Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-12-01 av Anonym.
Prövningar, demoner eller bara livet självt?
Jag grubblar över hur man ska se på jobbiga saker som händer i livet men även kanske hur man ska agera. Det fanns ett "ordspråk" förr i tiden som mormor använde sig av. När allt gick åt skogen så var fan lös i princip. Hon svor aldrig, men ibland var/är det som en ketchupflaska, lugnt, sedan bröt det loss med rejäla motgångar en efter en. En olycka kommer sällan ensam. Innan hade jag uppfattningen att saker bara händer som en del i livet. Sedan var jag med i en församling som fokuserade på demoner som svaret på frågan. Förr i mitt liv, mina yngre år så pratades det mycket om prövningar och det finns ju orden, inled mig inte i frestelse ty riket är din och makten ff. Vad är din uppfattning? Hur agerar du vid svårigheter?

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2017-12-01 av Roffe
Jak.1: 2Skatta er bara lyckliga, mina bröder, när ni utsätts för prövningar av olika slag. 3Ni vet ju att om er tro består provet ger den uthållighet. 4Men uthålligheten måste visa sig i fullkomliga gärningar, så att ni blir fullkomliga och hela, utan någon brist. 5Om någon av er brister i vishet skall han be till Gud, som ger åt alla utan förbehåll eller förebråelser, och han skall få vad han ber om. 6Men han skall be i tro, utan att tvivla. Den som tvivlar liknar en våg på havet som drivs och jagas av vinden.7/8En sådan människa, tvehågsen och vacklande i allt hon gör, skall inte vänta sig något av Herren.
Roffe
#2. Publicerat 2017-12-01 av Roffe
Gal. 5: 13Ni är ju kallade till frihet, bröder. Låt bara inte den friheten ge köttet något tillfälle, utan tjäna varandra i kärlek. 14Hela lagen sammanfattas i detta enda bud: Du skall älska din nästa som dig själv. 15Men om ni biter och sliter i varandra är det fara värt att ni gör slut på varandra. 16Nej, säger jag, låt er ande leda er, så ger ni aldrig efter för köttets begär. 17Köttet är fiende till anden och anden till köttet. De två ligger i strid så att ni inte kan göra det ni vill. 18Men om anden får styra er står ni inte längre under lagen.
Anonym
#4. Publicerat 2017-12-01 av Anonym
Vad kan vi lära om Jobs beteende?
Han trodde Gud,,,men hans bekännelse var ju felaktigt riktad då han hela tiden anklagade Gud,han trodde helt enkelt att Gud var emot honom.
Job fattade inte från början att det var djävulen som låg bakom hans problem.Det var aldrig Gud som gjorde att han blev prövad. Gud är ljus och inget mörker finns i honom.Han utsätter ingen för dessa prövningar
Varje god och fullkomlig gåva kommer från ovan,från himlaljusens fader,hos vilken INGEN förändring sker och ingen växling mellan ljus och mörker
Job både tänkte fel och sade fel.
När vi tänker fel,tror vi fel,på detta så leder det oss att göra felaktiga val. Då är det ju aldrig Guds fel, det är ju bara en konsekvens vi själva hamnat eller åstadkommit
Befrielse från detta kommer endast genom kunskap om Gud och hans Ord
En människas hjärta kan besudlas av sina egna ord, det är inte vad som går in i munnen som orenar en människa,men vad som går ut från munnen,det orenar människan Matt. 15:11, 18-20
Minns nu att ingen som läser detta är ofelbar, alla snubblar vi med våra ord,
men
ge inte dj.n tillfälle (Ef 4:27)
och
vi kan göra som Paulus säger 2 Kor 10:5
Ja vi bryter ned tankebyggnader och alla slags höga bålverk,som uppresas mot kunskapen om Gud,och vi tar alla slags tankefunder till fånga och lägger dem under Kristi lydnad
Död och liv har tungan i sitt våld. Ord.18:21
Hebr11:1
Jes 53:5

Gud är rättvis
1 Joh 1:9
men
Men om ni inte förlåter,så skall ej heller er Fader,som är i himlen,förlåta era försyndelser.Mark 11:26

Så viktigt att ta detta på allvar
Hosea 4:6
Det är förbi med mitt folk,därför att de ej får någon kunskap
Läs din bibel och möt honom i Ordet
Gud välsigne digi
Anonym
#5. Publicerat 2017-12-04 av Anonym
Tidigare i mitt liv som kristen, besökte jag sådana sammanhang där det fokuserades intensivt på demoner och andlig krigföring. (Jag är fortfarande kristen, men lever mera isolerad nu pga min sjukdom). Det var ofta mina vänner som fick sina regelbundna kickar av att åka till små sammanhang med starkt fokus på demoner och lovsång.

Det blev aldrig "min grej" av flera anledningar. Jag följde med mest för att det var mina vänner och för att de skulle bli så glada om just jag ville följa med. Men jag undrade om allt var på riktigt eller om det var någon slags gruppsuggestion. Och om det var på riktigt, med riktiga demoner, vilka som i så fall hade initiativet och kontrollen över det som skedde. Jag såg aldrig någon seger eller något helande på något plan, bara oss som ett underlägset ishockeylag i försvarszon som stirrade på pucken och så fort vi närmade oss puckförande motståndare, passade han vidare till någon som stod helt omarkerad. Det var som att vi aldrig tog oss tid att lyssna på Tränaren och ta till oss av Hans strategi. Kanske en dålig liknelse som bara funkar bland sportintresserade, men den har blivit stark för mig.

Av frukten ska trädet bedömas, heter det ju. Jag såg som sagt aldrig någon god frukt i form av helanden eller att någon mådde bättre på sikt av sammankomsterna. Istället har jag bevittnat ett fåtal vänner som hamnat i sektpsykoser, depressioner och t o m självmord. Några har tappat sin tro och några fortsätter att fåfängt jaga Smörjelsen varhelst det ryktas att Han verkar just nu.

En del tror att det är svaga människor som dras in i demonfokuserade sekter. Själv tror jag att det är precis tvärtom. En av anledningarna till att jag aldrig riktigt fastnade i något av dessa sammanhang jag besökt är att jag aldrig varit tillräckligt stark eller disciplinerad. Jag tröttnade så fort på att näpsa onda andar och försöka bekämpa dem med mördande enformiga lovsånger. Stiga upp två timmar innan jag behövde göra det, bara för att ägna mig åt en massa religiösa måsten som skulle göra mig till Övervinnare - nej, det tilltalade inte mig alls. (Jag hade för övrigt vaccinerats med alldeles för mycket Luther för att tro på dylika gärningsläror...)

Idag sitter jag mest isolerad i mitt hus med vad som verkar vara kroniskt trötthetssyndrom (visst, det heter inte så längre, men är den term som är enklast att förstå för den som inte är insatt). Eller så ligger jag i min säng. Försöker ta mig till lunchrestaurangen varje vardag, samt ta mig en kopp kaffe på församlingens second handbutik. Inte sällan försover jag mig tills restaurangen hunnit stänga...

Jag vet att Gud kan göra mig helt frisk, men det ser inte ut som att Han vill göra det. Inte i den här tillvaron. Jag kunde fortsätta att ödsla all min kvarvarande kraft åt att jaga helande, men jag vill försöka få något litet gjort innan jag lämnar den här planeten. Vill Han göra det så absolut inte mig emot, men jag tjatar inte mer. Jag vet att "ingen människa dör frisk" och att min Förlossare lever, och en dag ska jag uppstå förhärligad, befriad från min förnedringskr
Anonym
#6. Publicerat 2017-12-04 av Anonym
Hmm, sista meningen blir avhuggen, hur jag än försöker redigera den. Kanske jag precis uppnått maximalt antal tecken?

Jag vet att "ingen människa dör frisk" och att min Förlossare lever, och en dag ska jag uppstå förhärligad, befriad från min förnedringskropp.

Anonym
#7. Publicerat 2017-12-04 av Anonym
Slimlego, du skrev så bra att jag glömde bort vad själva tråden ens handlade om! Det är precis så, strunta i vart demonerna jobbar. Ignorera dem, för de går igång på uppmärksamhet. Precis som människor som tror på spöken plötsligt börjar leta efter dem tills de ser dem överallt, kan kristna omedvetet locka till sig demoner om de ständigt letar efter dem. Och demoner vill ha våra reaktioner och vårt intresse. Så ge dem inte det!
Gud tillåter prövningar, men han är inte avsändaren. Jag tror personligen inte på att Gud beskyddar vissa och låter andra drabbas av prövning. Jag tror vi alla är i riskzonen och förr eller senare drabbas vi alla. Det finns alltså inget "varför just jag?" utan är slumpen. Jag tror han måste tillåta prövningar och lidande. Det är väldigt komplicerat varför. Men har att göra med hur världen är beskaffad. Och att ondska måste finnas så att världen kan bestå. Men också med hur vi är beskaffade, att vi bara genom elände kan förstå vad som är rätt och fel.
Anonym
#8. Publicerat 2017-12-04 av Anonym
Hmm, sista meningen blir avhuggen, hur jag än försöker redigera den. Kanske jag precis uppnått maximalt antal tecken?

Jag vet att "ingen människa dör frisk" och att min Förlossare lever, och en dag ska jag uppstå förhärligad, befriad från min förnedringskropp.

Stort tack för det du delade! Det berörde mig starkt!
Roffe
#9. Publicerat 2017-12-05 av Roffe

Ords. 16: 1Tankar tar form hos människan, men Herren lägger ord på hennes tunga.

2 Människan tycker sig vara felfri, men sinnelaget prövas av Herren. 3 Lägg allt du gör i Herrens hand, så kommer dina planer att lyckas.

17: 3 Silver prövas i degeln och guld i ugnen, men hjärtat prövas av Herren.
ferguson
#10. Publicerat 2017-12-05 av ferguson
Hmm, sista meningen blir avhuggen, hur jag än försöker redigera den. Kanske jag precis uppnått maximalt antal tecken?

Jag vet att "ingen människa dör frisk" och att min Förlossare lever, och en dag ska jag uppstå förhärligad, befriad från min förnedringskropp.

Vet inte vad du menar med "ingen människa dör frisk" men o vad sanning resten av meningen innehåller. Du har fått se Guds nåd på ett särskilt sätt för den meningen säger bara den som fått uppleva Guds nåd.

Inte bara det, du har också fått det dina vänner saknade, urskillning! Som Spurgeon skriver "Urskiljning är inte att veta skillnaden mellan rätt och fel. Det är att veta skillnad mellan rätt och nästan rätt". Det är vad som behövs när villfarelsen är så nära men ändå så avlägsen som i fallet du beskriver.

Du är i det läge som Paulus var som ropade till Gud många gånger över sin "törntagg" det svar han fick var"Min nåd är dig nog". Jag är där med, blev sjuk i leukemi för sju år sen. Överlevde. tack och lov men lungorna förstördes pga behandlingen och idag har bara en tredjedel 33% lungkapacitet kvar. Vilket innebar att jag blev andfådd av att vända mig i sängen! Nu har jag tränat upp mig till runt 38% vilket är en enorm skillnad. Nu kan jag gå på bandet med 6km/tim fart i 20 minuter! Du ska se att det vänder för dig mig.

Var välsignad