Kapten säger: When you are alone and no one understands you, chocolate is there. Chocolate doesn't ask silly questions, chocolate understands.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

larsa
Skapat 2017-09-20 av larsa, man, 64 år, Stockholms län.
Och ett Stort Tecken visade sig i skyn
På Lördag 23 september 2017 på Shabbat Shuvah lördagen mellan Rosh Hashana och Yom Kippur inträffar den händelse på Himlen som Johannes skrev om för nästan 2000 år sedan.

http://www.myjewishlearning.com/article/shabbat-shuvah/

Från Uppenbarelse boken 12:1

Och ett stort tecken visade sig i himmelen: där syntes en kvinna, som hade solen till sin klädnad och månen under sina fötter, och en krans av tolv stjärnor på sitt huvud. 2Hon var havande och ropade i barnsnöd och födslovånda.

3Ännu ett annat tecken visade sig i himmelen: där syntes en stor röd drake, som hade sju huvuden och tio horn, och på sina huvuden sju kronor. 4Och hans stjärt drog med sig tredjedelen av himmelens stjärnor och kastade den ned på jorden. Och draken stod framför kvinnan som skulle föda, ty han ville uppsluka hennes barn, när hon hade fött det.

5Och hon födde ett barn gossebarn, som en gång skall styra alla folk med järnspira. Men hennes barn blev uppryckt till Gud och till hans tron.

Solen står i stjärnbilden Virgo medans nymånen tänds vid Virgo's ( jungfruns) Fötter. Nio stjärnor och tre planeter, dvs 12 stycken, lyser upp Jungfruns huvud. Samt att planeten Jupiter lämmnar Jungfruns mage.

Detta har hänt tidigare, de hände den 11 September år 3 före vår tideräkning när Jesus Föddes i samband med Betlehems stjärnan.

Jag antar att nåt monumentalt händer på Lördag men jag vet inte vad.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-09-20 av Anonym
Det låter enormt spännande, Larsa!
Anonym
#2. Publicerat 2017-09-20 av Anonym
För mig som är allmänt intresserad av astronomi är detta extra spännade. Jag har haft det i tankarna av och till, men jag hade missat att det var så nära i tiden. Så tack för påminnelsen!
AllanE
#3. Publicerat 2017-09-20 av AllanE
Jag tror man skall ta sådana här händelser med en nypa salt nu för tiden.
Undet de gångna decennierna har det inträffat flera stycken, som har kopplats till Bibeln på olika sätt - utan att något hände.

Dessutom: Jesus föddes inte år 3 fKr
Det är uppenbart att den händelsen inte kan var Betlehemsstjärnan.
Födelsen inträffade 29 september år 7 fKr.
Det kan man finna både från Matteus- och Lukasevangeliet.

Hälsningar

Allan
Anonym
#4. Publicerat 2017-09-20 av Anonym
Det intressanta är att se vad som händer på himlen. När det sen gäller kopplingen till den sista tidens skeenden håller jag med om att vi ska vara försiktiga.
larsa
#5. Publicerat 2017-09-20 av larsa
Allan Skriver:
Dessutom: Jesus föddes inte år 3 fKr
Det är uppenbart att den händelsen inte kan var Betlehemsstjärnan.
Födelsen inträffade 29 september år 7 fKr.
Det kan man finna både från Matteus- och Lukasevangeliet.
Jag har försökt sammla argumentationen varför det är sannolikt att Herodes den store lever tre år längre än vad som är skrivet i de flesta historieböcker.

"

Herodes den store.


Herodes den store, Romersk lydkonung i Judeén, renovatör av Templet I Jerusalem, och ökänd för att ha mördat alla pojkar under två år I Betlehem. I princip alla historieböcker innehåller uppgiften att Herodes död inträffar år -4 för vår tideräkning. Detta grundas på beräkningar gjorda av Emil Schürer som avled år 1910. Det är dock rimligare att lita till vittnen från Antiken. Flavius Josephus skriver i “Antiquities of the Jews “ bok. 17 kap. 8:1


“ Herodes ……. dog 34 år efter det att han intagit Jerusalem. “


På ett annat ställe “Antiquities of the Jews “ bok. 14 kap. 16:4 skriver Josefus att Herodes och romaren Sosius med sin Romerska Legion intar Jerusalem 27 år efter det att Pompeius gjort detsamma vilket vi vet är år 63 för vår tideräkning. -63 + 27 = 36.


36 – 34 = 2 ( alltså år -2 före vår tideräkning) ( forts i nästa inlägg )

larsa
#6. Publicerat 2017-09-20 av larsa

Flavius Josephus skriver också att Herodes dör 37 år efter det att han blir utsedd till lyd-konung över Samarien och Idumeén av Romarna. Den romerske historikern Appian beskriver I sin bok om det Romerska inbördeskrigen att efter det att Julius Cesar mördats, och efter Freden I Micenum mellan Octavian, Anthony och Sextus Pompeius, som sker på våren år 39 före vår tideräkning, utses Herodes till Kung över Samarien och Idumeen. Herodes erövrar Judeen 3 år senare. Herodes tillträder alltså tidigast sitt kungarike på sommaren år 39.

39 -37 = 2

Vi ser därför att Herodes inte avlider under år -4 före vår tideräkning, utan tidigast år -2. Sen kommer vi till problemet med hur Josefus räknade år. Det judiska året börjar med Rosh Hashanna/ Yom Teruah som typiskt infaller I September. Om Flavius Josephus räknar 37 hela Judiska år så är vi alltså på Hösten år -2.

Flavius Josephus skriver ( Antiquities 17:6 :4 ) att Herodes dör mellan en Månförmörkelse och Påsken. Vi vet nu att det inträffade en partiell månförmörkelse år -4, men att det inträffade en fullständig Månförmörkelse i Jerusalem den 10 Januari år -1. Så på Vårvintern år -1 så är det 37 och ½ år sedan Herodes utses till kung av Romarna, samt nästan 35 år sedan Herodes errövrar Jerusalem, men bara 34 hela Judiska år.

larsa
#7. Publicerat 2017-09-20 av larsa

Det är därför rimligt att anta att de Vise männen kommer till Herodes under December månad år -2. Jesus är då 1 år och 5 månader gammal eftersom Jesus föds i September på Rosh HaShanna år – 3. Ett av de sista grymmheterna som Kung Herodes utför är alltså att beordra morden på alla pojkar yngre än två år I Betlehem, eftersom han dör någon månad senare. Herodes hinner dock slå ihjäl några präster och en av sina söner också innan han dör men vi kan lämmna det därhän."


----------------------------------

Det går därför att antaga att betlehems stjärnan var konjungtionen mellan Jupiter och Venus år -3.
Samt konjuntionen mellan Jupiter och stjärnan Regulus i stjärnbilden Leo, vilken inträffar samtidigt som
Det Stora tecknet i himlen som Johannes beskriver i Upp: 12:1-5. den 11 September år -3.
AllanE
#8. Publicerat 2017-09-21 av AllanE
LarsA:
Jag har ägnat ett helt kapitel (och litet mer) i min nya bok åt stjärnan och Jesu födelse.
Allt det kan jag inte relatera här, det är sammanlagt 25 sidor.

Till att börja med är det helt riktigt att vissa historiker anser att Herodes dog senare än år -4.
De betyder egentligen ingenting i sammanhanget.
Idag skall jag gå igenom varför Betlehemsstjärnan inte kan ha varit någon av de händelser du nämner.

Om vi börjar med konjunktionen mellan Jupiter och Venus i augusti år -3.
Sådana inträffar med bara något års mellanrum.
Även om de i sig (oftast) är spektakulära, så är de så vanliga att de knappast kan ha föranlett en expedition av lärde till Jerusalem.
Just den här var svår att se, eftersom den stod så nära horisonten, och gick ner någon timma efter solnedgången.
Dessutom fanns inget som då pekade ut just Judeen i sammanhanget.
Beträffande tidpunkt, så skulle det betyda att Jesus föddes fyra till åtta veckor för tidigt, alltså efter ca 34 veckors graviditet.

Konjunktionen mellan Jupiter och Regulus inträffade mycket riktigt i september år -3.
Det var inte i Jungfrun utan i Lejonet, där Regulus ligger.
Det kan inte vara Betlehemsstjärnan, eftersom den konjunktionen inte var synlig med blotta ögat.
Och de vise männen sa att de hade sett Jesu stjärna i öster.
Visserligen var de skickliga astronomer och kunde beräkna händelsen åratal i förväg.
Men de hade inte sett den.
Även detta är en händelse som är tämligen vanlig, ca vart trettonde år.
Inte heller i det fallet fanns något som pekade mot Judeen.
De skulle förstås inte heller ha kunnat se stjärnan framför sig på vägen mot Betlehem.

AllanE
#9. Publicerat 2017-09-21 av AllanE
Slutligen, om de vise männen verkligen hade kommit 17 månader efter födelsen, så skulle Herodes inte ha låtit döda alla pojkar i Betlehem med åldern två åre eller mindre.
I hans ögon var det av yttersta vikt att den nye Messias verkligen dog.
Han skulle, liksom Jakob, kämpa mot Gud och vinna.
Då skulle Gud bli tvungen att erkänna Herodes själv som Messias.

Men han kunde inte lita på att soldaterna kunde bedöma om ett barn var 17 eller 24 månader.
Så han måste ta till en ordentlig säkerhetsmarginal.
I det fallet borde han ha befallt att alla upp till fyra år skulle dö.

I morgon skall jag visa varför födelsen måste ha varit 29 september år -7.

Hälsningar

Allan
larsa
#10. Publicerat 2017-09-21 av larsa
Det blir spännande, Jag ser fram emot det. Tack.

Att bestämma När Herodes dör är jätteviktigt eftersom NT beskriver att Herodes Lever när Jesus föds.

Vi vet också att Pontius Pilatus utses till Prefekt i Judéen år 26.

Det är nödvändigt Att Jesus korsfästs på en Onsdag för att JONA's tecken skall kunna uppfyllas.
Vi vet att det finns två olika år när den 14 Nissan ( DVS förberedelsedagen för påsken ) infaller på en
Onsdag, år 28, resp år 31.

vi vet att Johannes och Jesus börjar sin verksamhet i Tiberius 15:de regeringsår. vilket är år 27.

I johannes evangelium 2:20 sägs det att man byggt på templet i 46 år. Josphus skriver att Herodes började bygga om templet år 20 före vår tideräkning. vilket leder till år 27 ( eftersom år noll inte finns.)

Om Jesus föds år 7 före vår tideräkning så är Jesus 6 + 27 = 33 år, år 27. Men lukas skriver i 3:23 att Jesus är nästan 30 år. Om Jesus är Nästan 30 år, år 27, blir det nödvändigt att Jesus föds år 3 före vår tideräkning.
Kapten säger: When you are alone and no one understands you, chocolate is there. Chocolate doesn't ask silly questions, chocolate understands.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen