Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
jimpa
jimpa säger: matt 6:33 ett bra ord för dagen
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till BWF

Bibelställe jag funderar över.

Jag lärde mig som liten inget om uppryckandet, vilket jag är glad över eftersom jag hört många som varit jätterädda som små för att inte bli hämtade av Jesus. Vilket stämmer? Blir det ett uppryckande eller blir vi kristna kvar?
Visar sida 1 av 7 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista
Öppna profilen till Impressionisten
Läs tråden "Hemlig uppryckelse...eller inte?"
Finns på sidan 2 i kategorin "Religion och tro".
Där gås detta igenom myyycket grundligt! :) Med varierande åsikter och frågor. 
Öppna profilen till ferguson
Jag lärde mig som liten inget om uppryckandet, vilket jag är glad över eftersom jag hört många som varit jätterädda som små för att inte bli hämtade av Jesus. Vilket stämmer? Blir det ett uppryckande eller blir vi kristna kvar?[quote

Enligt Paulus blir det ett uppryckande, frågan är när inte om!

Sant, Ferguson! :) Vi ska möta Jesus i skyn. 
Vid den stora Återkomsten. 
Men allt detta har du och jag redan tagit upp och jämfört, i våra olika tolkningar. Ska vi ta det en vända till..? 

Vad vill du, BWF? :) 
Öppna profilen till Tillit
Problemet med den fruktan i sig kommer snarare från en förkunnelse som inte entydigt visar att tron på Jesus räcker. Att mina felsteg och synder, eller om jag missat att göra något skulle kunna stå ivägen för frälsningen. "Inget kan rycka dem ur min hand" säger Jesus. Det gäller.

Någon skrev här i megafonen att om jag inte vittnar för alla om Jesus så kommer jag inte till himlen. Vilken villfarelse. 
Anonym
Problemet med den fruktan i sig kommer snarare från en förkunnelse som inte entydigt visar att tron på Jesus räcker. Att mina felsteg och synder, eller om jag missat att göra något skulle kunna stå ivägen för frälsningen. "Inget kan rycka dem ur min hand" säger Jesus. Det gäller.

Någon skrev här i megafonen att om jag inte vittnar för alla om Jesus så kommer jag inte till himlen. Vilken villfarelse. 

Det du tar upp BWF..är en ganska modern lära, som har blivit populär och ganska självklar i karismatiska kyrkor.
Följden blir en rädsla att inte duga som kristen, att inte få vara i den utvalda gruppen som läran undervisar om.
Då får man, enligt den, bli kvar under en vedermöda med antikrist som ledare..och få en ny chans.
Jag tror inte på något av detta, utan på en mer klassisk tro. En stor återkomst av Jesus som kungars Kung och Herrars Herre, som ses av alla. Då möter vi Jesus i skyn. Sedan är domen, för människor och Satan/ondskan. Och efter det en ny himmel och en ny jord. Inget "tusenårsrike".
Öppna profilen till simlego
Problemet med den fruktan i sig kommer snarare från en förkunnelse som inte entydigt visar att tron på Jesus räcker. Att mina felsteg och synder, eller om jag missat att göra något skulle kunna stå i vägen för frälsningen.

Helt riktigt. För många år sedan, fick jag en "bild" klar för mig, från tillverkningsindustrin. Det var vanligt att man jobbade på ackord, dvs lön efter prestation. Men i botten fanns en grundlön. Frälsningen är grundlönen (fast den egentligen är en gåva). Grundlönen räcker för att du ska klara dig, men allt du tjänar uteöver det blir en bonus. Om du inte arbetat något på din frälsning, kommer hela ditt livsverk att brinna upp den dagen, men du själv blir räddad som ur en storbrand.

Det finns säkert brister i den liknelsen, men det fick mig att slappna av och "arbeta" med mera glädje och mindre räddhåga.
Anonym

Jag har fått lära mig att betydelsen av att "med  fruktan och bävan arbeta på vår frälsning" inte innebär att våra egna gärningar medverkar i frälsningssaken, eftersom frälsningen är av nåd.  Utan det betyder att vi lyder Gud. Och vad är det? Att tro på Jesus är ett enkelt svar.
Det du tar upp BWF..är en ganska modern lära, som har blivit populär och ganska självklar i karismatiska kyrkor.
Följden blir en rädsla att inte duga som kristen, att inte få vara i den utvalda gruppen som läran undervisar om.
Då får man, enligt den, bli kvar under en vedermöda med antikrist som ledare..och få en ny chans.
Jag tror inte på något av detta, utan på en mer klassisk tro. En stor återkomst av Jesus som kungars Kung och Herrars Herre, som ses av alla. Då möter vi Jesus i skyn. Sedan är domen, för människor och Satan/ondskan. Och efter det en ny himmel och en ny jord. Inget "tusenårsrike".

Nej, det är inte sant att följden av den "ganska moderna läran" (som btw är äldre än pingströrelsen) leder till det du beskriver. Att förkunnare från femtiotalet och nått årtionde framåt missbrukade det härliga hoppet om att för alltid få vara där Herren är inget annat än förbluffande och har inget med dispensationalism att göra. Snarare en nidbild av den samma! 

Det är talet om att se till att ha olja i sina lampor och liknande verser som har skrämt människor och de verserna har inget med församlingen och uppryckandet att gör utan är avsedd för Israel. Det är att missförstå skriften att inte hålla isär Israel och församlingen. Varför skulle Herren tala till församlingen att vi skulle köpa olja till våra lampor, vad har vi för medel att köpa olja med och sen när går frälsningen för församlingen genom förtjänst och inte nåd?

Jag har fått lära mig att betydelsen av att "med  fruktan och bävan arbeta på vår frälsning" inte innebär att våra egna gärningar medverkar i frälsningssaken, eftersom frälsningen är av nåd.  Utan det betyder att vi lyder Gud. Och vad är det? Att tro på Jesus är ett enkelt svar.

Yes, samanhanget förklarar allt;
"så mån I också nu med fruktan och bävan arbeta på eder frälsning, och det icke allenast såsom I gjorden, då jag var närvarande, utan ännu mycket mer nu, då jag är frånvarande. 13Ty Gud är den som verkar i eder både vilja och gärning, för att hans goda vilja skall ske" Fil 2:12-12

Eftersom Gud verkar i oss är det nåd och inget annat. Om vi till äventyrs gör nått som har evighetsvärde är det därför att Gud verkar vilja och gärning i oss. Även fast vi är frälsta kan vi inget göra i oss själva annat än det som kommer att brinna upp som hö och strå inför Kristi domstol. Men frälsta är vi nu och kommet att förbli i evighet
Visar sida 1 av 7 sidor, 10 kommentarer per sida
Första |   << Föregående  Nästa >>  |  Sista