Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Diverse saker > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-08-08 av Anonym.
Godtyckliga blockeringar?
Jag har blivit blockad av en tjej här och jag undrar verkligen varför? Jag var in och tittade på hennes profil en gång(!), läste hennes presentation och tittade på hennes bilder. Sen tryckte jag på knappen "Jag gillar din profil" därför att jag gillade vad hon skrivit. Det var allt! Jag skrev inget till henne och jag var bara inne några minuter på hennes profil.
I mina ögon fanns det inte nån anledning att blocka mig.

Jag är 51 år, hon är 30 år. Jag läste hennes profil och gillade vad jag läste. Inget mer!
Jag vet inte om det handlar om att hon ser mig som så väldigt mycket äldre än henne och därför blockade mig för att hon trodde att jag skulle stalka henne eller nåt. Kanske. Jag ser inte 20 år som nån stor åldersskillnad. Inte när det handlar om två vuxna människor, som dessutom är kristna.

Jag känner inte henne, så jag vet inte anledningen till att hon blockerade mig. Jag kan bara spekulera om det. Men problemet, som jag ser det, handlar om våra attityder mot varandra. Speciellt som kristna.

Den här händelsen, hur obetydlig den än må vara i vissa personers ögon, får mig att på allvar överväga om det är värt att vara med på såna här sidor, speciellt kristna sådana, om det är så här man blir bemött. Jag har sårats djupt i livet, vilket har gjort det svårt för mig att kunna hitta en livskamrat. Därför har jag några gånger försökt, bl.a. på den här sajten.
Men nu undrar jag om det är värt det. Jag är förvånad och illa berörd av det bemötandet.

Om ni kommenterar min text, så ber jag er att göra det vänligt och med ödmjukhet. Inte hårt och dömande. Låt det få vara med en viss värdighet. Ni får gärna komma med råd, förslag eller liknande.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Peter - du är inte ensam. Vi är nog en hel del som råkat ut för detta. Sannolikt är det samma gäng kvinnor (eller små flickor snarare), som agerar så här. Jag har inte Facebook, men har hört att man kan blocka/stänga ute personer lite på en "whim", och att det är "normalt". Vet inte om det är så. Men här är det inte normalt!

Detta är en kontaktsida för människor som vill ta kontakt, prata, byta tankar, och en av många tankar och premisser är ju att vi ska bemöta varandra trevligt. Dessutom är det en kristen kontaktsida, vilket innebär att vi bör, och man förväntas, uppträda kristet. Som de Guds barn vi är. När man då blockar en människa som i nyfikenhet tittat in på ens profil för att se vem denna varelse månne vara, med eller utan meddelande i åtanke, och finner att man blivit blockerad, då är det inte kul. Det är mycket olustigt. Det är som att få ytterdörren igenslängd mitt framför näsan. Det är ett mycket egoistiskt, omoget och kärlekslöst beteende. Man bör ju ge den som tittar in en chans att förstå och respektera genom att vänligt meddela att man inte är intresserad - alernativt använda funktionen "trevligt avslag", vilket endast kräver två knapptryckningar och "skicka". Men att bara blocka någon - det är väldigt kallt och oförskämt.

Förutom facebookförklaringen, om det nu stämmer (kanske var det vänförfrågan som var liknande på FB?), så tror jag att det handlar om personer som dels mår dåligt psykiskt och inte vet hur de ska hantera ett besök (till och med utan meddelande), och/eller är rädda, socialt inkompetenta, eller som är skadade av relationer i det förflutna.

Men det är hur som helst extremt dålig stil och säger mycket om den personen ur ett socialt och relationellt perspektiv. Det är en sådan kvinna (i våra fall) som bara kan dra vilken dag som helst, för att det inte känns kul längre o gräset är grönare på andra sidan ån. En som tröttnat o ska "utveckla sig själv". Så på ett sätt kanske man ska vara glad över att man aldrig ens fått kontakt med de kvinnorna.

Men dålig stil är det. Man gör människor ledsna.
Tillit
#2. Publicerat 2017-08-08 av Tillit
Precis när jag var ny här så drabbades jag av detsamma. Då var det ingen stor åldersskillnad utan jag blev bara blockerad efter att ha tryckt gilla och jag blev också illa berörd. Man kan inte ens fråga varför... Någonsin... Så nog bör människor tänka på att det är en människa med känslor i andra änden som uppfattar signalerna kanske annorlunda än vad de var tänkta.....

Vad gäller åldersskillnad så är det ju som du säger två vuxna individer och egentligen inget nytt fenomen. Man kan analysera från och till.... Men det viktiga är väl att det är ett förhållande av ömsesidighet och där båda får utrymme..

Mitt ex gifte sig med en tjugo år yngre man. Det är däremot en ny trend känns det som... I deras fall var det inget hon sökte upp, men jag kan ändå se det litegrann att många, både kvinnor och män som är i vår ålder faktiskt, om de sätter ut sådana önskemål, söker från ganska många år yngre upp till sin egen ålder. Finns väl en känsla hos de flesta att man känner sig yngre än vad man är. Trots att "alla" känner likadant och då går ekvationen inte riktigt ihop....

Så. Vi kanske ska släppa kravlistorna och se människan bakom åldern...

Att det får konsekvenser för familjebildning och ålderdom och man har olika erfarenheter och bagage måste förstås vägas in, men kärleken är inte alltid rationell...

Jag beklagar att hon blockerade dig. Ta det inte personligt för nog ska vi kunna samtala med varandra utan att tänka "längre" hela tiden och vara lite mer naturliga och därmed trevliga även på en dejtingsajt..

Jag har faktiskt fått några riktigt fina vänner här på KD både manliga och kvinnliga...

Var välsignad och lycka till..
Anonym
#3. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Tack. Ditt svar värmde, tröstade och förklarade ganska mycket. Men jag håller med, det är ett oerhört omoget och beklagligt beteende. Och om det nu skulle vara så att tjejen jag blockades av verkligen var 30 år, så visar det på att hon antagligen inte mår så bra, är väldigt omogen eller (vilket jag inte hoppas) att hon har en väldigt dålig attityd.
Anonym
#4. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Bra skrivet "Tillit". Jag håller med. För mig handlar det inte i första hand om åldern. Och träffar man rätt person så spelar åldern ingen roll alls.
Tillit
#5. Publicerat 2017-08-08 av Tillit
Men då frågar jag utan att vara provocerande. Gäller det uppåt för dig också? Om du blir kontaktad av en sjuttioårig kvinna?
Anonym
#6. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Peter!
Jag tänker så här. Kvinnor som agerar som du beskriver händelseförloppet mår troligen inte bra.
Det är ur en aspekt bra att de agerar som de gör, även om man upplever det som obehagligt. Då kan du fokusera på andra kvinnor istället.
Anonym
#7. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Ja, det var en intressant fråga. Där måste jag erkänna att jag ställer mig lite mer tveksam tyvärr. För när det kommer till livskamrat så har jag vissa önskemål och förhoppningar, som inte blivit verklighet för mig än pga det som hänt tidigare i livet, att jag inte kunnat hitta en kvinna. Och det är att kunna bilda en familj, vilket innefattar våra egna barn. Det är i alla fall vad jag skulle vilja. Sen får man se hur det blir.
Anonym
#8. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Tack för det svaret "LevaLivet". Visst är det så. Men det första intrycket var ett obehag som jag inte kunde värja mig ifrån. Men det är ju som du säger.
Tillit
#9. Publicerat 2017-08-08 av Tillit
Ja, det var en intressant fråga. Där måste jag erkänna att jag ställer mig lite mer tveksam tyvärr. För när det kommer till livskamrat så har jag vissa önskemål och förhoppningar, som inte blivit verklighet för mig än pga det som hänt tidigare i livet, att jag inte kunnat hitta en kvinna. Och det är att kunna bilda en familj, vilket innefattar våra egna barn. Det är i alla fall vad jag skulle vilja. Sen får man se hur det blir.
Ja vi har som sagt olika förväntningar och ryggsäckar. Jag, med åtta barn från mitt tidigare äktenskap, har ju precis det motsatta... Så ålder HAR betydelse när man ser till helheten...
Anonym
#10. Publicerat 2017-08-08 av Anonym
Jag kikade in på din profil och såg att du har en trevlig presentation. Svårt att veta varför du blev blockerad. Att någon gillar ens profil är ju positivt och man behöver inte svara på ett gillande om man inte vill.
Rosie säger: Hej! Önskar alla en Jesuscentrerad påskhelg i tacksamhetens och kärlekens anda! Gud välsigne er alla! I kärlek: Rosie
Skriv Skriv här Skriv i megafonen