Gratis iPhone och Android mobilappar
Registrera dig här
Skriv en hilsen til alle på KristenDate.se
Skriv i megafonen
Skriv i megafonen

Forum >> Religion och tro >> Debatt

Öppna profilen till robbster

Mark 13:32

Först av allt bör man känna till judiska idiom. Judarna hade idiomatiskt uttryck för saker, så som vi och alla andra folk har. Exempelvis i USA, en kan vara redo för "Turkey day". Frågar man folk vad Turkey day är för något och svaret man kommer höra mest är "Thanksgiving".... Detta för att Turkey och Thanksgiving går ihop i den amerikanska kulturen. 

I den judiska kulturen, "Dagen och timmen känner ingen" är också ett idiom som "Turkey day". Men det judiska idiomet "Dagen och timmen känner ingen" är idiomet för Rosh Hashana. Den högtiden är också känd som shofarblåsningens högtid. Det är också det judiska nyåret. Men ingen människa vet vilken dag det inträffar då det beror på observationen av nymånen. Två vittnen valda av prästerna eller översteprästen scoutar horisonten uppgången av nymånen. För att måncykeln inte är exakt 28 dagar, nymåne kan inträffa en eller två dagar varje månad. Det var andra regler också men detta är idén som är basis.

När de två vittnena båda såg flisan av ljuset från nymånen, de skulle springa till templet och berätta för översteprästen som skulle då tillkännage Rosh Hashana hade börjat.

Så det var en idiom av judisk kultur att säga "Dagen och timmen känner ingen) för att varje år de väntade tills observationen av nymånen för att börja högtiden. 

Jesus i själva verket berättade för oss att uppryckandet (vilket är början av vedermödan) som skulle inträffa under Rosh Hashana något år. Vilket år vi vet inte men vi vet säsongen. Säsongen är tiden för nyåret för judarna, Rosh Hashana,  a.k.a

shofarblåsningens högtid. 

Den andra delen är att Fadern vet endast. I en judisk bröllop ceremoni en man skulle finna en brud och betala köppriset. Bruden skulle då ta ett ceremoniellt bad. Mannen skulle återvända till sin faders hus och bygga ett  tillägg inne i huset. Han skulle fortsätta bygga och göra det bättre och bättre tills Fadern sade att det var komplett inte innan. Vid den tiden Fadern skulle skicka sonen att hämta sin brud som typiskt "rycktes bort" från sin familj på natten. De skulle återvända till brudkammaren i Faderns hus och gå in. Bruden skulle stanna där med hennes man i 7 dagar. Efter slutet av 7 dagar hon skulle presenteras för alla bröllopsgäster och det skulle bli en stor fest. Jesus referens till att Fadern endast vet är hur Jesus berättar för oss hur det kommer att hända. Slutet på världen kommer bli som en judisk bröllops ceremoni.  

I övrigt rekommenderar jag verser som Lukas 12:39-40, Apg 1:7, 1 Thess 5:1-2, och 2 Petrus 3:10 kopplade till Mark 13:32.

Detta är annars min förståelse av Mark 13:32 via den judiska kulturen.

Anonym
Tack för tankeväckande text!

Jag undrar var det finns mer att läsa om detta?
Tack för tankeväckande text!

Jag undrar var det finns mer att läsa om detta?

Hej fick denna information av en annan kristen i ett annat forum på engelska. Jag översatte hans inlägg så gott jag kunde. Han hänvisade mig till denna sida annars: http://www.hebroots.com/sevenfestivals.htm

Notera att jag är ej för Hebraic Roots movement men Jesus Kristus levde som en jude i sin tid på jorden som människa därför är det bra att kunna hans kultur i vissa delar av Nya Testamentet.

Förutom detta nämnde han att boken Seven Festivals of the Messiah by Edward Chumney finns online att läsa fritt och att man ska börja läsa kapitel 7 som berör ämnet.  

Öppna profilen till larsa
  Hej,    Jag har läst om  detta att "trumpet-dagen"   eller " Huvudet  för Året"   dvs  Rosh HaShanna på hebreiska,  är Dagen och timmen som ingen känner till.  

Med några hundra års mellanrum återkommer samma eller  liknande konstellation på Stjärnhimlen som beskrivs  i  Uppenbarelseboken 12:1-5   Där Johannes beskriver hur Stjärnhimmlen såg ut i samband med Betlehems stjärnan och Jesu födelse.  Då hade Jupiter Kungsplaneten, konjungerat med Venus och Med  kungsstjärnan Rigel , samtidigt som solen står i stjärnbilden  Virgo och Nymånen tänds under hennes fötter och tolv stjärnor (  9 stjärnor i stjärnbilden LEO  samt tre planeter )  pryder hennes hår.
 Detta scenario kan bara inträffa på Trumpet-Dagen i September (Solen står i Virgo under September ) eftersom Nymånen innebär att det är Chodesh eller ny månad och Rosh Hashana  samtidigt.  Detta Tecken som inkluderar Betlehems-Stjärnan  inträffar alltså  tre år före vår tideräkning. Den 11 september  år -3.  Det går att simulera med flera Planetarium programvaror på en vanlig dator.
Johannes , Jesu Lärjunge visste säkert när Jesus fyllde år.   Att Johannes lämnade en så här stor ledtråd i sin Uppenbarelse,  och att det inte är allmänt känt  när Jesus föddes känns märkligt.

Att detta med att Dagen och stunden som ingen känner är ett hebreiskt ideom , samtidigt som det är Jesu födelsedag gör det hela nästan lite komiskt från Jesu sida , nästan som om Han skämtar med oss.

I år 2017  den 23 september på Trumpet-dagen , återkommer tecknet i skyn beskrivet i Uppenbarelseboken kapitel 12:1-5.   Men det har hänt kanske ett tiotal gånger under  de senaste 2000 åren.  Är detta astrologi ?  Vet inte . Uppenbarelseboken har mycket text om stjärnor och evangelisterna beskriver Betlehems stjärnan.