BoazNovax säger: En liten sång till alla som längtar efter en solstrålande vän.. ”You Are My Sunshine!” https://youtu.be/4Oc6PTtcthA?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-09-18 av Anonym
Det tycks finnas med i Tv4-Nyheterna.

Så här säger Mats Gerdau:

... staten har bestämt att Nacka i år ska ta emot 370 nyanlända flyktingar som fått uppehållstillstånd, precis som de anvisar flyktingar till (nästan) alla kommuner.
Kommunen har inget som helst inflytande över vilka personer staten väljer att anvisa, vare sig ålder, ursprungsland, utbildning, familjestorlek eller civilstånd.
Kommunen har bara att snabbt ordna bostad. Som moderat ogillar jag lagen, den tar ingen hänsyn till bostadssituationen. Som kommunstyrelseordförande kan jag protestera men har ändå att följa demokratiskt beslutade lagar.
I Nacka hanterar vi situationen genom att hyra in boenden från privatpersoner och privata hyresvärdar, bygga tillfälliga modulbostäder och köpa bostadsrätter spritt runt om i kommunen.

Ingen FÅR någon lägenhet, utan bara hyra den i två år, det finns inget besittningsskydd. Det blir oftast ganska trångt, man får dela bostad.
Efter två år, när den sk etableringstiden är slut, ska man ta sig in på bostadsmarknaden som alla andra. Bostadsrätter är sannolikt det bästa rent ekonomiskt eftersom vi ska sälja dem när behovet minskar om 2-3 år och då sannolikt med vinst.

Och månggifte? På moderat initiativ beslutade riskdagen i våras att lagen ska ändras så att månggifte, som ingåtts utomlands, inte ska erkännas i Sverige. Men än så länge erkänns de och vår sk feministiska regering verkar inte jobba så snabbt på att ändra det. För övrigt orkade SD inte ens lägga en budget i år i Nacka eller ta ställning till de prioriteringar som man måste göra i ansvarig ställning.
Anonym
#2. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Låt mig berätta om min syster, i Lund. Sjukskriven, med 4 barn. Ensamstående. Inga hyresrätter finns, så föräldrarna fick hjälpa henne att köpa en TVÅA för ca. 600 000 år 2010, när hon "flydde" barnens pappa med två barn utanför magen och två i magen. Hon har i 6 år fått bo med fyra småbarn, varav två små tvillingar, i en TVÅA och klara allt själv, sjukskriven och svag. Gissa hur det varit att bo fem personer i en tvåa? Fick göra en liten trea av den. Kaos, bråk, skrik och oljud - inte kul för vare sig barn eller en svag mamma.

Hon har kollat reglerna i Lunds kommun, då hon bett socialen om hjälp med boende. Hade hon varit invandrare med fyra barn hade kommunen köpt ett HUS som hon hade fått hyra! Men nu är hon helsvensk, så hon får skylla sig själv... "Vi och de"... "Sätta grupp mot grupp"... "Alla människors lika värde" (som brukar tolkas att alla ska få allt exakt lika)... "De Godas" aktivism och rop är märkligt frånvarande... Fel hudfärg - sorry.

Nu köper både Lunds kommun och Malmö kommun bostadsrätter att hyra ut till invandrare. De köper BARA NYBYGGDA BOSTÄDER - för att "inte påverka priserna på marknaden"!! (För den som inte förstår - det kvittar var man plockar bort lgh/hus från marknaden - det blir ändå samma antal färre hus som finns tillgängliga - nybyggda som befintliga = priserna går upp ännu mer och alla som inte är invandrare och får denna gräddfil får än svårare att få råd till ett nytt boende, då priserna är absurda.)

Syrran? Nej, hon fick ingen bostadsrätt att hyra av kommunen. Hon är ju svensk och får skylla sig själv. Efter mycket trixande från föräldrarna som fick inteckna sitt hus (som ännu ej är färdigamorterat) för 1,2 miljoner(!), så kunde syrran få köpa en fyra och bo mindre trångt - i yttersta utkanten av Lund. Föräldrarna får alltså leka socialförvaltning åt sina barn och barnbarn - trots att de utbildat sig och jobbat 40 år var och betalat skatt. Mamma endast sjukskriven vid svår influensa och pappa har inte varit bort en enda dag från sitt jobb - på ca. 40 år. De har jobbat hårt och plikttroget, betalat många många miljoner i skatt till kommun, landsting och stat - med motiveringen att samhället har ett bra skyddsnät som tar hand om oss när vi får det svårt. Och nu, på sin ålders höst, får de själva hjälpa sitt barn och barnbarn, då kommunen vägrar hjälpa dem - för att de har fel nationalitet.

Anonym
#3. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Avlastning? Jo tack - två barn var 4:e helg. (Så får våra föräldrar ta de andra två då med.) Ett piss i Missisippi. Vi har alla pratat med socialhandläggaren. Fullt fullt hos alla familjer som kan ta emot barn - även långt utanför Lund. Där bor nämligen "ensamkommande flyktingbarn" - som nästan aldrig är vare sig flyktingar, ensamkommande, utan familj, eller barn. Migrationshändläggare och HVB-personal på olika ställen i landet vittnar om att ca. hälften är mellan 20 och 30 år gamla. I verkligheten alltså. För den som kan och vill se med sina ögon. Men de ska minsann behandlas som barn. Varpå riktiga barn och deras familjer drabbas.

Jag kommer osökt att tänka på gökens ungar. Och detta är våra naiva, "faktaresistenta" politikers och journalisters fel. De som ljugit och manipulerat bilden av verkligheten, i decennier. Fram till ca. 2015 hette det att det var BARN. Sedan har ingen kunnat undgå att se verkligheten. Så har det varit hela tiden. Så ljuger de och manipulerar oss till underkastelse hela tiden - för att driva igenom sin agenda och känna sig som goda fina människor. Givetvis har de själva fina hus och lider inte av invandringens konsekvenser.

Så här går det för att det i verkligheten inte växer pengar på träd. Får en "utomstående" person plats i en familj som ska hjälpa barn som har det svårt, så blir det en plats mindre kvar åt de andra barnen. Vem prioriterar man då? Tar man in fler människor i landet utan att det finns bostäder till dem, så blir det så här. Vem går det ut över? I slutänden går det även ut över invandrarna i form av ökad rasism. SÅ går det med snällism - förment godhet, som utövas utan reflektion. Kärleken måste alltid gå hand i hand med Sanningen/verkligheten - annars är det inte kärlek man sysslar med. Då blir det så här. Det finns ett orspråk som lyder "Vägen till helvetet kantas av goda intentioner." Illustrerar Sveriges invandrings-/"flyktingpolitik" mycket väl.

De - och du som tycker att jag är hård här - kan ju komma på besök hos min syster i kaoset och berätta varför hon inte ska få hjälp till ett hus eller större lgh, som ickesvenskarna får, som inte betalat ett öre i skatt i detta land. Eller varför vuxna unga män på 20+ ska ta upp boenden som är öronmärkta åt RIKTIGA BARN - varpå mina syskonbarn får leva i bråk och stök med en mamma som är slutkörd. Det handlar om MIN FAMILJ - och jag sätter den före ALLA ANDRA på denna jord! Precis som du själv gör, om du är frisk.

Om någon inte tar hand om sina närmaste, och särskilt sin egen familj, så har han förnekat tron och är värre än den som inte tror.

1 Tim. 5:8

Alla är jämlika, men vissa är mer jämlika än andra

George Orwell; Animal Farm

Anonym
#4. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Din syster har rätt till en hyreslägenhet, minst en 5:a om hon har fyra barn. Måste hon köpa en bostadsrätt?
Jag utgår enbart från din systers situation nu. Försörjningsstöd kan inte neka henne en stor hyreslägenhet.
Anonym
#5. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Din syster har rätt till en hyreslägenhet, minst en 5:a om hon har fyra barn. Måste hon köpa en bostadsrätt?
Jag utgår enbart från din systers situation nu. Försörjningsstöd kan inte neka henne en stor hyreslägenhet.
Polisen kan (lagligt sett) inte neka att utreda brott, men när resurserna är slut så är de. Då handlar allt om att prioritera, och vad som ska få stryka på foten och inte. Vi har bostadsbrist i Sverige, och samtidigt massinvandring+ en idiotisk reglering av byggandet 8som i sin tur handlar om hela systemet, så detta är inte enkelt att ändra på).

"STENUNGSUND Polisen i Västsverige utreder inte en våldtäkt mot en 12-årig flicka i Stenungsund som ska ha inträffat under sommaren, trots att flickan pekat ut gärningsmannen. Anledningen är att man saknar resurser."

https://nyheteridag.se/polisen-utreder-inte-valdtakt-mot-12-arig-flicka-trots-utpekad-garningsman/


Det finns begränsningar. Grisar flyger inte hur mycket någon eventuellt än önskar det, påstår det och svär att det visst det kan hända. Inte heller är den som påpekar att grisar inte flyger ond och missunnsam för det.

Anonym
#6. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Din syster har rätt till en hyreslägenhet, minst en 5:a om hon har fyra barn. Måste hon köpa en bostadsrätt?
Jag utgår enbart från din systers situation nu. Försörjningsstöd kan inte neka henne en stor hyreslägenhet.
Det finns inga hyresrätter. Finns inga. Dessutom kan kommunen inte låta vissa behövande gå före i kön - det är vanlig kö som för alla andra som gäller. Och den kötiden är minst 6-7 år. Hon har försökt med allt.
Anonym
#7. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Jag undrar nu vad alla "Goda" människor, särskilt ni till vänster, har för råd till min syster. Ser ni konsekvenserna av den politik ni förespråkar? Är ni ens kapabla att se dem?

Min syster får leva i dem varje dag och varje sömnlös natt.
Anonym
#8. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Tar du för givet att alla som inte tycker exakt som du är till vänster? Vilka syftar du på? Måste man vara "vänsterliberal" och PK så fort man inte håller med i vissa frågor...och alltså vara automatiskt hjärntvättad? Var finns tankefriheten i denna förutsägande "dom"..?
Är alla till höger goda...och alla till vänster onda?
Anonym
#9. Publicerat 2017-09-19 av Anonym
Tar du för givet att alla som inte tycker exakt som du är till vänster? Vilka syftar du på? Måste man vara "vänsterliberal" och PK så fort man inte håller med i vissa frågor...och alltså vara automatiskt hjärntvättad? Var finns tankefriheten i denna förutsägande "dom"..?
Är alla till höger goda...och alla till vänster onda?
Jag uttalar mig/riktar frågan utifrån över 10 års aktiv erfarenhet av vilka som vill vad i den politiska debatten. I just invandringsfrågan är det samtliga partier till vänster och många inom Allianspartierna (nästan alltid de som är PK och säger de rätta orden) som förespråkar denna politik och tycker att den är human och bra - med hjälp av flosklerna jag radade upp i första inlägget. Handlar inte om vad jag tycker. Men jag tycker något som nämnda grupper absolut inte tycker (de kämpar med näbbar och klor för det motsatta) och då riktar jag frågan till just dessa grupper, eftersom min syster och mina fyra små syskonbarn som får skörda frukten av vad dessa personer röstat för och lobbat för. Varje dag. Det är väl rimligt?
ferguson
#10. Publicerat 2017-09-19 av ferguson
Jag undrar nu vad alla "Goda" människor, särskilt ni till vänster, har för råd till min syster. Ser ni konsekvenserna av den politik ni förespråkar? Är ni ens kapabla att se dem?

Min syster får leva i dem varje dag och varje sömnlös natt.
"Ingen är god utom Gud allena" men om du iaf vill ha mitt råd så är det att lämna bitterheten, den kommer att förtära dig. Du går omkring och ogillar invandrare och flyktingar och med det gör det du säger, ökar rasismen. Vi kristna ska inte bidra till den störtfloden utan vi får möta orättvisa, på knä och eller genom politiken.

Om du kan, Gläd dig över att de flyktingar som fick en lägenhet är som arbetarna i Herrens vingård. De fick jobbet i elfte timmen och hann väl inte mer än sätta spaden i backen men fick ändå full lön! Världen är inte rättvis men Gud är god.

BoazNovax säger: En liten sång till alla som längtar efter en solstrålande vän.. ”You Are My Sunshine!” https://youtu.be/4Oc6PTtcthA?feature=shared
Skriv Skriv här Skriv i megafonen