra med dig iaf och ha det så bra på bion. Synd att det är så hiskeligt dyrt, 169:-.
/Höstlöv
Alice
#2. Publicerat 2023-09-14 av Alice
Vad kul att du sett filmen, var den så bra som de säger? inspirerande att se hur väckelsen sett ut tidigare år, kanske kan vi dra lärdomar och få inspiration framåt mot nya väckelserörelser? Jag hoppas det. Jo det stämmer jag träffade en norrman samtidigt ungefär som du träffade din nuvarande man. Tyvärr blev han kvar i Norge och jag har barn så jag blev kvar här. Jag är inte heller aktiv medlem längre.
Höstlöv
#3. Publicerat 2023-09-14 av Höstlöv
Jag har inte hört så mycket om filmen eg mer än att den blivit så populär. För en person som vuxit upp med kristna föräldrar med rötter i såväl svenska kyrkan som frikyrkor känns det som hemmaplan mer eller mindre och så är jag ju född på 70-talet, lite bohem och älskar färg, musik, kläder... ja nya kollegor höll med om att jag skulle nog ha varit hippy fast utan droger etc...
Så läckra, vackra inspirerande inslag direkt i början av filmen.
Inte den bästa film jag sett men här handlar det ju om budskapet, sanna historien & igenkänningsfaktorn och ja, det växer en större längtan över att vilja dela med sig av den tro som burit mig genom livet i såväl berg som dalar. Jag vill inte avslöja så mycket vad jag känner ang filmen, vill ge möjligheten att bilda sig en egen uppfattning. Jag är iaf en känslomänniska och torkade tårarna innan jag lämnade biografen & fick prata om min kristna tro i all enkelhet med två anställda på Filmstaden innan jag lämnade biografen spontan som jag är när jag ändå fick frågan om vad jag tyckte om filmen och efterfrågade bioplancher.
Hade tyvärr för mig att jag sett att ni gått skilda vägar men att ni kände att det var ok. Kram!
Tillit
#4. Publicerat 2023-09-15 av Tillit
Helt underbar film. Såg den med exhustrun och två av våra barn. Mycket minnen
MrAmour
#5. Publicerat 2023-09-16 av MrAmour
Hej, nu har jag varit och sett Jesus Revolution och den får fem stjärnor av fem möjliga...
Jag hade lite förväntningar, inte så höga eftersom många filmer med kristet tema tenderar att inte bli så bra; men mina förväntningar blev besannade med råge...
Filmen tar ju upp ett fenomen i USA på 70-talet under hippieeran där några ungdomar väljer bort droger mot en tro på Jesus. Filmen kan sägas vara något av en feelgood film, tar upp Kristus essensen så att säga; och trots att den är ungefär två timmar lång är det en riktigt bra film. En positiv film man kan se om, som handlar nästan lika mycket om tron på Jesus som drogproblematik och relationer.
Om någon kan bli omvänd är jag dock tveksam till, kanske man hade behövt dra upp växeln något när det gäller Kristen tro men filmen försöker väl vara lite nyanserad och beskriva rörelsen, balansgången är fin och applåderna efter filmen talar sitt tydliga språk om att publiken tyckte om/älskade den. Den är nog nummer ett och i alla fall tvåa efter Come sunday (med Chiwetel Ejiofor från 12 years a slave och The boy who Harnessed the wind) men den senare är en mycket mörkare film men ack så viktig för alla Kristna, speciellt för pastorer och präster.
Kapten säger: Tydligen lätt få tjejer hos polisen, nån polistjej här? Jag e visserligen inte yrkeskriminell men har gått mot röd gubbe för tre år sen. Respekt. ;-D
Skriv Skriv här Skriv i megafonen