Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Roffe
Skapat 2017-11-01 av Roffe, man, 76 år, Dalarnas län.
Hur blir vi frälsta(räddade)?

Hur tolkar Ni kvinnans frälsning i denna text? 1 Tim 2:8
Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll.9Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, 10utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga.
11Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. 12Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.13Ty Adam skapades först och sedan Eva. 14Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse. 15
Men hon skall bli räddad genom sitt moderskap om hon lever ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. 31Det är ett ord att lita på.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-11-01 av Anonym

Hur tolkar Ni kvinnans frälsning i denna text? 1 Tim 2:8
Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll.9Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, 10utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga.
11Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. 12Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.13Ty Adam skapades först och sedan Eva. 14Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse. 15
Men hon skall bli räddad genom sitt moderskap om hon lever ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. 31Det är ett ord att lita på.

Enligt denna bokstavliga text blir kvinna frälst genom att underordna sig mannen, föda barn och leva ärbart i tron hon förvärvat genom att leva anständigt och föda barn.

Hur tolkar du denna text?
Anonym
#2. Publicerat 2017-11-01 av Anonym

Hur tolkar Ni kvinnans frälsning i denna text? 1 Tim 2:8
Jag vill att männen på varje ort skall be med renade, lyfta händer, utan vrede och utan förbehåll.9Likaså skall kvinnornas prydnad vara ett anständigt, blygsamt och återhållsamt uppträdande, inte konstfulla håruppsättningar och guld eller pärlor eller dyrbara kläder, 10utan goda gärningar, som det anstår kvinnor som vill gälla för att vara gudfruktiga.
11Kvinnan skall ta emot undervisning i stillhet och alltid underordna sig. 12Att själv undervisa tillåter jag henne inte och inte heller att bestämma över mannen, utan hon skall hålla sig tyst och stilla.13Ty Adam skapades först och sedan Eva. 14Och det var inte Adam som lockades utan kvinnan som lät sig lockas och förleddes till överträdelse. 15
Men hon skall bli räddad genom sitt moderskap om hon lever ett ärbart liv i tro, kärlek och helgelse. 31Det är ett ord att lita på.

Texten handlar bl a om kvinnans förnedring och upprättelse. Texten lutar mot motivet i 1Mos där kvinnan uppenbarligen inte lyssnar till sin man, vilken tagit emot befallning från Gud, vilket är en försmak på Guds skapelseordning. Det gick inget vidare. Därför undervisar nu Paulus, som en grundprincip att kvinnan inte bör ta ledningen i en familj, i det fall Gud inte talat till henne utan till mannen. Kvinnan litar inte på mannen och därmed inte på Gud, eftersom Adam är Guds son, och hans representant. Genom sin synd säkrar kvinnan sin eviga undergång, men även en personlig förnedring, där hon blir ett lätt offer för hån och förkt pga sin otro. Grunden för förlåtelse och upprättelse sker genom Guds gärning då han förser med offret, var blod gjuts, so en förebld på Kristi försoningsoffer, och där kläderna representerar Guds egen rättfärdighet. Däremot, för upprättelse på ett personligt plan och för slutlig frälsning krävs något mer: tro. Det innebär för kvinnnans del att våga lite på sin man, och ytterst Gud. Genom att lyda ursprungsbefallningen att att föröka sig, och dessutom tala Guds ord till sina barn (Gud, Kristus, mannen, kvinnan, barnen), varigenom hon praktiserar sitt moderskp, skall hon återvinna sin heder. Detta liv i helgelse leder också till slutlig frälsning.
Anonym
#3. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Kvinnas heder återvinns alltså inte i att hon har ett åttatimmarsjobb vid sidan av mannen, så att de ska har råd med två bilar, villa, båt, sommarstuga och tre utlandsresor per år. Det finns ingen heder i det.

Betoningen ligger altså inte på underordning unde rmannen, i sig. Den större bilden målar ett annat motv, där det handlar om underordning under den ordning Gud verkar ha tänkt. Att kliva in på någon annans område, innebär även att man kliver ur sitt eget.

Ordet för 'frälsing' (zoso), har flera betydelser: frälsning, helande, upprättelse, etc.
Anonym
#4. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Ska vi läsa bibeln bokstavligt och rycka texter ur sitt sammanhang?Nej
Betyder det att Jesus dog endast för männens skulle på korset?Och att kvinnorna räddas genom sitt moderskap?Nej.
Har inget direkt svar just nu,men denna text gäller nog mycket av den tidens församlingsordning.På ett annat ställe uppmanades väl kvinnor gå med huvudet täckt o det var p.g.a att det vid den tiden o platsen uppfattades som horeri att gå med blottat huvud
Anonym
#5. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Ska vi läsa bibeln bokstavligt och rycka texter ur sitt sammanhang?Nej
Betyder det att Jesus dog endast för männens skulle på korset?Och att kvinnorna räddas genom sitt moderskap?Nej.
Har inget direkt svar just nu,men denna text gäller nog mycket av den tidens församlingsordning.På ett annat ställe uppmanades väl kvinnor gå med huvudet täckt o det var p.g.a att det vid den tiden o platsen uppfattades som horeri att gå med blottat huvud
Man kan läsa Bibeln bokstavligt på många sätt. Frågan är vad man lägger i bokstaven. Texten behandlar inte pånyttfödelsen, utan slutlig frälsning. Därför är det meningslöst att skapa motsatsförhållande mellan mannens frälsning och kvinnans frälsning. Bägge blir naturligt både födda på nytt och slutligt frälsta genom samma grundprincip. I bägge fallen handlar det om tro, som får sitt uttryck i lydnad, enligt Jakob. Mannen måste också han underordna sig Gud för slutlig frälsning, men mannens och kvinnans underordnande ser lite olika ut. Det är textens lösning. Att börja liberalisera genom misstolkning, och därigenom göra texten inaktuell, är ingen lösning.
Anonym
#6. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Man kan läsa Bibeln bokstavligt på många sätt. Frågan är vad man lägger i bokstaven. Texten behandlar inte pånyttfödelsen, utan slutlig frälsning. Därför är det meningslöst att skapa motsatsförhållande mellan mannens frälsning och kvinnans frälsning. Bägge blir naturligt både födda på nytt och slutligt frälsta genom samma grundprincip. I bägge fallen handlar det om tro, som får sitt uttryck i lydnad, enligt Jakob. Mannen måste också han underordna sig Gud för slutlig frälsning, men mannens och kvinnans underordnande ser lite olika ut. Det är textens lösning. Att börja liberalisera genom misstolkning, och därigenom göra texten inaktuell, är ingen lösning. [/quot

