Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-09-05 av Anonym.
Kyrkovalet 2017
Har du bestämt dig? Gå och rösta senast 17 september!

Sex olika nomineringsgrupper att välja mellan, i varje fall i Örebro.
Här kan du följa en debattkväll mellan de olika alternativen.
Deltagande är socialdemokraterna, borgelig samverkan, Frimodig kyrka, POSK, sd (ny grupp) och vänstern (ny grupp).

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1652689

Frimodig kyrka och sd var de nomineringsgrupper som gjorde bäst intryck på mig. Frimodig kyrka vill ha en kyrka; fri från partipolitik; med kärlek till Guds ord; med Jesus i centrum. Sd vill ha en kyrka; fri från partipolitik; med respekt för klassisk kristen tro; med kärlek till vårt land, som i psalmen "Fädernas kyrka i Sveriges land" *, traditionella skolavslutningar i kyrkan.

*
https://www.youtube.com/watch?v=2J-89BSMRhE

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-09-05 av Anonym
Har du bestämt dig? Gå och rösta senast 17 september!

Sex olika nomineringsgrupper att välja mellan, i varje fall i Örebro.
Här kan du följa en debattkväll mellan de olika alternativen.
Deltagande är socialdemokraterna, borgelig samverkan, Frimodig kyrka, POSK, sd (ny grupp) och vänstern (ny grupp).

https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=1652689

Frimodig kyrka och sd var de nomineringsgrupper som gjorde bäst intryck på mig. Frimodig kyrka vill ha en kyrka; fri från partipolitik; med kärlek till Guds ord; med Jesus i centrum. Sd vill ha en kyrka; fri från partipolitik; med respekt för klassisk kristen tro; med kärlek till vårt land, som i psalmen "Fädernas kyrka i Sveriges land" *, traditionella skolavslutningar i kyrkan.

*
https://www.youtube.com/watch?v=2J-89BSMRhE
SD vill med andra ord rösta bort sig själva (fri från partipolitik), då kan de ju rösta på Frimodig kyrka
Anonym
#2. Publicerat 2017-09-05 av Anonym
Jag bestämde mig 2006. Det året gick jag ut ur svenska kyrkan. Jag har inte ångrat mig en dag sedan dess.
Anonym
#3. Publicerat 2017-09-05 av Anonym
Vet någon hur stort valdeltagandet var i förra kyrkovalet?
larsa
#4. Publicerat 2017-09-05 av larsa
Valdeltagandet i förra valet var ca 11 % av medlemmarna.
Anonym
#5. Publicerat 2017-09-05 av Anonym
Valdeltagandet i förra valet var ca 11 % av medlemmarna.
Tack så mycket!

Man undrar vilka som fortfarande är medlemmar i SvK och varför... och vilka då dessa 11% av dem är. Svårt att få reda på är det ju, förstås.

Skälet till att vara medlem i SvK kan ju vara kristen tro, men också kulturintresse eller eventuellt politiskt intresse.

Det blir intressant att se om deltagandet blir större nu.
Anonym
#6. Publicerat 2017-09-05 av Anonym
12,8% var det, en ökning från 11,9%.
Vad jag förstått så var det många som i förra valet röstade för att man ville lägga en röst mot SD. Den gruppen lär nog inte ha minskat.
Eftersom de som är mest intresserade nog väljer att lämna kyrkan så borde andelen, om än inte det totala antalet, öka.
larsa
#7. Publicerat 2017-09-05 av larsa
Hmm, de 11% motsvarar väl ca 6-7 % av befolkningen. lägger du sedan till de kanske 350.000 personer som finns i fri-kyrkorna så ser vi att i runda slängar en miljon människor i Sverige är på något sätt intresserade eller engagerade i eller av kristen verksammhet. Det är en högre siffra än vad som brukar anföras.
Anonym
#8. Publicerat 2017-09-06 av Anonym
SD vill med andra ord rösta bort sig själva (fri från partipolitik), då kan de ju rösta på Frimodig kyrka
Jag kanske kunnat tänka mig kolla in frimodig kyrka, men när svaret kommer från en viss person utgår den per automatik. Någon har pratat om posk som jag alltid grubblar på vilken bokstav det är, o eller å, får kolla mer. Det viktiga är kanske att gå och rösta. Jag vill bli begravd i min barndoms kyrka, så jag tänker inte hoppa av Sv. kyrkan.
Anonym
#9. Publicerat 2017-09-06 av Anonym
POSK är liberala när det gäller teologi, tror jag.

olw. Du har haft kontakt med NyFramtid och Sune Lyxell. Han sa att samtliga partier i Riksdagen är brottsliga pga att de medverkat till Sveriges EU-inträde i strid med grundlagen. Utom sd då. Sverigedemokraterna är det parti som mest påminner om Ny Framtid med sin EU-kritik och nationella framtoning. Får de en framgång i kyrkovalet så är det en skjuts framåt inför Riksdagsvalet. Sd vill ju ge utrymme även för konserbativa teologiska grupper i Sv kyrkan. Inte så stor skillnad mot Frimodig kyrka då.
Anonym
#10. Publicerat 2017-09-06 av Anonym
Man undrar vilka som fortfarande är medlemmar i SvK och varför... och vilka då dessa 11% av dem är. Svårt att få reda på är det ju, förstås.

Skälet till att vara medlem i SvK kan ju vara kristen tro, men också kulturintresse eller eventuellt politiskt intresse.

Det blir intressant att se om deltagandet blir större nu.
Sv kyrkan har drygt fem miljoner medlemmar och därför enormt inflytande. Det är VIKTIGT vem/vilka som regerar i kyrkan.
Det räcker med att en fjärdedel av dem som röstade på sd i Riksdagsvalet 2014 röstar i kyrkovalet. Då tar sd över svenska kyrkan helt och hållet:) Tyvärr tror jag inte det kommer att inträffa pga det låga valdeltagandet. Men möjligheten finns att de kan mobilisera. I varje fall är det en storsatsning, sägs det från sd:s håll.

Skälet till medlemsskap i Sv kyrkan stavas KÄRLEK. Till Sverige och "Fädernas kyrka":
https://www.youtube.com/watch?v=2J-89BSMRhE

Av samma skäl säger vi inte upp vårt svenska medborgarskap utan kämpar vidare. Att kapitulera och lämna över landet och kyrkan till de destruktiva krafterna vore fel.
Därför kan du som utträtt ur Sv kyrkan med gott samvete träda in igen för att kämpa den goda kampen:)

Förfäras ej, du lilla hop,
Fast fiendernas larm och rop
Från alla sidor skalla.
De fröjdas åt din undergång,
Men deras fröjd ej bliver lång;
Ty låt ej modet falla.

"Gustav Adolfs fältpsalm"
Lilla snöflingan säger: Ja, nu firas d centrala i kristendomen: Påsken, högtiden då Jesus dog/uppstod; Från "mörker till ljus" & "död till liv". Tack, JC!!! Bless y'all <3
Skriv Skriv här Skriv i megafonen