smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2013-07-01 av Anonym.
Helvetet?
Luk 16:19 Det var en rik man som klädde sig i purpur och fint linne och levde var dag i glädje och fest.
Luk 16:20 Men vid hans port låg en fattig man som hette Lasarus, full av sår.
Luk 16:21 Han längtade efter att få äta sig mätt på det som föll från den rike mannens bord. Ja, hundarna kom och slickade hans sår.
Luk 16:22 Så dog den fattige och fördes av änglarna till platsen vid Abrahams sida. Även den rike dog och begravdes.
Luk 16:23 När han plågades i helvetet, lyfte han blicken och fick se Abraham långt borta och Lasarus hos honom.
Luk 16:24 Då ropade han: Fader Abraham, förbarma dig över mig och skicka Lasarus att doppa fingerspetsen i vatten för att svalka min tunga, ty jag plågas i denna eld.
Luk 16:25 Men Abraham svarade: Mitt barn, kom ihåg att du fick ut ditt goda medan du levde, under det att Lasarus fick ut det onda. Nu får han tröst och du plåga.
Luk 16:26 Och till allt detta kommer att det är en stor gapande klyfta mellan oss och er, för att de som vill gå över härifrån till er inte skall kunna det och för att inte heller någon därifrån skall kunna komma över till oss.

Jag har funderat en del över detta. I vissa kyrkor är helvetet avskaffat. Det finns också olika tolkningar var det finns. Någon sa inuti jorden, men jag tvivlar på detta. Tänker på det som står att himmel och helvete tycks finnas nära varandra. Jag har läst en del nära döden upplevelser om både himmel och helvete. Vad tror ni?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2013-07-01 av Anonym
Bilben beskriver Helvetet och Eldsjön.
Den som förnekar dess existens förnekar Yesus.

Som jag har uppfattat det är Helvetet förvaringsplatsen för demoner och syndare som dött i sin synd, in till domens dag, för att sedan dömas till den levande elden.

Men att spekulera i detta är fruktlöst.

Att säga att helvetet är på insidan av jorden är lika logiskt som att det vore på insidan av solen.
Det är en andlig plats alltså inte av denna världen.

I en liknelse uttalad av Yesus så var himmel och helvetet intill varandra, men det var en liknelse inte en beskriving.

Gud välsigne dig.
Anonym
#2. Publicerat 2013-07-01 av Anonym
Eftersom jag tyckte att din fråga var intressant har jag googlat på Nära-döden-upplevelser. Jag kom då till denna mycket intressanta länk. Där står visserligen om både god och i någon mån onda upplevelser men av detta tycker jag att det verkar som om de onda upplevelserna kommit av hur deras sinnestillstånd var då de "dog".

Viktigt dock att förstå att de som upplevt det kommande livet värderade kärlek högre än materia och blev, får jag intrycket av, så mycket mindre egoistiska än tidigare att det var svårt för dem att begränsa sin godhet till familjen, varför de ofta inte klarade sina äktenskap - kanske man kan uttrycka det lite Jesus-lika.

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teosofilaror/Markliga_upplevelser/Naradodenupplevelser.htm
Anonym
#3. Publicerat 2013-07-02 av Anonym
Dödsriket är inuti jorden (helvetet på en sida och paradiset (paradiset är inte samma sak som himlen) på andra sidan, detta illustreras väl av stycket du citerar med den rike mannen och Lazarus).

40. Ty såsom Jona var tre dagar och
tre nätter i den stora fiskens buk, så
skall Människosonen vara tre dagar
och tre nätter i jordens sköte.
Matt 12:40

Jesus Kristus gick efter sin död ner till paradissidan av dödsriket och hämtade alla rättfärdiga (kallas för "fångenskapen" nedan) döda.

7. Men åt var och en av oss blev
nåden given, alltefter den gåva Kristus
mätte ut.
8. Därför säger han: Han har farit upp
i höjden och har tagit fångenskapen
till fånga, och han gav människorna
gåvor.
9. Men detta: Han har farit upp, vad
är det annat, än att han först for ner
till de lägre delarna av jorden?
10. Den som for ner, han är också den
som for upp över alla himlar, för att
han skulle uppfylla allt.
Efesierbrevet 4:7-10

18. Kristus led ju också en gång för
synder, rättfärdig för orättfärdiga, för
att han skulle föra oss till Gud, dödad
till köttet, men levandegjord i
anden.
19. I vilken han också gick bort och
predikade för andarna i fängelset.
20. De hade en gång i tiden vägrat
tro, när Gud tålmodigt väntade i
Noas tid, då arken byggdes, där endast
några få, åtta själar, blev frälsta
genom vatten.
1Petrus 3:18-20

Exakt vilka dessa andar (som nämns i Petrus) är är oklart. Men en sak är säker, under den tid som Kristus fysiska kropp låg i graven, så var Kristus nere i paradiset och hämtade alla de som dött i Hans rättfärdighet sedan världens begynnelse.

Eftersom Kristus nu har laglig rätt till alla människor då Han har köpt dem med sitt eget blod så kommer alla människor som dör i Kristus nu efter Kristus uppståndelse direkt till himlen och får leva där med Kristus. Det är endast bestraffningssidan som är full och fortsätter att fyllas på ända tills de kommer få sin eviga dom (Upp. 20:12)
Anonym
#4. Publicerat 2013-07-02 av Anonym
Tänk även på vad Jesus sade till den omvända brottslingen som var korsfäst tillsammans med Honom. Han skulle få vara med Honom samma dag i paradiset.

42. Och han sade till Jesus: Herre,
tänk på mig, då du kommer till ditt
rike.
43. Jesus sade till honom: Sannerligen
säger jag dig, i dag skall du vara
med mig i paradiset.
Lukas 23:43

16. Jesus sade till henne: Maria! Då
vände hon sig om och sade till honom:
Rabbuni, det betyder Mästare.
17. Jesus sade till henne: Rör inte vid
mig. Ty jag har ännu inte farit upp
till min Fader. Men gå till mina bröder
och säg till dem: Jag far upp till
min Fader och er Fader, och till min
Gud och er Gud.
Johannes 20:16-17

Jesus säger här efter sin uppståndelse att Han ännu inte farit upp till sin Fader. Men Han sade till den ångerfulle brottslingen att han (brottslingen) skulle få vara med Honom samma dag som korsfästelsedagen i paradiset, detta är ett tveklöst bevis för att paradiset och himlen inte är samma sak, och att paradiset enligt föregående post finns inuti jorden jämte den brinnande plågodelen av dödsriket.
AllanE
#5. Publicerat 2013-07-02 av AllanE
Helvetet är ett ord som helst bör undvikas, eftersom det råder en sådan förvirring och förväxlingar om saken.

Eliav har redan sagt en del tänkvärt i sammanhanget.

Bibeln talar om tre platser i det här fallet:
Dödsriket
Avgrunden
Den eviga elden (Eldsjön)

Alla dessa tre har kallats för helvetet, utan att man insett skillnaden.
Ingen av dessa kan finnas i jordens innandömen.
Frågan här gällde den första, alltså dödsriket.

Enligt Bibeln kommer de människor dit, som inte har tagit emot Jesus.
Där tycks pågå någon sorts reningsprocess, vilken beskrivs som en eld på flera ställen i Bibeln.
Men reningsprocessen beskrivs också som (gissel)slag och liknande.

Enligt Bibelns skall dödsriket ge tillbaka de döda vid den stora domen.
De som kunnat renas får då bo på den nya jorden.
Det tycks också finnas människor som gjort sig så totalt onda att de inte kunnat renas, och de kastas i den eviga elden.

Den eviga elden är egentligen inte alls avsedd för människor, utan avsedd för satan, döden, dödriket och demoner. Dessutom för de änglar som valde att följa satan vid upproret i himmelen, och därför förvaras i avgrunden fram till domen.

Tanken att Paradiset skulle vara en avdelning av dödsriket har inget stöd i Bibeln, utan tycks vara en följd av att man har försökt använda människotankar för att beskriva himmelska ting.

Hälsningar

Allan
Anonym
#6. Publicerat 2013-07-03 av Anonym
Helvetet är ett ord som helst bör undvikas, eftersom det råder en sådan förvirring och förväxlingar om saken.

Eliav har redan sagt en del tänkvärt i sammanhanget.

Bibeln talar om tre platser i det här fallet:
Dödsriket
Avgrunden
Den eviga elden (Gehenna)

Alla dessa tre har kallats för helvetet, utan att man insett skillnaden.
Ingen av dessa kan finnas i jordens innandömen.
Frågan här gällde den första, alltså dödsriket.

Enligt Bibeln kommer de människor dit, som inte har tagit emot Jesus.
Där tycks pågå någon sorts reningsprocess, vilken beskrivs som en eld på flera ställen i Bibeln.
Men reningsprocessen beskrivs också som (gissel)slag och liknande.

Enligt Bibelns skall dödsriket ge tillbaka de döda vid den stora domen.
De som kunnat renas får då bo på den nya jorden.
Det tycks också finnas människor som gjort sig så totalt onda att de inte kunnat renas, och de kastas i den eviga elden.

Den eviga elden är egentligen inte alls avsedd för människor, utan avsedd för satan, döden, dödriket och demoner. Dessutom för de änglar som valde att följa satan vid upproret i himmelen, och därför förvaras i avgrunden fram till domen.

Tanken att Paradiset skulle vara en avdelning av dödsriket har inget stöd i Bibeln, utan tycks vara en följd av att man har försökt använda människotankar för att beskriva himmelska ting.

Hälsningar

Allan
Allan, hur kan du bortse från den rike mannen och Lazarus, att de kunde se varandra och prata med varandra?

Och ingen har varit längst inne i jorden, det enda vi kan se är att den verkar vara fylld med eld och magma, något som ju är precis vad Bibeln säger att helvetet ska vara (plågodelen av dödsriket).

Hur kan du bortse från allt det som jag citerade från Bibeln, jag är mållös.
Anonym
#7. Publicerat 2013-07-03 av Anonym
Vad menar du menas med stycket som jag citerade från efesierbrevet? Det står klart och tydligt att Kristus for ner i de lägre delarna av jorden.
Anonym
#8. Publicerat 2013-07-03 av Anonym
Vad finns det för verser i Bibeln som säger att det pågår en reningsprocess i helvetet? Jesus säger att de som inte tror att Han är Kristus kommer att dö i sina synder, och att de kommer att vara på samma ställe (plågodelen av dödsriket) som den rike mannen i passagen om Lazarus och den rike mannen tills de kommer få sin slutgiltiga dom, vartefter de kommer att kastas i den brinnande sjön för all evighet.

Den enda reningsprocessen som Bibeln talar om är den kontinuerliga helgelsen av Hans utvalda (1Thess kapitel 4) (vi är utvalda av Hans nåd och ej av våra gärningar) som sker i våra liv när vi blir utsatta för denna omoraliska världen och alla frustrationer i den, då vi lär oss att förtrösta på Guds kraft och inte vår egen, där vi ställer oss upp efter nederlag och ber Gud att hjälpa oss genom sin Son Jesus Kristus att klara av detta livet. Där vi strävar efter att bli rena från all synd, och hela tiden erkänner vår synd och ber om förlåtelse och upprättelse i Jesu namn. Där vi tar vår rättmätiga bestraffning eftersom vi förtjänar det och vi vet att Gud ger oss mindre bestraffning än vi förtjänar (vi förtjänar det eviga fördärvet).

Det du talar om låter som den katolska lögnen om skärselden och rening efter döden. Det leder endast till ogudaktighet och en tro på att man kan fortsätta i sina synder i detta livet och ändå få komma in i himlen.
Anonym
#9. Publicerat 2013-07-03 av Anonym
Allan, hur kan du bortse från den rike mannen och Lazarus, att de kunde se varandra och prata med varandra?

Och ingen har varit längst inne i jorden, det enda vi kan se är att den verkar vara fylld med eld och magma, något som ju är precis vad Bibeln säger att helvetet ska vara (plågodelen av dödsriket).

Hur kan du bortse från allt det som jag citerade från Bibeln, jag är mållös.
Om vi ska tro att allt Jesus berättade har en exakt motsvarighet i verkligheten, då får vi problem. Vad innebär det t ex här att Lasarus efter döden befinner sig (enligt översättningen du skattar högst) "in the bossom of Abraham"? Bossom betyder ung. bröstkorg. Innebär det att varje fattig person som dör hamnar i en lång omfamning av Abraham intill uppståndelsen? Hur räcker isf Abraham till för alla fattiga? Är han inte en helt vanlig, om än död, människa?

Och hur ser sidindelningen ut i jordens inre, du som vet? Att det är varmt i jordens kärna, det kan vi vara säkra på. Redan i gruvan i Malmberget märker man av temperaturhöjningen, och det är bara någon kilometer ner i jordskorpan. Var någonstans i närheten av det brinnande infernot finns paradiset? Känns inte lockande alls, faktiskt, med tanke på värmens förmåga att sprida sig...

Och förresten, hur kunde alls dessa två män tala med varandra? Det kan ju vara svårt nog när man står intill varandra i en stimmig lokal. Här handlar det först och främst om ett stort avstånd, sedan får man väl också tänka sig en hel del störande ljud från alla plågade själar. Helt klart en problematisk situation att kommunicera i!

Och som om inte detta var nog: Hur kul skulle det vara att sitta i paradiset och kunna höra skriken från nära och kära som plågas på andra sidan? Och till och med se deras förvridna ansikten? Vilket helvete det paradiset måste vara!
Anonym
#10. Publicerat 2013-07-03 av Anonym
"Jesus Kristus gick efter sin död ner till paradissidan av dödsriket och hämtade alla rättfärdiga (kallas för "fångenskapen" nedan) döda.

7. Men åt var och en av oss blev
nåden given, alltefter den gåva Kristus
mätte ut.
8. Därför säger han: Han har farit upp
i höjden och har tagit fångenskapen
till fånga, och han gav människorna
gåvor.
9. Men detta: Han har farit upp, vad
är det annat, än att han först for ner
till de lägre delarna av jorden?
10. Den som for ner, han är också den
som for upp över alla himlar, för att
han skulle uppfylla allt.
Efesierbrevet 4:7-10
hej Snappy, Nu har jag en fråga :-)

Fångenskapen är väl lagen? Har jag missuppfattat det?? Rom. 11:32 säger: "Ty Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla "
Ingen enda människa kan ju uppfylla lagen. Jesus gjorde det i vårt ställe, han "tog fångenskapen till fånga" genom att skänka mänskligheten Nåden och nådegåvorna.

Fångenskapen i detta fall kan det verkligen tolkas som "de rättfärdigas fångenskap i dödsriket?

Det kanske hör ihop på nåt vis, men jag vill ändå fråga eftersom det tycks mig vara en underlig tolkning..
smålänning i norr säger: Jesus dog och uppstod för dig och mig 1Mos2-3,Jes53,Matt25-28,Ef1,Apg26:19-20
Skriv Skriv här Skriv i megafonen