smålänning i norr säger: I eftermiddag Svenska ReformationsReformationsBibeln på Nyhem hos Nya Musik
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2013-04-08 av Anonym.
Pingstpastor förgrep sig på minderårig flicka
Pingstpastorn från Motala var inte bara delaktig i sin frikyrkoförsamling, han var även föreståndare för ett stödcenter för hemlösa och missbrukare, ett boende som ingår i den kristna organisationen Hela Människan ( Svenska kyrkans och frikyrkornas sociala arbete). Men bakom hans medmänskliga och hjälpsamma fasad dolde sig en pedofil våldtäktsman.

Det handlar om en flicka som då var 14 år när hon utsattes vid fyra tillfällen från hösten 2005 till sommaren 2006:

Pastorn åtalades den 7 mars 2013 för totalt fem fall av våldtäkt mot barn samt ett fall av sexuellt tvång. Åklagaren hade kallat elva vittnen däribland en legitimerad psykoterapeut som hördes om barns sätt att berätta om sexuella övergrepp och hur minnet fungerar när en person återger om övergrepp som hänt längre tillbaks i tiden. Som bevisning åberopade åklagaren rättsintyg och journalkopior, samt en mejlkonversation mellan pastorn och styrelsen i frikyrkoförsamlingen.

Under rättegången medgav pastorn, som är ostraffad sedan tidigare, att han haft en sexuell relation med flickan. Han hävdade dock att flickan fyllt 15 år när relationen inleddes.

Linköpings tingsrätt dömde den 5 april:

- Thomas Renander, född 1970, för fem fall av våldtäkt till fängelse i fyra år. Han ska betala 110 000 kronor i skadestånd till flickan. Åtalspunkten sexuellt tvång ogillades.

Mera fakta finns i:

Linköpings tingsrätt, B 2752-12

Läs hela artikeln i nedanstående artikellänk.

http://avpixlat.info/2013/04/07/pingstpastor-forgrep-sig-pa-minderarig-flicka/#more-53341

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2013-04-08 av Anonym
Vad är ditt syfte med att dela detta?
Anonym
#2. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Jag tycker detta ska uppmärksammas och jag finner inget fel att detta delas här. det visar att det finns överrallt även inom kyrkans väggar.
Har själv varit utsatt för övergrepp inom kyrkan,men det tystades ner av församlingen, tänker inte gå in på mer om mitt, men jag vet vad det har gjort med mig under så många år, hoppas verkligen denna flicka får all hjälp hon kan få så hon verkligen får ett liv hon klarar av att leva. för det är inte något som kommer försvinna från denna lilla tjej, det följer henne genom hela livet. vad det gäller straffet han fått är det alldeles för lågt och skadeståndet hon tilldöms är inget som kommer göra att hon kommer glömma det som hänt för det kommer följa henne hela hennes liv. jag blir ledsen för alla som blir utsatta för något så vidrigt som denna handling är.
Anonym
#3. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Jag menar, det var ju bara en nyhetsupprepning. Frågan var vad trådstartaren tyckte vi skulle diskutera. Alla lär vara överens om att övergrepp av det slaget är hemskt, och ingen bör vara förvånad över att det händer även inom kyrkans väggar. Vi är inte en samling perfekta heliga, och vår många gånger naiva inställning öppnar för både psykopater och maktmänniskor av olika slag.

Kanske är detta det viktigaste att fundera över: Hur kan vi inom kristenheten bli bättre på att stoppa människor med fel motiv, utan att för den skull bli kärlekslösa mot varandra?
Anonym
#4. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Svar #1. Postat i går kl 11:17 av Flight61.
Vad är ditt syfte med att dela detta?

Svar: Jag får ställa samma fråga till dig? Vad var syftet med att svara som du gjorde?

Vad jag syftade till var ju att få igång en diskussion, är det fel att informera om något som hänt?
Det kan ju vara fler som har blivit utsatta inom någon församling eller kyrka och det kan ju vara bra i så fall att berätta sina upplevelser istället för att förtränga sådana händelser.

Jag anser det är fel att mörklägga sådant som inte är bra, utan föra fram det i ljuset så att kanske andra blir varnade och vågar säga ifrån till sådana män som förgriper sig på flickor eller pojkar och våga anmäla detta.
Anonym
#5. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Svar #2. Postat i dag kl 15:18 av sventon.
Jag tycker detta ska uppmärksammas och jag finner inget fel att detta delas här. det visar att det finns överrallt även inom kyrkans väggar.
Har själv varit utsatt för övergrepp inom kyrkan,men det tystades ner av församlingen, tänker inte gå in på mer om mitt, men jag vet vad det har gjort med mig under så många år, hoppas verkligen denna flicka får all hjälp hon kan få så hon verkligen får ett liv hon klarar av att leva. för det är inte något som kommer försvinna från denna lilla tjej, det följer henne genom hela livet. vad det gäller straffet han fått är det alldeles för lågt och skadeståndet hon tilldöms är inget som kommer göra att hon kommer glömma det som hänt för det kommer följa henne hela hennes liv. jag blir ledsen för alla som blir utsatta för något så vidrigt som denna handling är.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar till sventon.

Tack för att du försvarade mitt inlägg! Blev lite förvånad över kommentaren från en annan man som undrade vad mitt syfte med inlägget var..Borde inte det vara helt klart vad syftet var? Det är fel av församlingar att mörklägga övergrepp som sker, och kanske t.o.m. veta om detta men tiga om det för församlingens rykte, det är rent elakt mot den som blir utsatt..Jag beklagar djupt att du har fått utstå detta du varit med om.. Fick du ingen hjälp från kyrkan? Eller du kanske inte vågade berätta? Skall be för dig att du kommer över detta, men förstår att man aldrig kan glömma sådant. Gud välsigne dig!
Anonym
#6. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Vad frågar du efter nu? Jag förklarade mig ju i en andra kommentar. Läs den först!
Anonym
#7. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Tycker inte alla lika i sådana här fall? Tror knappast att någon skulle försvara våldsverkare var de än agerar.
Men nog har du siktet inställt på frikyrkorna och muslimerna?
Anonym
#8. Publicerat 2013-04-09 av Anonym
Kolla svt1 nu. "Den största synden " handlar om övergrepp
Anonym
#9. Publicerat 2013-04-10 av Anonym

Tycker inte alla lika i sådana här fall? Tror knappast att någon skulle försvara våldsverkare var de än agerar.
Men nog har du siktet inställt på frikyrkorna och muslimerna?
Kan nog ligga något i det du säger har kollad hela religions och tro forumet och dom ända gången sexuella övergrepp diskuteras är när det händer i frikyrkan. Sen håller jag med dom som säger varför påpeka något alla vet om att det finns och alla avkyr att det förekommer. Låt oss i stället diskutera vad som behövs göras och hur man kan gå till väga.
Anonym
#10. Publicerat 2013-04-10 av Anonym
Svar #6. Postat i går kl 20:09 av Flight61.
Vad frågar du efter nu? Jag förklarade mig ju i en andra kommentar. Läs den först!

Den var ju inte riktad till mig utan till någon annan som kommenterade och jag trodde det var ett svar till honom och inte mig. Visst tycker alla att övergrepp är förfärligt, men vad är det för fel i att upplysa om ett sådant övergrepp? I så fall så skulle det ju vara helt oviktigt att ha kvällstidningar eller dagstidningar som förmedlar nyheter om tråkiga saker som händer, för alla är ju överens om att det är hemskt det som händer....mörkläggning finns det tillräckligt av i media.
smålänning i norr säger: I eftermiddag Svenska ReformationsReformationsBibeln på Nyhem hos Nya Musik
Skriv Skriv här Skriv i megafonen
annonsKristenDate Magasinet – Tro och hopp, kärlek, historier
annonsKristna Dejtingpodden