Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2018-01-10 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Vad handlar Matteus 25:-om?

Vad handlar detta om? Matteus 25:-

Liknelsen om de tio brudtärnorna


Liknelsen om talenterna


Människosonens dom

Är detta på riktigt, så gäller det liv (himmel) eller död (helvete)!

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2018-01-12 av Roffe

http://andreaskyrkan.se/alla-predikningar/131-gudstjaenst-2008-11-16

Det var inte mitt fel!

Jesu liknelse om de tio brudtärnorna, där fem glömt oljan till sina facklor, visst är den lite jobbig. Skuldskapande. Onödigt negativ.

Som lyssnare och som läsare är det nog lätt att känna sympati med de slarviga personerna. Vem är inte slarvig då och då? Vem har inte en dålig dag? Inte är det så farligt att glömma lite olja!

Ungefär som många verkar reagera inför sången "En sockerbagare här bor i staden". När jag var på småbarnsmusik med min dotter tyckte ledaren att vi skulle ändra texten till: "Men är du stygger, så får du två".

Tanken från hennes sida var att den stygga skulle behöva två pepparkakor för att bli mer snäll, men jag tänker ändå det finns något överslätande i att ändra texten...läs fortsättningen här
Anonym
#2. Publicerat 2018-01-12 av Anonym

http://andreaskyrkan.se/alla-predikningar/131-gudstjaenst-2008-11-16

Det var inte mitt fel!

Jesu liknelse om de tio brudtärnorna, där fem glömt oljan till sina facklor, visst är den lite jobbig. Skuldskapande. Onödigt negativ.

Som lyssnare och som läsare är det nog lätt att känna sympati med de slarviga personerna. Vem är inte slarvig då och då? Vem har inte en dålig dag? Inte är det så farligt att glömma lite olja!

Ungefär som många verkar reagera inför sången "En sockerbagare här bor i staden". När jag var på småbarnsmusik med min dotter tyckte ledaren att vi skulle ändra texten till: "Men är du stygger, så får du två".

Tanken från hennes sida var att den stygga skulle behöva två pepparkakor för att bli mer snäll, men jag tänker ändå det finns något överslätande i att ändra texten...läs fortsättningen här
Jag tror inte alls att det handlar om slarv, och i det fallet gärningar som ger en "andlig brist" som inte räcker till himlen. Felpredikningar, enligt mig.
Det stämmer inte alls med resten av texterna kring Matt. 24-25. Jesus säger saker innan och efter dom 10 jungfrurna..som är nycklar till tolkningarna i 25.
Anonym
#3. Publicerat 2018-01-12 av Anonym

Vad handlar detta om? Matteus 25:-

Liknelsen om de tio brudtärnorna


Liknelsen om talenterna


Människosonens dom

Är detta på riktigt, så gäller det liv (himmel) eller död (helvete)!
Ja det handlar om liv eller död.
I texterna ovan finns liknelser, dessa liknelser blir synliga i Noas räddning.
Det finns inget mitt emellan där vi kan leva utan att jobba på arken, endast ett aktivt deltagande gäller.
Noa och hans familj sa Ja, greppade verktygen och utförde Guds vilja.
De som inte trodde Gud och därmed icke deltog i bygget, gick förlorade. De som stod där utan att bruka sina verktyg gick förlorade.
Vingel, där ansvar och dylikt människotänk kliver in, står helt utanför denna liknelse, oljan är tron och talenterna är helgelsen utan vilken ingen kan se Gud..
Roffe
#4. Publicerat 2018-01-12 av Roffe
Ja det handlar om liv eller död.
I texterna ovan finns liknelser, dessa liknelser blir synliga i Noas räddning.
Det finns inget mitt emellan där vi kan leva utan att jobba på arken, endast ett aktivt deltagande gäller.
Noa och hans familj sa Ja, greppade verktygen och utförde Guds vilja.
De som inte trodde Gud och därmed icke deltog i bygget, gick förlorade. De som stod där utan att bruka sina verktyg gick förlorade.
Vingel, där ansvar och dylikt människotänk kliver in, står helt utanför denna liknelse, oljan är tron och talenterna är helgelsen utan vilken ingen kan se Gud..
Tack Noa att du var villig att arbeta /Lyda. Utan din insats hade vi inte funnits!
Anonym
#5. Publicerat 2018-01-12 av Anonym
I Matt. 25:25 så står det så här:
"Se, här har du det som tillhör dig."
Mannen ger tillbaka allt. Han fick möjligheter, men han tog dom inte. Mannens herre svarar honom: "Du onde och late tjänare.."
I verserna efter liknelsen står det att Människosonen ska skilja alla folk åt, som en herde skiljer fåren från getterna.

Min fråga: Var mannen frälst?
Anonym
#6. Publicerat 2018-01-12 av Anonym
I Matt. 24: 38-39 står det att det ska vara som i Noas dagar när Människosonen kommer.
I vers 40: Då ska två vara ute på marken, den ene blir upptagen, den andre lämnas kvar. Två ska mala på kvarnen, den ena bli upptagen, den andra lämnas kvar."
Sedan kommer uppmaningen att vaka, och det handlar om att Människosonen kommer när människor minst anar det.
Sedan kommer dom tio jungfrurna. Hälften kommer in i himmelriket, hälften lämnas i mörkret.
Fem överraskas inte, fem överraskas, likt dom på marken/åkern och på kvarnen.

Min fråga: Dom fem jungfrurna som inte hade olja, utan ville ha andra människors olja, hör dom till dom som lämnas kvar på mark och kvarn, samt till getterna, samt till dom "onda och lata" i exemplet i inlägget innan?
Eller är dom frälsta?
Anonym
#7. Publicerat 2018-01-12 av Anonym
I Matt. 24: 38-39 står det att det ska vara som i Noas dagar när Människosonen kommer.
I vers 40: Då ska två vara ute på marken, den ene blir upptagen, den andre lämnas kvar. Två ska mala på kvarnen, den ena bli upptagen, den andra lämnas kvar."
Sedan kommer uppmaningen att vaka, och det handlar om att Människosonen kommer när människor minst anar det.
Sedan kommer dom tio jungfrurna. Hälften kommer in i himmelriket, hälften lämnas i mörkret.
Fem överraskas inte, fem överraskas, likt dom på marken/åkern och på kvarnen.

Min fråga: Dom fem jungfrurna som inte hade olja, utan ville ha andra människors olja, hör dom till dom som lämnas kvar på mark och kvarn, samt till getterna, samt till dom "onda och lata" i exemplet i inlägget innan?
Eller är dom frälsta?
Gud räddar de som tror och genom tron gör hans vilja. Noa står som ett tydligt exempel på vad som händer de som icke tror och genom tron icke gör hans vilja. De förgås, de lämnas kvar i mörkret.

Dessa är således icke frälsta själar.
Tror jag.
Tillit
#8. Publicerat 2018-01-12 av Tillit
Gud räddar de som tror och genom tron gör hans vilja. Noa står som ett tydligt exempel på vad som händer de som icke tror och genom tron icke gör hans vilja. De förgås, de lämnas kvar i mörkret.

Dessa är således icke frälsta själar.
Tror jag.
Alla tio somnade. Det är väl knappast att göra hans vilja att somna eftersom han uppmanar oss att vaka? Finns inte ett mått av förlåtelse för vår otillräcklighet även i berättelsen? Tron (oljan) frälste trots att de somnade. Utan oljan så fanns det ingen möjlighet att ordna till det i egen kraft när de vaknade... Men ingens gärningar (att göra hans vilja) frälste...
Anonym
#9. Publicerat 2018-01-12 av Anonym
Alla tio somnade. Det är väl knappast att göra hans vilja att somna eftersom han uppmanar oss att vaka? Finns inte ett mått av förlåtelse för vår otillräcklighet även i berättelsen? Tron (oljan) frälste trots att de somnade. Utan oljan så fanns det ingen möjlighet att ordna till det i egen kraft när de vaknade... Men ingens gärningar (att göra hans vilja) frälste...
Det står: Till slut kom de andra jungfrurna tillbaka och sade: Herre, Herre, öppna för oss! 12 Men han svarade: Jag säger er sanningen: Jag känner er inte."

Trons gärningar är inte gärningar i egen kraft, trons gärningar är att förvalta gåvan. Och att förvalta gåvan innebär att alltid hålla lampan brinnande, även om vi under ständig väntan på hans återkomst råkar somna.
Anonym
#10. Publicerat 2018-01-12 av Anonym
Predikningar runt detta handlar alltid om att alla jungfrur är frälsta, och likadant med tjänarna med talenterna. Men det kan inte stämma. Inte om man läser hela 24 och 25, jämför alla verser samt jämför med annat Jesus säger.
Det finns fruktan för att "somna" för mycket, "tappa" den Helige Ande, inte "förvalta talenten" tillräckligt bra...och jag tror att man tolkar och förmedlar det fel.
Man tolkar orden "jungfrur" och brudgum tillsammans...och man tolkar orden "tjänare" och herre tillsammans. Det förstår jag. Men sedan om man läser att Jesus inte känner jungfrurna som stängs ute i mörkret och att tjänaren som slängs ut är ond...då går det inte ihop. Olja är den Helige Ande eller smörjelse i Bibeln. Vi får den Helige Ande som ett sigill, som bevis på vår tillhörighet och tro. Dom som ingen olja har..har ingen tillhörighet till brudgummen.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen