Forum > Synpunkter > Diskussion

Tillit
Skapat 2017-07-20 av Tillit, man, 59 år, Stockholms län.
Helt värdelös meddelandefunktion
Den här sajten ska väl vara tänkt att man ska kunna "samtala" dvs chatta med andra på ett enkelt och bra sätt men funktionen för PM är ju ett skämt. Jag använder visserligen mobilappen för det, men även den lämnar mycket att önska.

Det går inte att skriva några emojs. (blir frågetecken om man försöker).

Man får gå fram och tillbaka in i meddelande om man ska se om den andre har skrivit något nytt.

Man ser inte att den andre är inne och skriver.

Det värsta är att om man skriver korta meningar och skickar så skapas det en hel lista med meddelanden på datorversionen av KD. Som stackaren i andra änden får öppna ett och ett....

Och använder man datorversionen så är det som att skicka e-post till varandra. Hur interaktivt och bra är det för ett "samtal"?
När man skickar ett meddelande så ser man inte vad man själv har skrivit och går man till utkorgen för att titta på hela konversationen så kan man inte skicka ett ytterligare därifrån.

Hur har programmerarna tänkt? På en dejtingsajt?

Svar på inlägg

Tillit
#1. Publicerat 2017-07-25 av Tillit
Verkar tydligen bara jag som tycker så.... Hur gör ni andra när ni börjar prata lite mer än några meningar? Går över till andra chatredskap eller? Det finns ju gott om, men ändå märkligt att KD inte kan komma upp med något bättre. Man betalar ju ändå för det....
Anonym
#2. Publicerat 2017-07-25 av Anonym
Jag chattar väldigt sällan. Tycker bara det blir rörigt när flera ska "prata" i mun på varann. Vill gärna prata med bara en i taget. Det känns dessutom lite som att man bara kommer och "lägger sig i" om några redan är inne och pratar. Har nog aldrig riktigt förstått poängen med chatten.
Tillit
#3. Publicerat 2017-07-25 av Tillit
Nej nej, det är inte chatten jag menar utan den vanliga meddelandefunktionen. Det går inte att föra ett "vanligt" samtal där. Blir för många meddelanden och där kan det verkligen bli att man "pratar i mun" på varandra eller förbi varandra eftersom den andres svar inte syns mest man skriver. I vanliga tvåvägskommunikationsverktyg så ser man ju till och med när den andre håller på att skriva något.
Anonym
#4. Publicerat 2017-07-25 av Anonym
Mmm, känner igen det, om det blir många korta mail. Men jag brukar ofta skriva ganska långa mail, och då skriver man sällan om varandra. Men visst är det så - man måste gå till personens meddelande för at kunna svara, det går ej från mitt senaste meddelande.

Det som stör mig mest är forumeditorn - helt knäpp. Texten kan bli galet formaterad avseende storlek, svärta och radavstånd. Och avklippt, fast man är långt under 4000 tecken inkl. det citerade meddelandet. Det vill till att skriva sina inlägg i Word el. dyl. för att inte bli av med en massa text. Jag brukar ofta göra detsamma med meddelandena/breven. Ha dem på en halva av skärmen och mitt svar i Word på andra halvan av skärmen i ett eget fönster.

Jag tycker att det är klart undermålig kvalitet på KD:s textfunktioner, både avseende forumet och meddelandena. Jag har påpekat det, men inget händer. Liksom min och andras önskan om att kunna stuva om i bildgalleriet. Borde inte vara så svårt.
Tillit
#5. Publicerat 2017-07-25 av Tillit
Mmm, känner igen det, om det blir många korta mail. Men jag brukar ofta skriva ganska långa mail, och då skriver man sällan om varandra. Men visst är det så - man måste gå till personens meddelande för at kunna svara, det går ej från mitt senaste meddelande.
Jo men är du inne i ett "samtal' så blir det ju automatiskt korta fraser om det ska kunna kallas samtal. Annars är det ju brevväxling...

Mobilappen är bättre i det avseendet. Hamnar i en lista under det senaste och går att skriva direkt i tråden" men ingen interaktivitet eller möjlighet att använda emojs. Hur omodernt är det inte?
Anonym
#6. Publicerat 2017-07-25 av Anonym
Jo men är du inne i ett "samtal' så blir det ju automatiskt korta fraser om det ska kunna kallas samtal. Annars är det ju brevväxling...

Mobilappen är bättre i det avseendet. Hamnar i en lista under det senaste och går att skriva direkt i tråden" men ingen interaktivitet eller möjlighet att använda emojs. Hur omodernt är det inte?
Plattformen som kd använder ÄR omodern. Och det sker ingen utveckling av den. Det är bara att gilla läget. (Vi som var med från början fick chans att ge synpunkter, men enda ändringen man sen gjorde var att det nu visas 10 inlägg på bloggsidan isf som förut sju.

Jag tror inte man har några resurser. Eller saknar vilja...
Tillit
#7. Publicerat 2017-07-25 av Tillit
Det är kanske så att det behövs några tusen betalande medlemmar för att det ska gå att göra något mer än bara underhåll. Men märkligt ändå för det är liksom sämre funktionalitet än som fanns på forumsajter i slutet på nittiotalet till och med. Tjugo år sedan...
Anonym
#8. Publicerat 2017-07-25 av Anonym
Det är kanske så att det behövs några tusen betalande medlemmar för att det ska gå att göra något mer än bara underhåll. Men märkligt ändå för det är liksom sämre funktionalitet än som fanns på forumsajter i slutet på nittiotalet till och med. Tjugo år sedan...
7e himlen drevs av en Simon, som gjorde det på sin fritid, vad jag förstår. Gratis, ingen reklam - och lika bra funktioner som KD idag. Men det var för 10 år sedan...
Anonym
#9. Publicerat 2017-07-25 av Anonym
Det är kanske så att det behövs några tusen betalande medlemmar för att det ska gå att göra något mer än bara underhåll. Men märkligt ändå för det är liksom sämre funktionalitet än som fanns på forumsajter i slutet på nittiotalet till och med. Tjugo år sedan...
Det finns nog medlemmar... Kolla vilka andra nischade sajter som Softmaker driver!
diskuterateologi
#10. Publicerat 2017-07-27 av diskuterateologi
Tror inte att Softmaker delar ut gratis vad de har programmerat mer nyligen, till Kristendate.se
Nej, medlesmantalet räcker nog inte för programmering tippar jag på, för på dejtingsajter brukar den mesta tiden gå åt till moderering - särskilt att hålla borta oönskade medlemmar så som spam och lurendrejare vilket som nu är vilket?