snömannen säger: Fördelen är att man kan göra en liten städdag inne när vädret är lite tråkigt! ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

SweKiwi
Skapat 2018-02-17 av SweKiwi, man, 48 år, Skåne län.
Vad är poängen med bön?
I svallvågorna efter den senaste skolskjutningen i USA har det höjts röster för att folk hellre vill ha verkliga förändringar (läs: skärpta vapenlagar) än en massa »thoughts and prayers« (tankar och böner) för offren. Anledningen är att folk menar att böner uppenbarligen inte hjälper, eftersom det ständigt inträffar nya skolskjutningar, men däremot kan det hjälpa att starkare reglera utbudet av vapen och ammunition.

För mig som icke-troende har det länge varit en gåta vad bön går ut på.

Är det en uttalad önskan om vad gud ska göra? Eller rentav en sorts begäran?

Är det ett sätt att sätta ord på vad man har i hjärtat?

Är det en ritual, som är en del av tron?

Eller något annat?

/ Kiwi

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2018-02-17 av Anonym
Den som tror att man kan styra vad Gud ska göra har fått två saker om bakfoten:
1. Herren vet bättre än oss vad som blir bäst- inte tvärtom.
2. Ingen bestämmer vad Gud ska göra.

Kyrkan är Herrens kropp. Som en kropp har kyrkan alltid kontakt med de olika delarna. Därför kan vi också vara hos varandra även då vi i världen "är ifrån" varandra. En bön kan således alltså vara att man i vändandet till Gud är tillsammans och ger varandra styrka att uthärda saker och ting.

Egentligen ber kyrkan hela tiden. Vi gör detta "i anden". I anden kan vi också höra vad vi ber om, ifall vi lyssnar. Nu tror jag dock mer att du frågar efter varför vi ber konkret, i världen, och jag ber därför att bara detta att jag vill be gör att jag vänder mig till Gud och så att säga "går ur världen", men jag gör det aldrig med tanken att jag på någotvis skulle påverka vad Herren gör och inte gör.
Anonym
#2. Publicerat 2018-02-17 av Anonym
I svallvågorna efter den senaste skolskjutningen i USA har det höjts röster för att folk hellre vill ha verkliga förändringar (läs: skärpta vapenlagar) än en massa »thoughts and prayers« (tankar och böner) för offren. Anledningen är att folk menar att böner uppenbarligen inte hjälper, eftersom det ständigt inträffar nya skolskjutningar, men däremot kan det hjälpa att starkare reglera utbudet av vapen och ammunition.

För mig som icke-troende har det länge varit en gåta vad bön går ut på.

Är det en uttalad önskan om vad gud ska göra? Eller rentav en sorts begäran?

Är det ett sätt att sätta ord på vad man har i hjärtat?

Är det en ritual, som är en del av tron?

Eller något annat?

/ Kiwi
Mitt svar här är naturligtvis subjektivt.

Det är framför allt demokraterna, dvs vänstern som vill ha större vapenkontroll. De allra flesta troende i USA är republikaner. Attacken mot bön är en attack både mot republikanerna, men också mot troende. Man kör en retorik där man ställer bön mot skärpt vapenkntroll, fast det egentligen inte i sig finns någon verklig motsättning. Det ena behöver inte utesluta det andra.

Det verkliga problemet här, som jag ser det, är att FBI inte reagerat på de tips som kommit in om förövaren. Istället satsade man all energi, tid och pengar på Trumps "sammansvärjning" med ryssarna. FBI får just nu mycket kritik för detta. Man borde sat span på den här killen för länge sedan.

Motståndet mot bön handlar om den bön som sker för offrens anhöriga. Och det är sant att inte enbart bön är nog för att lösa dylika problem. Det är en väg, men det finns andra. T ex att klasskamrater och föräldrar är mer uppmärksamma på de signaler som kommer från en människa som uppenbarligen är mycket besvärad, psykiskt.

Man kan även vända på det och säga att utan att bön överhuudtaget fanns i samhället, kanske ändå fler skjutningar skulle inträffat. Det få vi aldrig veta.

Bön är del av en relation med Gud. För att få ner det här lite på jorden, kan man likna relationen Gud/människa med relationen far/son. Om sonen har en god relation md sin far, delar han sitt innersta md honom. En ytlig relation rör bara det materiella. Man samtalar med varandra, och samtalet kan innehålla öppenhet, frågor om råd och vägleding, men även försorg. Så det är ett sätt att sätta ord på vad man har i hjärtat. I desperat situationer kan bönen ge sig uttryck i begäran. Det är alltså ingen ritual. Bönen fördjupar relationen med Gud, men föändrar även det egna hjärtat. Om jag t ex har svårt för en viss person på arbetsplatsen, kan bön för personen ändra mitt hjärtas inställning, vilket bidrar till att relationen kan bli helare och starkare.
SweKiwi
#3. Publicerat 2018-02-18 av SweKiwi
Men jag läser också att bön fungerar.

En del menar att allt man ber om i bön ska man få.

Kanal 10 har ett eget program, dit folk kan skicka sina böneämnen.

Verkar som om gud ingriper ibland. Eller?

/ Kiwi
Anonym
#4. Publicerat 2018-02-19 av Anonym
Men jag läser också att bön fungerar.

En del menar att allt man ber om i bön ska man få.

Kanal 10 har ett eget program, dit folk kan skicka sina böneämnen.

Verkar som om gud ingriper ibland. Eller?

/ Kiwi
Folk tror säkert olika om det där. Det finns bibelställen att styrka det ena och det andra, men en sak för dem alla är gemensam:
Om vi ber Gud efter Hans vilja har vi redan det vi bett om. Vår Fader vet nämligen vad vi behöver innan vi ber Honom. Vi får inget som skulle göra skada, däremot (det är inte efter Hans vilja).

Gud ingriper inte ibland. Gud håller allt och har full kontroll.
Anonym
#5. Publicerat 2018-02-19 av Anonym
Men jag läser också att bön fungerar.

En del menar att allt man ber om i bön ska man få.

Kanal 10 har ett eget program, dit folk kan skicka sina böneämnen.

Verkar som om gud ingriper ibland. Eller?

/ Kiwi
Bön efter Guds vilja:

https://youtu.be/s7jXASBWwwI

Det finns något som i folkmun kallas "framgångsteologi", alltså att Gud alltid skulle ge världslig framgång till kristna- att vi alltid får allt vi ber om i världen. Men Gud ser istället till vårt verkliga väl- eller med andra ord vårt eviga väl.
Anonym
#6. Publicerat 2018-02-19 av Anonym
Hej "Kiwi"

Jag hoppas att jag med dessa enkla rader kan ge något svar till dig. Det första jag vill säga är att du själv bör söka svaren på dina frågor. Du kanske tror att det bör finnas någon Gud men är osäker på vem Gud är (av alla gudar som det talas i vår värld är det inte lätt att hitta rätt).

Bön är ett samtal med Gud kan man säga. Som om du samtalar med din egna biologiska far. Det klassiska sättet att be är att be om helande på olika sätt eller att be om att fler människor ska hitta Gud. Bön kan vara så mycket. Frågor du tio olika personer får du nog tio olika svar. Men något som jag funnit med bönen, efter genomgått djup personlig kris i mitt liv, är att förstå att bönen inte handlar om mig. Jesus lärde oss hur vi skulle be. Du känner kanske till den klassiska "Fader Vår"?

Mat 6:9-13 "Vår Far i himlen, låt ditt namn bli helgat. Låt ditt rike komma. Låt din vilja ske, på jorden som i himlen. Ge oss idag vårt dagliga bröd. Och förlåt oss våra skulder, så som vi förlåter dem som står i skuld till oss. Och för oss inte in i frestelse, utan fräls oss från det onda"

Det är som du märker en bön med mycket fokus på Gud själv och inte om egen framgång eller hälsa.

Bönen borde alltså i första hand vara en bön och vädjan om att Guds vilja ska ske. Många gånger innehåller nog tyvärr bönen en önskan om vad man vill att Gud ska göra. Eller än värre. Att man begär Gud att uträtta vissa saker. Oftast blir det så då man inte förstår Guds natur tillräckligt bra. Ju mer man läser bibeln så förstår man hur man ska be.

Bönen är alltså en del av relationen som man har med Gud. Gud talar genom sitt ord (bibeln) och du talar med Gud genom bönen. Både bön och bibelläsning är nödvändiga för att växa som kristen och man behöver dem lika mycket.

Bönen är alltså INGEN ritual utan ett levande sätt att fördjupa sin relation med Gud.

/Carl
Anonym
#7. Publicerat 2018-02-21 av Anonym
Men jag läser också att bön fungerar.

En del menar att allt man ber om i bön ska man få.

Kanal 10 har ett eget program, dit folk kan skicka sina böneämnen.

Verkar som om gud ingriper ibland. Eller?

/ Kiwi
Ja bönen fungerar. Men tanken bakom bönen är inte att den alltid "ska fungera", däremot skapar längtan efter Gud behovet att be och samtala med Gud i relationen med Gud.
När orsaken till bönen blir att "få allt man ber om", skadas relationen med Gud. Gud ser vad vi behöver och väntar på bönen, samtalet, kontakten, för att få ge oss det han i sin vilja ser att vi behöver.

Förbön är Guds vilja, men bönens "vilja" är inte alltid Guds vilja. Och bönen är inte ett medel att skapa rättvisa på jorden utan att söka gemenskap med Gud. Tänk dig exemplet där båda parter i ett krig vill se fienden falla, och själva vinna kriget, vem skall Gud bönhöra?! Bönen är ett himmelskt samtal där det jordiska hamnar i skymundan. I exemplet med skolskjutningar bör bönens önskan vara att våldet tar slut, att våldsmännen förvandlas i sina tankar och hjärtan. Offren skall vi i gärning bemöta med kärlek och stöd.
Anonym
#8. Publicerat 2018-02-21 av Anonym
I svallvågorna efter den senaste skolskjutningen i USA har det höjts röster för att folk hellre vill ha verkliga förändringar (läs: skärpta vapenlagar) än en massa »thoughts and prayers« (tankar och böner) för offren. Anledningen är att folk menar att böner uppenbarligen inte hjälper, eftersom det ständigt inträffar nya skolskjutningar, men däremot kan det hjälpa att starkare reglera utbudet av vapen och ammunition.

För mig som icke-troende har det länge varit en gåta vad bön går ut på.

Är det en uttalad önskan om vad gud ska göra? Eller rentav en sorts begäran?

Är det ett sätt att sätta ord på vad man har i hjärtat?

Är det en ritual, som är en del av tron?

Eller något annat?

/ Kiwi
För att besvara dina frågor i tur och ordning:

En uttalad önskan ja, men mer än så, som ett rop på hjälp, en vädjan. Ingen begäran, vi kan ingenting begära.

Ett sätt att sätta ord på vad man har i hjärtat, ja, inför någon som bryr sig och lyssnar.

En ritual som en del av tron, ja, liksom samtal med en god vän är en del av vänskap medan tal på vännens bröllop är en ritual av vänskap. Bön är en ritual av vänskap med Gud, ja.

Något annat? Ja, förutom vädjan, sätt att umgås och sätta ord på sina tankar, leder bönen oss till empati för våra medmänniskor.
Vi ska be för dem i nöd, också för att utveckla vår empati och därmed bli bättre medmänniskor för just dem i nöd.

Och slutligen, hjälper bön?
Nja, det beror på vad man menar. I en levande relation med en person man vädjar inför, så har det effekt. Däremot är Gud speciell på så sätt att han är fast vid det han har bestämt. Gud ändrar sig inte som människan gör, eftersom människan ständigt söker rätt svar och aldrig säkert vet.
Så i princip kan inte Gud ändra sig oavsett vår vädjan. I detta fall med skolskjutningar skulle ändringen bestå i att Gud påverkar den fria viljan han skänkt människan som vill skjuta, vilket han alltså inte gör.
Så i den aspekten svarar Gud inte på bön. Däremot kan han ändra andra saker, omständigheter så att skjutningen inte blir av, eller omständigheter så att människor får hjälp i sorgen i efterhand.
Men dessa skjutningar som aldrig blir av får vi aldrig veta. Bara dessa som blev av när omständigheter inte kunde ändras (till min förklaring bör tilläggas att jag inte heller tror Gud går emot sina skapade naturlagar, så "underverk" i bemärkelsen simsalabim tror jag inte på).
snömannen säger: Fördelen är att man kan göra en liten städdag inne när vädret är lite tråkigt! ;)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen