Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
smålänning i norr
smålänning i norr säger: min blogg Jesus är Svaret!mycket aktuell där det bla tas upp konse-kvenser av det
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till Impressionisten

Identitetskriser

Vilka roller har vi idag, år 2017?

Vad är "manligt" och "kvinnligt"?

Vad innebär äktenskap och relationer i vårt samhälle idag?

Hur kombinerar vi "att leva i världen, men inte av världen"?

Hur lever vi i "samhället", men inte styrda och beroende av det?

Hur kombinerar vi det individuella ansvaret och friheten..med ett beroende av den man är gift med t.ex.?

Hur kombinerar vi församlingen i Apostlagärningarna..med den "moderna" församlingen?

Hur kombinerar vi att vara "gäster och främlingar"..med att förhålla oss till världen och alla relationer i den?
Visar sida 1 av 12 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till LevaLivet
Jag hoppas den här tråden kommet att bli intressant.
Bra & viktiga frågeställningar.
Några svar & tankar från min sida. 

Jag tänker mig några saker:
1. Låt dig inte luras totalt  av all reklam samt övriga lockelse i konsumtionssamhället. Har du stora ekonomiska skulder så begränsas valen du kan göra. Du MÅSTE jobba (kanske mer än du vill ) för att hålla långivare lugna.
2. Hur hanterar jag min tid? Finns det utrymme i min almanacka för att hjälpa andra eller tid för att vara (återhämtning + tid att lyssna på Gud)
3. Vilka filmer / tvprogram / Youtubeklipp / böcker fyller jag mitt sinne med? Relationer är inte en "slit & släng vara" Hur mycket tid reserverar jag  för bön & bibelläsning varje dag? 
4. Våga hävda min åsikt. Den som tiger instämmer så man förr. Det är oerhört viktigt att stå upp för vad Bibeln säger UTAN att vara dömande.
Öppna profilen till Marbell
 Det är inte min Kraft, det är med den helige Andes Kraft!  Om man försöker göra det i egen kraft,  finns en stund som man kan inte gå fram,  kom ihåg att vi har köttet och  Jävlen som är vår fiende,  och de ska försöka  hindra oss. Tyvärr lever i ett samhälle,  som kristna lever inte i den bild som  bibel säger,  Man har en vilja,  och man gör en del saker men det finns många delar som vi faller,  och vi ångrar och upprättar,  men lösningen är att Be,  bibel säger Be hela tiden! och lämna kampen till Jesus.
Bibel säger att den som  började verket i mig ska göra det  till Jesus krist Dag!   Så vi kan göra men då faller vi i framtiden i samma sak kanske,  omedveten.
 Men är vi beroende av Jesus,  Han kommer att hjälpa oss  när frestelse kommer.  Så håll  bönen mellan man jobbar,  håll  Pris och lov och tacka han i dina tankar.  Vi är ingenting i oss själva. Faller du, be förlåt och fortsätt framåt. Har man inte tillräckligt bra Be också till han, bara beroende  av han i allt.

Och vi är beroende i detta  samhälle,  det är en ganska  jobbigt läge,  vi kan inte gå ut ur samhälle,  I Mitt land finns ingen kontroll,  här finns kontroll av allt, vi får  försöka   Konsumera mindre, har  bra samvete,  Man måste också tänka,  att det är många människor som mår dåligt idag och fyller rummet med materialism, och jag tror att man kan inte vara fri på en gång,  utan det är en  väg som går långsamt,  så jag tror att vi kan försöka  köpa.  mindre,  som  Man går ner i det beroende. 

Om man tänker på det som vi Matar,  våra  Ögon,  TV,  musik,  till exempel sex,  blod, och allt som bombarderar TV eller Internet idag oss!  Det är också en process! Mår dålig att se på det som är orätt  inför Jesus ögon,  så om man  vill behagar han,  Man också,  Ångrar och upprättar,  det gäller  att lyda  när Man mår dålig,  och så gällt.

Jesus är drivkraften.  Och kärlek och fruktan, leder Oss att leva till han.  
Jag funderar ofta på hur påverkade vi är av dagens samhälle, och tiden vi lever i?

Likaså på hur stora skillnader det verkar vara på dagens församlingar..och när det gäller hur dom allra första församlingarna levde och verkade. "Dom delade på allt." "Samlades varje dag.." Det gick då, går det idag? 

Och våra roller...hur många roller har vi idag, var och en, jämför med förr? Inte konstigt att utmattningssyndromen ökar stadigt.

Hur "hjärntvättade" är vi egentligen idag..? :) 
Nu menar jag inte politiskt..(så vi hoppar över "vänsterliberal-snacket"..om någon direkt tänker på det, för det är en annan historia)...utan jag menar mer påverkade av ekorrhjuls-effekten. 
Går det att leva utanför ekorr-hjulet? Tänker på samhälls-snurren, kraven, strukturerna..måsten. 

Våra könsroller...kan man leva i sin kallelse, som kvinna, i ett viktigt jobb och ha barnen på dagis?
Kan mannen vara hemmapappa, efter sin kallelse..och "strunta" i att "jobba"? 
Kan en kvinna vara resande predikant..viss om sin kallelse att predika...fast hon har barn? 
Går man "utanför Bibeln"...fast Gud kallar utanför Bibeln?
Jag hoppas den här tråden kommet att bli intressant.
Bra & viktiga frågeställningar.
Några svar & tankar från min sida. 

Jag tänker mig några saker:
1. Låt dig inte luras totalt  av all reklam samt övriga lockelse i konsumtionssamhället. Har du stora ekonomiska skulder så begränsas valen du kan göra. Du MÅSTE jobba (kanske mer än du vill ) för att hålla långivare lugna.
2. Hur hanterar jag min tid? Finns det utrymme i min almanacka för att hjälpa andra eller tid för att vara (återhämtning + tid att lyssna på Gud)
3. Vilka filmer / tvprogram / Youtubeklipp / böcker fyller jag mitt sinne med? Relationer är inte en "slit & släng vara" Hur mycket tid reserverar jag  för bön & bibelläsning varje dag? 
4. Våga hävda min åsikt. Den som tiger instämmer så man förr. Det är oerhört viktigt att stå upp för vad Bibeln säger UTAN att vara dömande.

Jättebra och jätteviktiga punkter. Reflekterar på dina svar:
1. Valen vi gör..förvandlas till framtida tvång och inte val, om vi väljer galet.
2. Tid är nog det enda vi kan få tillåtelse att "stjäla".
3. "Bevara ordningen, så ska ordningen bevara dig."
Ett klassiskt kristet uttryck..som behövs i denna värld och tid. Inte ett tvång, utan en investering.
4. Ja, vi är inte kallade till likgiltighet, utan till engagemang.
 Det är inte min Kraft, det är med den helige Andes Kraft!  Om man försöker göra det i egen kraft,  finns en stund som man kan inte gå fram,  kom ihåg att vi har köttet och  Jävlen som är vår fiende,  och de ska försöka  hindra oss. Tyvärr lever i ett samhälle,  som kristna lever inte i den bild som  bibel säger,  Man har en vilja,  och man gör en del saker men det finns många delar som vi faller,  och vi ångrar och upprättar,  men lösningen är att Be,  bibel säger Be hela tiden! och lämna kampen till Jesus.
Bibel säger att den som  började verket i mig ska göra det  till Jesus krist Dag!   Så vi kan göra men då faller vi i framtiden i samma sak kanske,  omedveten.
 Men är vi beroende av Jesus,  Han kommer att hjälpa oss  när frestelse kommer.  Så håll  bönen mellan man jobbar,  håll  Pris och lov och tacka han i dina tankar.  Vi är ingenting i oss själva. Faller du, be förlåt och fortsätt framåt. Har man inte tillräckligt bra Be också till han, bara beroende  av han i allt.

Och vi är beroende i detta  samhälle,  det är en ganska  jobbigt läge,  vi kan inte gå ut ur samhälle,  I Mitt land finns ingen kontroll,  här finns kontroll av allt, vi får  försöka   Konsumera mindre, har  bra samvete,  Man måste också tänka,  att det är många människor som mår dåligt idag och fyller rummet med materialism, och jag tror att man kan inte vara fri på en gång,  utan det är en  väg som går långsamt,  så jag tror att vi kan försöka  köpa.  mindre,  som  Man går ner i det beroende. 

Om man tänker på det som vi Matar,  våra  Ögon,  TV,  musik,  till exempel sex,  blod, och allt som bombarderar TV eller Internet idag oss!  Det är också en process! Mår dålig att se på det som är orätt  inför Jesus ögon,  så om man  vill behagar han,  Man också,  Ångrar och upprättar,  det gäller  att lyda  när Man mår dålig,  och så gällt.

Jesus är drivkraften.  Och kärlek och fruktan, leder Oss att leva till han.  

Det är så viktigt, det du skriver. Att tänka på vad man gör, och välja efter Anden och inte köttet. Världen idag är en "kött-marknad".
Tänker också på detta med alla samvetsfrågor. Vad kan vi säga nej till? Vad måste vi ställa upp på? Vem väljer åt oss? Vems röst följer vi? 

Vi hör hela tiden utifrån: köp det, gör det, uppfyll det,  förverkliga det, res dit, förnya det, byt ut det, uppdatera det...så blir du lycklig! 
Öppna profilen till olw
Tänker också på detta med alla samvetsfrågor. Vad kan vi säga nej till? Vad måste vi ställa upp på? Vem väljer åt oss? Vems röst följer vi? 

Vi hör hela tiden utifrån: köp det, gör det, uppfyll det,  förverkliga det, res dit, förnya det, byt ut det, uppdatera det...så blir du lycklig! 

Kyrkan har svar på frågorna om den är värd namnet , men nu är kristenheten så splittrad så vem vet svaren. 
Står nånstans i bibeln" sök dom gamla stigarna " typ. 
Man behöver inte så mycket, bostad , mat, vänner(om man har tur) avkoppling....
Några you-tube filmer om månlandningen förståss... 
Nu filosoferar jag vidare lite... :)
Tänker på identiteter och roller vi har.
Hur skulle ni gradera dessa?

Guds barn
Jesu efterföljare och lärjunge
Gudsrikesmedborgare 
Samhällsmedborgare
Församlingsmedlem
Make/maka 
Ensamstående
Förälder
Släkting
Vän
Älskare/älskarinna (som gift)
Barnuppfostrare/pedagog (hemma)
Kock (hemma)
Städare (hemma)
Ekonom (hemma)
Medmänniska
Föreningsmedlem
Pensionerad
Sjukpensionerad
Arbetslös
Kollega
Arbetstagare

Det är mycket vi ska hinna med.. :) 
Hur ser vi på varandra och på oss själva..?
Vi har alla samma antal timmar. 
Är det bästa att hinna med så många delar som möjligt..eller är det bästa att välja ut färre, och ge mer tid till dom? 
HUR får vi livspusslet att gå ihop..och ändå känna ett gott samvete med en inre harmoni och frid? 
Vad måste vi..?
Kyrkan har svar på frågorna om den är värd namnet , men nu är kristenheten så splittrad så vem vet svaren. 
Står nånstans i bibeln" sök dom gamla stigarna " typ. 
Man behöver inte så mycket, bostad , mat, vänner(om man har tur) avkoppling....
Några you-tube filmer om månlandningen förståss... 

Livet på en pinne.. :D 
Ja, men kyrkan idag...är annorlunda i mycket. Många ses någon timme på söndagen, plus kanske lite städ ibland och bön ibland. Inte riktigt en Apostlagärningarna 2.0.. ;)
Öppna profilen till olw
Livet på en pinne.. :D 
Ja, men kyrkan idag...är annorlunda i mycket. Många ses någon timme på söndagen, plus kanske lite städ ibland och bön ibland. Inte riktigt en Apostlagärningarna 2.0.. ;)

Det är nästan katastrof , jag tycker det är svårt att lära känna folk i kyrkan idag. Det är nog en kris på förkunnelsens område, de flesta pastorer/predikanter som samlade folk är borta. (läget känns ovant)
Visar sida 1 av 12 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista