Dafred säger: Här nere skiner solen, fast det är kallt, gott det med :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-12-07 av Anonym.
Väckelse...kan vi påverka den?
Något jag har funderat mycket över den sista tiden och även tagit med i mina böner är VÄCKELSE. Frågan jag ställer mig är huruvida vi människor kan påverka den eller inte. Är den helt och hållet en tidsbestämd händelse oavsett hur vi ber, eller kan vi kristna, genom bön och fasta, be fram den?

Bibeln säger ju att Gud vill att alla människor ska bli frälsta, men hur långt kan man gå med tanke på att vi människor alla fått en fri vilja. Jag tror inte att man kan be Gud ändra på människors viljor. Däremot tror jag att man kan be på ett sådant sätt att omständigheter runt omkring förändras så att det blir lättare för människor att ta emot evangeliet. Men den fria viljan är fortfarande en integritetssak som Gud respekterar.

Väckelser har kommit och gått. Även i vårt land Sverige. Kanske inte så stora som i Sydkorea, Colombia eller delar av Afrika. Men det har ändå kommit rörelser igång av Den Helige Ande som svept över delar av vårt land.

Hur uppstod de? Jag bor i Halmstad och är beredd att lägga ner hela mitt liv för att uppleva väckelse i den här staden. Men räcker det? När jag läser i Daniels bok om hur han fick syn på tiden för befrielsen från Babylon, ser jag tydligt att det var ett förutbestämt skeende. Ändock kastade sig Daniel ner och började ivrigt att be, bekänna synder osv. Det jag får ut av den här texten är att, TROTS att det var förutsagt krävdes det ändå ivrig bön, syndabekännelse och ödmjukelse inför Gud.

Yonggi Chos arbete i Sydkorea har också fashinerat mig enormt. Hans enkla svar är: "Vi ber och lyder". Men på nåt sätt känner jag att det är ett lite för enkelt svar. Något säger mig att vi har prövat detta utan att nå någon framgång. Med stor sannolikhet har han ännu en komponent som jag inte riktigt blir klok på. Det har givetvis med Den Helige Ande att göra, men HUR? Och då finner jag mig själv återigen i första frågan: Var detta som hände i Sydkorea ett förutbestämt skeende som Yonggi Cho var vaken att snappa upp, eller var det helt och hållet ett svar på Yonggi Chos böner som inte hade med något förutsett skeende att göra?

Finns det bibelsvar kring dessa frågor tro? Jag tror faktiskt det! Men som i alla de andra svåra frågor som diskuteras här inne kräver det förmodligen många timmars studier. Något som jag också känner mig redo att börja jobba med. Men kanske att jag kan få lite starthjälp här inne.

Har ni några idéer kring detta? Tips på litteratur? Studiemetoder mm?

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2017-12-07 av Roffe
Världens största kristna väckelse pågår idag.
Idag pågår världens största kristna väckelse! Varje dag får många höra talas om Jesus för första gången och varje dag tar många emot Jesus och blir frälsta överallt i världen!
Anonym
#2. Publicerat 2017-12-07 av Anonym
Det vet jag Roffe! Jag nämner det också i min text. Det jag riktar mitt intresse åt är SVERIGE!

Det är enormt, det som visas på bilderna. Men i Sverige har vi, vad jag vet, aldrig skådat något liknande. Det är den diskussionen jag ville få igång. Varför DÄR, men inte HÄR? Och HUR uppstår den? Den vanliga förklaringen som jag har hört är: "Ja men Sverige är ett så sekulerat land, där borta tror de på allt möjligt". JA, men det är, mig veterligen SAMMA GUDS ANDE.
Roffe
#3. Publicerat 2017-12-07 av Roffe

Här var det väckelse!
Apg. 2: 1 När pingstdagen kom var de alla församlade. 2Då hördes plötsligt från himlen ett dån som av en stormvind, och det fyllde hela huset där de satt. 3De såg hur tungor som av eld fördelade sig och stannade på var och en av dem. 4Alla fylldes av helig ande och började tala andra tungomål, med de ord som Anden ingav dem. ….17Det skall ske i de sista dagarna, säger Gud, att jag utgjuter min ande över alla människor. Era söner och döttrar skall profetera, era unga män skall se syner och era gamla män ha drömmar. 18Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i de dagarna utgjuta min ande, och de skall profetera. 19Jag skall låta sällsamma ting visa sig uppe på

Roffe
#4. Publicerat 2017-12-07 av Roffe

...himlen och tecken nere på jorden, blod och eld och moln av rök. 20Solen skall vändas i mörker och månen i blod innan Herrens dag kommer, den stora och strålande. 21Men var och en som åkallar Herrens namn skall bli räddad....37Orden träffade dem i hjärtat, och de frågade Petrus och de andra apostlarna: ”Bröder, vad skall vi göra?” 38Petrus svarade: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då får ni den heliga anden som gåva. 39Ty löftet gäller för er och era barn och alla dem långt borta som Herren, vår Gud, vill kalla.” 40Petrus vädjade till dem med många andra ord också, och han uppmanade dem: ”Se till att ni blir räddade undan detta onda släkte.”

Anonym
#5. Publicerat 2017-12-07 av Anonym
Precis Roffe...du är mitt i prick..

Men fortfarande återstår frågan kring det jag undrar över...vi vet alla vad som hände efter pingsten..

Har du någon fundering kring frågeställningen i inlägget?
Roffe
#6. Publicerat 2017-12-07 av Roffe
Precis Roffe...du är mitt i prick..

Men fortfarande återstår frågan kring det jag undrar över...vi vet alla vad som hände efter pingsten..

Har du någon fundering kring frågeställningen i inlägget?

Det pågår en väckelse i muslimvärlden

http://www.varldenidag.se/ledare/det-pagar-en-vackelse-i-muslimvarlden/BbbpeC!Qh4Jb4tT1y@el0ZW7AnqTw/

Funderingen är om det inte är bland muslimerna här i Sverige vi skall vittna! De flesta har ju en levande tro. De ber fem gånger om dagen. Det är det att de ska få se att Isa i koranen är våran Jesus
Anonym
#7. Publicerat 2017-12-07 av Anonym

Det pågår en väckelse i muslimvärlden

http://www.varldenidag.se/ledare/det-pagar-en-vackelse-i-muslimvarlden/BbbpeC!Qh4Jb4tT1y@el0ZW7AnqTw/

Funderingen är om det inte är bland muslimerna här i Sverige vi skall vittna! De flesta har ju en levande tro. De ber fem gånger om dagen. Det är det att de ska få se att Isa i koranen är våran Jesus
Jag är helt enig med dig Roffe, det är inte fel att vittna bland muslimer. Men det jag i första hand syftar på just nu är alla sekulariserade etniska svenskar. Alla de som döper sina barn i kyrkan, går på julotta, sjunger nationalsången. Kort och gott, helt VANLIGA SVENSKAR.

Har du gett upp hoppet om dem Roffe?
Anonym
#8. Publicerat 2017-12-07 av Anonym
OM VI PRATAR OM STORA VÄCKELSER SÅ MÅSTE VÄCKELSEN BÖRJA HOS DOM KRISTNA!DET BETYDER SANN OMVÄNDELSE FRÅN SYNDEN,BÖN OCH FASTA.MÅNGA KRISTNA LEVER INTE ÖVERLÅTNA ÅT JESUS,UTAN FÖRSÖKER VANDRA PÅ TVÅ VÄGAR.ALLA I FÖRSAMLINGEN KANSKE INTE ENS ÄR FRÄLSTA.DETTA ÄR NOG DET STÖRSTA HINDRET FÖR EN STÖRRE VÄCKELSE.
DETTA KANSKE JUST NU ÄR MER PÅTAGLIGT I VÄSTVÄRLDEN DÄR MÄNNISKOR ÄR SJÄLVUPPTAGNA,PRYLFIXERADE,UPPTAGNA MED SIN KARRIÄR O.S.V MER ÄN NÅGONSIN.
Anonym
#9. Publicerat 2017-12-07 av Anonym
OM VI PRATAR OM STORA VÄCKELSER SÅ MÅSTE VÄCKELSEN BÖRJA HOS DOM KRISTNA!DET BETYDER SANN OMVÄNDELSE FRÅN SYNDEN,BÖN OCH FASTA.MÅNGA KRISTNA LEVER INTE ÖVERLÅTNA ÅT JESUS,UTAN FÖRSÖKER VANDRA PÅ TVÅ VÄGAR.ALLA I FÖRSAMLINGEN KANSKE INTE ENS ÄR FRÄLSTA.DETTA ÄR NOG DET STÖRSTA HINDRET FÖR EN STÖRRE VÄCKELSE.
DETTA KANSKE JUST NU ÄR MER PÅTAGLIGT I VÄSTVÄRLDEN DÄR MÄNNISKOR ÄR SJÄLVUPPTAGNA,PRYLFIXERADE,UPPTAGNA MED SIN KARRIÄR O.S.V MER ÄN NÅGONSIN.
Intressant Mikael P!

Men då uppstår flera nya frågor. Sydkorea, Colombia, delar av Afrika (de ställen jag närmast kommer ihåg). Hade de kristna omvänt sig där, och fastat och bett? Var det något skeende i församlingen som föregick väckelsen på dessa ställen?

Sverige har haft flera mindre väckelser. Var det så även där?

Vad jag har förstått så startade väckelsen i Sydkorea genom EN ENDA man. (rätta mig gärna om jag har fel). En enda man som ödmjukade sig och ropade till Gud. Om det funkade där borde det kanske funka här med.
Anonym
#10. Publicerat 2017-12-08 av Anonym
Jag förstår att detta är en jättesvår fråga som kanske ingen har något riktigt bra svar på. Jag halkade av en händelse in på ett youtube-klipp där tre till synes bibelinsatta väckelsekristna diskuterade frågan. Samtalet fick mig att förstå komplexiteten i det hela.

Jag efterlyser litteratur kring detta ämne VÄCKELSE. Alla tips är varmt välkomna. Jag vet bland annat att Torbjörn Freij har srivit en bok om väckelse, annars var det svårt att hitta något när jag googlade.
Dafred säger: Här nere skiner solen, fast det är kallt, gott det med :)
Skriv Skriv här Skriv i megafonen