Anser du att man blir frälst/räddad endast genom nåden eller måste jag göra något mer för att behaga Gud?
Anonym
#7. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Man kan läsa Bibeln bokstavligt på många sätt. Frågan är vad man lägger i bokstaven. Texten behandlar inte pånyttfödelsen, utan slutlig frälsning. Därför är det meningslöst att skapa motsatsförhållande mellan mannens frälsning och kvinnans frälsning. Bägge blir naturligt både födda på nytt och slutligt frälsta genom samma grundprincip. I bägge fallen handlar det om tro, som får sitt uttryck i lydnad, enligt Jakob. Mannen måste också han underordna sig Gud för slutlig frälsning, men mannens och kvinnans underordnande ser lite olika ut. Det är textens lösning. Att börja liberalisera genom misstolkning, och därigenom göra texten inaktuell, är ingen lösning. [/quot

Anser du att man blir frälst/räddad endast genom nåden eller måste jag göra något mer för att behaga Gud?

Du ställer en ytterlighetsfråga. Låt mig svara med att på samma sätt ställa en ytterlighetsfråga:

Anser du det räcker med att säga JA till Jesus vid ett tillfälle, och samtidigt leva precis som man själv vill, dvs exakt som man levde innan man tog emot Jesus, och ändå räkna med att bli slutligt frälst?
Anonym
#8. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Du ställer en ytterlighetsfråga. Låt mig svara med att på samma sätt ställa en ytterlighetsfråga:

Anser du det räcker med att säga JA till Jesus vid ett tillfälle, och samtidigt leva precis som man själv vill, dvs exakt som man levde innan man tog emot Jesus, och ändå räkna med att bli frälst?
Ja man blir inte frälst av laggärningar utan endast genom tron på Jesus kristus.En människa som blir frälst blir förvandlad av den Helige Anden, och vill inte längre leva som innan.Det sker en sinnesändring.Håller man sig till Jesus är man räddad och vilar under nåden.Vi blir aldrig fullkomliga här.
Anonym
#9. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Ja man blir inte frälst av laggärningar utan endast genom tron på Jesus kristus.En människa som blir frälst blir förvandlad av den Helige Anden, och vill inte längre leva som innan.Det sker en sinnesändring.Håller man sig till Jesus är man räddad och vilar under nåden.Vi blir aldrig fullkomliga här.
Ja, Nåden räcker.. :-)
Anonym
#10. Publicerat 2017-11-01 av Anonym
Texten handlar bl a om kvinnans förnedring och upprättelse. Texten lutar mot motivet i 1Mos där kvinnan uppenbarligen inte lyssnar till sin man, vilken tagit emot befallning från Gud, vilket är en försmak på Guds skapelseordning. Det gick inget vidare. Därför undervisar nu Paulus, som en grundprincip att kvinnan inte bör ta ledningen i en familj, i det fall Gud inte talat till henne utan till mannen. Kvinnan litar inte på mannen och därmed inte på Gud, eftersom Adam är Guds son, och hans representant. Genom sin synd säkrar kvinnan sin eviga undergång, men även en personlig förnedring, där hon blir ett lätt offer för hån och förkt pga sin otro. Grunden för förlåtelse och upprättelse sker genom Guds gärning då han förser med offret, var blod gjuts, so en förebld på Kristi försoningsoffer, och där kläderna representerar Guds egen rättfärdighet. Däremot, för upprättelse på ett personligt plan och för slutlig frälsning krävs något mer: tro. Det innebär för kvinnnans del att våga lite på sin man, och ytterst Gud. Genom att lyda ursprungsbefallningen att att föröka sig, och dessutom tala Guds ord till sina barn (Gud, Kristus, mannen, kvinnan, barnen), varigenom hon praktiserar sitt moderskp, skall hon återvinna sin heder. Detta liv i helgelse leder också till slutlig frälsning.
Det finns problem i den typen av frälsningsväg, för kvinnan. Såvida du menar att texten gäller alla kvinnors helgelse och slutliga frälsning..
1. Alla kvinnor får inte barn, de kan inte lyda ursprungsbefallningen att föröka sig och icke heller praktisera sitt moderskap till helgelse och slutlig frälsning.
2. Alla kvinnor blir inte gifta, dvs de kan icke underordna sig en make och blir på så sätt ställd utanför denna text, hur blir dessa kvinnor helgade och frälsta?
3. I din hierarki-uppställning står mannen mellan Gud och kvinnan.. gäller då detta endast i en familj med make, maka och barn..?
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen