Texten handlar bl a om kvinnans förnedring och upprättelse. Texten lutar mot motivet i 1Mos där kvinnan uppenbarligen inte lyssnar till sin man, vilken tagit emot befallning från Gud, vilket är en försmak på Guds skapelseordning. Det gick inget vidare. Därför undervisar nu Paulus, som en grundprincip att kvinnan inte bör ta ledningen i en familj, i det fall Gud inte talat till henne utan till mannen. Kvinnan litar inte på mannen och därmed inte på Gud, eftersom Adam är Guds son, och hans representant. Genom sin synd säkrar kvinnan sin eviga undergång, men även en personlig förnedring, där hon blir ett lätt offer för hån och förkt pga sin otro. Grunden för förlåtelse och upprättelse sker genom Guds gärning då han förser med offret, var blod gjuts, so en förebld på Kristi försoningsoffer, och där kläderna representerar Guds egen rättfärdighet. Däremot, för upprättelse på ett personligt plan och för slutlig frälsning krävs något mer: tro. Det innebär för kvinnnans del att våga lite på sin man, och ytterst Gud. Genom att lyda ursprungsbefallningen att att föröka sig, och dessutom tala Guds ord till sina barn (Gud, Kristus, mannen, kvinnan, barnen), varigenom hon praktiserar sitt moderskp, skall hon återvinna sin heder. Detta liv i helgelse leder också till slutlig frälsning.
Det finns problem i den typen av frälsningsväg, för kvinnan. Såvida du menar att texten gäller alla kvinnors helgelse och slutliga frälsning..
1. Alla kvinnor får inte barn, de kan inte lyda ursprungsbefallningen att föröka sig och icke heller praktisera sitt moderskap till helgelse och slutlig frälsning.
2. Alla kvinnor blir inte gifta, dvs de kan icke underordna sig en make och blir på så sätt ställd utanför denna text, hur blir dessa kvinnor helgade och frälsta?
3. I din hierarki-uppställning står mannen mellan Gud och kvinnan.. gäller då detta endast i en familj med make, maka och barn..?