Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-12-17 av Anonym.
Tolkning
Matt 12:36-37 36

Men jag säger er: Varje onyttigt ord som människor talar ska de få svara för på domens dag.

37 Efter dina ord ska du frias, och efter dina ord ska du fällas.”

Tolkning?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-12-17 av Anonym
I Reformationsbibeln står det så här:
"Ty av dina ord ska du bli rättfärdigad, och av dina ord ska du bli fördömd." Matt. 12:37.

Det handlar alltså om himmel eller helvete...så allvarliga är orden.
Innan gör Jesus jämförelsen med fariséerna som huggormsyngel. Och Jesus berättar att det finns en oförlåtlig synd..hädelse av den Helige Ande.
Hjärtat kan vara gott eller ont. Ha Jesus eller inte ha Jesus.
Anonym
#2. Publicerat 2017-12-17 av Anonym
Det står i bibeln att ens svar ska vara ja eller nej. Den tolkning jag har hört är att allt negativt du säger om dig själv och andra utlöser förbannelser över en själv och andra. Gud lyssnade på judarna i öknen när de ångrade att de lämnat Egyptien och att Gud lät detta ske för själva orden. Jag har lite svårt att tro att någon människa klarar detta. Salomo å sin sida har en annan uppfattning, att man inte ska bry sig om skvaller eftersom man själv syndar i detta. Ska leta upp bibelordet igen. Sedan finns det ju synden att man tittar på en gift kvinna eller man med lust så har man brutit äktenskapet. Jag fastnar på att jag som människa inte kan leva upp till allt detta. Och att man måste få tid till eftertanke och bearbetning. Det man säger när något har hänt kan ju vara mindre vackert, men efter en tid ångrar man sig eller släpper det.
Anonym
#3. Publicerat 2017-12-18 av Anonym
Luther var helt galet ute när det gäller judarna. Och när det gäller troendedöpta, håller jag inte heller med honom.

Men...

Han har tillfört kristenheten oerhört viktiga insikter om synd, rättfärdighet och dom. Se gärna mitt senaste svar i Forumtråden "Villoläror". Nu utgick det visserligen från vad Jesus sade om att Sanningens Ande ska leda oss fram till hela sanningen, men Luthers styrka låg just i insikten om dessa tre centrala begrepp.

Vägen är lång, den går över Romarbrevets åtta första kapitel. Hur vi alla är totalt hopplösa syndare som enligt Mose Lag förtjänar döden. Även Jesus predikar Lagen för att "driva oss mot nåden" såsom Luther uttryckte det (ungefär...) Varje fåfängt ord, om du ser på grannkvinnan med lust och många andra Jesuscitat får oss att förstå att utan hans frälsargärning är det ute med oss. Totalt ute. Nu när vi insett det, är vi framme i Rom 7. Det onda som jag inte vill, det gör jag. Det goda jag vill göra, gör jag inte. Ve mig! Vem ska rädda mig? Så kommer de befriande orden om att det inte blir någon fällande dom för oss som tillhör Kristus Jesus. Vi kanske inte får något alls med oss, i allra värsta fall blir vi räddade som ur en brand där hela vårt livsverk brinner upp. I branden förintas även allt det dumma vi sagt och gjort, det där vi bittert ångrar. Och varje fåfängt ord vi slösat bort vår tid med. Kvar blir det vi byggt med oförgängliga material, inte för att bli frälsta utan för att vi är frälsta.

Det är i mycket korta drag den viktiga delen av Evangelium som har den tunga titeln "Domen". Det låter tyngre och mörkare än det faktiskt är. Evangelium betyder goda nyheter. Även domen är goda nyheter för oss, som vi inte ska väja för bara för att somliga väckelsepredikanter målat med synnerligen mörka färger och ångestskapande penseldrag.
Roffe
#4. Publicerat 2017-12-18 av Roffe

Ef. 4: 29 Öppna inte munnen för ofruktbart prat, utan säg bara sådant som tjänar till att bygga upp där det behövs, så att det blir till välsignelse för dem som hör på. 30 Gör inte Guds heliga ande bedrövad, den är sigillet som utlovar frihetens dag åt er. 31 Gör er av med all elakhet, vrede och häftighet, med skymford och förolämpningar och all annan ondska. 32 Var goda mot varandra, visa medkänsla och förlåt varandra, liksom Gud har förlåtit er i Kristus.

Anonym
#5. Publicerat 2017-12-18 av Anonym
Det står i bibeln att ens svar ska vara ja eller nej. Den tolkning jag har hört är att allt negativt du säger om dig själv och andra utlöser förbannelser över en själv och andra. Gud lyssnade på judarna i öknen när de ångrade att de lämnat Egyptien och att Gud lät detta ske för själva orden. Jag har lite svårt att tro att någon människa klarar detta. Salomo å sin sida har en annan uppfattning, att man inte ska bry sig om skvaller eftersom man själv syndar i detta. Ska leta upp bibelordet igen. Sedan finns det ju synden att man tittar på en gift kvinna eller man med lust så har man brutit äktenskapet. Jag fastnar på att jag som människa inte kan leva upp till allt detta. Och att man måste få tid till eftertanke och bearbetning. Det man säger när något har hänt kan ju vara mindre vackert, men efter en tid ångrar man sig eller släpper det.
Matt. 5:36-37 ”Inte heller ska du svära vid ditt huvud, för du kan inte göra ett hårstrå vitt eller svart. Utan ert tal ska vara ja, ja, nej, nej. Allt utöver det kommer från den onde.”

Att svaret ska vara ja eller nej..handlar om att svära, ge ed vid någonting.

När det gäller judarna i öknen..så tror jag att Gud såg deras hjärtan, deras tro eller ovilja att tro. Någonting djupare än att bara klaga över maten.

Det finns massor av bibelställen som handlar om vårt tal, vad som kommer ut munnen, att tungan inte går att tygla osv. Jag tror däremot inte på ord som förvandlas till förbannelser, utan att dom var menade som förbannelser. Det låter vidskepligt.. Då skulle alla gå runt och slänga ur sig sådana..fast man inte menar dom alls. Ingen kan styra sin tunga och allt som sägs. Gud ser till våra hjärtan och både vet och förstår varför vi säger saker. Det är som du skriver, att Anden visar oss och korrigerar oss..och vi ångrar det vi sagt och försöker bättra oss. Sedan kan vi själva mata oss med lögner om oss själva och andra, och uttala dom...och då kan det vara viktigt att se sin egen och andras identitet och bryta sådana synsätt och tankebyggnader. Dom blir mer som hinder, andligt och i sinnet.
Ben säger: Hej Turbotant! Tack detsamma, Gud välsignelse över dig.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen