Forum > Religion och tro > Diskussion

Huldah
Skapat 2017-12-30 av Huldah, kvinna, 73 år, Stockholms län.
Nygifta: Putin & Ryskortodoxa kyrkan!
fref=nf&pn_ref=story&refid=17&ref=bookmarks&_ft_=top_level_post_id.10156017556252679%3Atl_objid.10156017556252679%3Athrowback_story_fbid.
8l10156017556252679%3Athid.725572678%3A306061129499414%3A2%3A0%3A1514793599%3A-7167670250180081377&__tn__=C-R

Kommer de att leva lyckliga i alla sina dar?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-12-31 av Anonym
Jag kommer inte in på länken. Den går utanfär inlägget och möter kanten på datorskärmen hur det nu gått till. Reklamen från KD döljer en bit av länken.
Huldah
#2. Publicerat 2017-12-31 av Huldah
Jag kommer inte in på länken. Den går utanfär inlägget och möter kanten på datorskärmen hur det nu gått till. Reklamen från KD döljer en bit av länken.
funkar inte här. Reklamen finansierar sviktande intäkter från medlemmar. Jag försökte skicka en bild med Putin o högsta(?) ledaren i Ryskortodoxa kyrkan. Snart är alla andra förbjudna!
Anonym
#3. Publicerat 2017-12-31 av Anonym
Tveksamt. Det finns en hel del muslimer i Ryssland, vad jag vet - folk från grannländerna som är muslimska. Sen har vi folk som omfattas av naturreligioner uppåt Sibirien, om jag inte är helt fel ute. Däremot kan det vara så att ortodoxa kyrkan fått en positiv särbehandling - något som ju vi borde vara glada för då. Det är i så fall inte mer än rätt heller med tanke på de fruktansvärda lidanden och förföljelser kristna utsattes för under Sovjettiden.
huldah
#4. Publicerat 2018-01-08 av huldah
Tveksamt. Det finns en hel del muslimer i Ryssland, vad jag vet - folk från grannländerna som är muslimska. Sen har vi folk som omfattas av naturreligioner uppåt Sibirien, om jag inte är helt fel ute. Däremot kan det vara så att ortodoxa kyrkan fått en positiv särbehandling - något som ju vi borde vara glada för då. Det är i så fall inte mer än rätt heller med tanke på de fruktansvärda lidanden och förföljelser kristna utsattes för under Sovjettiden.
Anonym
#5. Publicerat 2018-01-08 av Anonym
Trots detta är vi förbjudna i Ryssland och man planerar (eller har) beslagta/git all egendom:

https://www.jw.org/sv/nyheter/r%C3%A4ttsfr%C3%A5gor/efter-omr%C3%A5de/ryssland/domstol-fastst%C3%A4ller-beslut-extremistf%C3%B6rklara-bibel/
All egendom står det väl inget om (bara skumläst artikeln)? Det handlar om bibelöversättningen. Jag tycker att JV:s lära och bibel är en villolära, men oavsett vad folk tycker borde man ju få ha och sprida det material man vill, på demokratiskt sätt. Kan det ha något med sekterism att göra? Jag har ju hört och läst vittnesbörd om glasklar sekterism i JV i Sverige, för ca. 10-30 år sedan. Nästan stängda församlingar, värvningskrav och andra prestationskrav, bestraffningar och uteslutning eller social isolering för den som tycker fel eller lämnar. Fullständigt oacceptabelt och förkastligt. Detta är vittnesbörd jag själv tagit del av i första eller andra hand. Sannolikt förekommer liknande saker i Ryssland, och det tycker jag ska bekämpas - men med demokratiska medel. Människor far nämligen illa. Liknande saker har förekommit i t.ex. trosrörelseförsamlingar, där Knutby förhoppningsvis var extremexemplet.
Huldah
#6. Publicerat 2018-01-15 av Huldah
All egendom står det väl inget om (bara skumläst artikeln)? Det handlar om bibelöversättningen. Jag tycker att JV:s lära och bibel är en villolära, men oavsett vad folk tycker borde man ju få ha och sprida det material man vill, på demokratiskt sätt. Kan det ha något med sekterism att göra? Jag har ju hört och läst vittnesbörd om glasklar sekterism i JV i Sverige, för ca. 10-30 år sedan. Nästan stängda församlingar, värvningskrav och andra prestationskrav, bestraffningar och uteslutning eller social isolering för den som tycker fel eller lämnar. Fullständigt oacceptabelt och förkastligt. Detta är vittnesbörd jag själv tagit del av i första eller andra hand. Sannolikt förekommer liknande saker i Ryssland, och det tycker jag ska bekämpas - men med demokratiska medel. Människor far nämligen illa. Liknande saker har förekommit i t.ex. trosrörelseförsamlingar, där Knutby förhoppningsvis var extremexemplet.
Många myndighetspersoner ställer sig frågande. Bl a Angela Merkel som varnade Putin.
huldah
#8. Publicerat 2018-01-17 av huldah
All egendom står det väl inget om (bara skumläst artikeln)? Det handlar om bibelöversättningen. Jag tycker att JV:s lära och bibel är en villolära, men oavsett vad folk tycker borde man ju få ha och sprida det material man vill, på demokratiskt sätt. Kan det ha något med sekterism att göra? Jag har ju hört och läst vittnesbörd om glasklar sekterism i JV i Sverige, för ca. 10-30 år sedan. Nästan stängda församlingar, värvningskrav och andra prestationskrav, bestraffningar och uteslutning eller social isolering för den som tycker fel eller lämnar. Fullständigt oacceptabelt och förkastligt. Detta är vittnesbörd jag själv tagit del av i första eller andra hand. Sannolikt förekommer liknande saker i Ryssland, och det tycker jag ska bekämpas - men med demokratiska medel. Människor far nämligen illa. Liknande saker har förekommit i t.ex. trosrörelseförsamlingar, där Knutby förhoppningsvis var extremexemplet.
huldah
#10. Publicerat 2018-01-23 av huldah
All egendom står det väl inget om (bara skumläst artikeln)? Det handlar om bibelöversättningen. Jag tycker att JV:s lära och bibel är en villolära, men oavsett vad folk tycker borde man ju få ha och sprida det material man vill, på demokratiskt sätt. Kan det ha något med sekterism att göra? Jag har ju hört och läst vittnesbörd om glasklar sekterism i JV i Sverige, för ca. 10-30 år sedan. Nästan stängda församlingar, värvningskrav och andra prestationskrav, bestraffningar och uteslutning eller social isolering för den som tycker fel eller lämnar. Fullständigt oacceptabelt och förkastligt. Detta är vittnesbörd jag själv tagit del av i första eller andra hand. Sannolikt förekommer liknande saker i Ryssland, och det tycker jag ska bekämpas - men med demokratiska medel. Människor far nämligen illa. Liknande saker har förekommit i t.ex. trosrörelseförsamlingar, där Knutby förhoppningsvis var extremexemplet.
Anklagelsen är att Jehovas vittnen är extremister. Som omskrivet är det fler som är förbjudna. Så alla som har en tro har anledning att känna sig oroade. Frågan är hur stark tro man har. Vågar jag hålla fast vid den när om det blir förbjudet att utöva den? Ser man på historien, så brukar dom flesta svalna och gå emot sitt eget samvete.

Jehovas vittnen är ingen sekt, vår ledare är Jesus Kristus själv. Idag är med sanna kristna som slutför det
predikoarbete han själv startade och som han önskar ska bli utfört.

"Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. 19 Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn 20 och lär dem att hålla