Höstlöv säger: Klockan har passerat midnatt & många lagt sig. Låt oss inte glömma de som har svårt att komma till ro av en eller annan anledning. Be för varandra.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-06-03 av Anonym.
Chip i handen.
Chip i handen kan ersätta vanliga SJ-biljetter
SJ satsar på inopererade biljetter.
Ett chip i handen visar dina resehandlingar.
– Mellan 1 500 och 2 000 svenskar har det här chippet nu, och flera är våra stamkunder. Jag har själv ett, säger Stephan Ray, presskommunikatör på SJ.

http://www.expressen.se/dinapengar/tech/chip-i-handen-ersatter-vanliga-biljetter-hos-sj/

Vidare: Ett svenskt bolag har under flera år jobbat med denna typ av chip med målsättningen att använda det till mer än SJ-biljetter. Målet är solklart: Ett kontantlöst samhälle och ett chip som går att använda till precis allt. Resor, betalningar, gym, låsanordningar på byggnader etcetera.
I USA utvecklas samma chip av företaget Lucent technologies, nyligen uppköpt av finska Nokia. Bolaget ligger på 666 5th Avenue i New York. Denna byggnad ägs i sin tur av Jarod Kushner, Donald Trumps svärson.

http://aletheia.se/2017/05/19/chip-i-handen-kan-ersatta-vanliga-sj-biljetter/

så vidare till Bibeln Uppenbarelseboken 13:14-18
Och det förför jordens invånare med de tecken som det fått rätt att göra i odjurets åsyn. Det säger till jordens invånare att göra en bild åt odjuret som har fått svärdshugget men kommit till liv igen. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade.
Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666.



Hur tolkar ni detta? Är Uppenbarelsebokens märke ett fysiskt märke (chipet)? Eller, är chipet, det fysiska märket, en vilseledande parallell till det andliga..?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Jag ser det såhär:
Allting andligt får en bild. Allting i världen är bilder, så även detta chip. Jag är säker på att Herren kan ta emot en människa även om hon har det här fysiska chipet i handen, men det ändå väldigt otrevligt med den här utvecklingen.

Vilddjurets märke läser jag istället som ett sigill människan sätter angående sin egen förståelse av Ordet, och eftersom det handlar om ett vilddjur är denna hennes förståelse kommen ur hennes böjelser/känslor för det onda. Anledningen till detta är flera, tex att det första vilddjuret har 7 huvuden, och det andra (som kommer upp ur jorden" har "två horn som ett lamm men talar som en drake".
Anonym
#2. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Så fruktansvärt.

"Make us freer", get data about "whereabouts", "how often you're working, how much you're working", "If you're taking toilet breaks"...! (Detta sägs i ett klipp, kanske detta: https://www.youtube.com/watch?v=aj3OJDQdje4)

När man tittar närmare på de olika delarna kring detta med Nokias köp av Lucent och chiptekniken (http://aletheia.se/2017/05/19/chip-i-handen-kan-ersatta-vanliga-sj-biljetter/) kan man, mot bakgrund av Uppenbarelsebokens ord se detta, som ger en del information om syftet:


Anonym
#3. Publicerat 2017-06-03 av Anonym

"Och det förför jordens invånare med de tecken som det fått rätt att göra i odjurets åsyn. Det säger till jordens invånare att göra en bild åt odjuret som har fått svärdshugget men kommit till liv igen. Och det fick rätt att ge livsande åt odjurets bild, så att bilden också kan tala [Skulle kunna vara bildskärm/TV] och se till att alla som inte tillber odjurets bild blir dödade. [Ena filmklippet berättade om chip med cyanid i, som kan döda människan via dator]

Och det ser till att alla, höga och låga, rika och fattiga, fria och slavar, får ett märke på högra handen eller på pannan och att ingen kan köpa eller sälja utan att ha märket, odjurets namn eller talet för namnet. Här behövs vishet. Den som har förstånd skall tolka odjurets tal, ty det är en människas tal, och talet är 666."

Upp. 13:14-18

Anonym
#4. Publicerat 2017-06-03 av Anonym


får ett märke på högra handen eller på pannan

Har ingen som helst susning i denna fråga,...
....nått liknande står i 5 mos. 6:4-9
"Du skall binda dem som ett tecken på din hand, och de skall vara som ett band till påminnelse på din panna." Alltså Guds bud o lagar.
Anonym
#5. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Hur tolkar ni detta? Är Uppenbarelsebokens märke ett fysiskt märke (chipet)? Eller, är chipet, det fysiska märket, en vilseledande parallell till det andliga..?
Precis all undervisning jag hört, läst, sett om detta under alla mina år som troende är enhälligt GLASKLAR med att denna profetiska text skall förstås bokstavligt. Det är vad det står. Det är Johannes som skrivit ner det han sett fysiskt med sina ögon i de uppenbarelser han fick på Patmos. Det handlar om märken (som Johannes såg/förstod det) i handen och på pannan. Idag förstår vi att märkena är nån form av chip-/datorteknologi. Inte nån mysticistisk tolkning. Det Johannes fick veta var det som kommer vara fördolt för våra ögon fysiskt med chipteknologin/märket: Talet bakom det hela (förmodligen systemet alltså) kommer vara 666 - djävulens tal.

Personligen tror jag att chipsystemet/datasystemet kommer bygga på talet 6 i tre led på något sätt = 666. Jag har tidigare hört att redan EAN-koderna bygger på 6 i tre led = 666. Eller så är det helt enkelt så att odjurets tal läggs in i alla chip/märken för att visa att allt och alla som bär dess tal tillhör honom.

Det kommer bli oerhört svårt. Vi som inte tar emot märket kommer inte kunna köpa eller sälja. Uppenbarelseboken är tydlig: Den som tar emot märket tar emot odjuret/djävulen och får sitt namn struket ur Livets bok. Tag varning!

En tredje ängel följde dem och sade med stark röst: "Om någon tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket på sin panna eller hand, då ska han själv få dricka av Guds vredes vin som oblandat hälls i Guds vredes bägare. Han ska plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Röken från deras plåga stiger i evigheters evighet. De har ingen ro vare sig dag eller natt, de som tillber vilddjuret och dess bild och som tar emot märket med dess namn. Här visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus."

Upp. 14:9-12


Och jag hörde en stark röst från templet säga till de sju änglarna: "Gå ut och töm Guds sju vredesskålar över jorden." Och den förste gick bort och tömde sin skål över jorden, och onda och svåra bölder slog upp på de människor som hade vilddjurets märke och som tillbad dess bild.

Upp. 16:1-2

Anonym
#6. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Jag tror att det Bina skriver har en motsvarighet i den yttersta tiden. Och att vilddjurets märke är en motsvarighet till Guds tecken, och sigill i Uppenbarelseboken.
Det står i Upp. 14:11-12:
"De har ingen ro eller vila vare sig dag eller natt, dessa som tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket med dess namn. I detta visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus."

Motsvarigheten till att ta emot från och tillbe mörkret/Antikrist/vilddjuret är här att hålla fast vid tron på Jesus och hans bud.
Anonym
#7. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Precis all undervisning jag hört om detta under alla mina år som troende är enhälligt GLASKLAR med att denna profetiska text skall förstås bokstavligt. Det är vad det står. Det är Johannes som skrivit ner det han sett fysiskt med sina ögon i de uppenbarelser han fick på Patmos. Det handlar om märken (som Johannes såg/förstod det) i handen och på pannan. Idag förstår vi att märkena är nån form av chip-/datorteknologi. Inte nån mysticistisk tolkning. Det Johannes fick veta var det som kommer vara fördolt för våra ögon fysiskt med chipteknologin/märket: Talet bakom det hela (förmodligen systemet alltså) kommer vara 666 - djävulens tal.

Personligen tror jag att chipsystemet/datasystemet kommer bygga på talet 6 i tre led på något sätt = 666. Jag har tidigare hört att redan EAN-koderna bygger på 6 i tre led = 666. Eller så är det helt enkelt så att odjurets tal läggs in i alla chip/märken för att visa att allt och alla som bär dess tal tillhör honom.

Det kommer bli oerhört tufft. Vi som inte tar emot märket kommer inte kunna köpa eller sälja.
Jag vet att många säkerligen är ängsliga inför detta. Och jag har en fråga till bl.a. dig, som ser ett hot i detta.
Jag undrar: Hur avsäger vi oss tron på Jesus genom ett betalchip?
Anonym
#8. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Gudstron kan ingen ta ifrån oss! Det skulle vara om vi aktivt avsäger oss den men jag kan tänka mig att det kommer att finnas en utväg om nu chippet ni nämner är samma som Bibeln skriver om.
Anonym
#9. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Chipet har med kontroll att göra. Inte tro och övertygelse.
Tror ni att Guds sigill på dom heliga är ett fysiskt märke?
Tänk på 5 Mos. 6:8: "..som ett tecken på din panna och din hand.."
"And you skall bind them for a sign on your hand and they skall be as frontlets on your forehead.." (mitt emellan ögonen).
Pannan är tankar, vilja, tro, övertygelse, tillhörighet. Handen är handlingar, gärningar.
Anonym
#10. Publicerat 2017-06-03 av Anonym
Uppenbarelseboken är tydlig: Den som tar emot märket tar emot odjuret/djävulen och får sitt namn struket ur Livets bok. Tag varning!

En tredje ängel följde dem och sade med stark röst: "Om någon tillber vilddjuret och dess bild och tar emot märket på sin panna eller hand, då ska han själv få dricka av Guds vredes vin som oblandat hälls i Guds vredes bägare. Han ska plågas i eld och svavel inför de heliga änglarna och inför Lammet. Röken från deras plåga stiger i evigheters evighet. De har ingen ro vare sig dag eller natt, de som tillber vilddjuret och dess bild och som tar emot märket med dess namn. Här visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus."

Upp. 14:9-12


Och jag hörde en stark röst från templet säga till de sju änglarna: "Gå ut och töm Guds sju vredesskålar över jorden." Och den förste gick bort och tömde sin skål över jorden, och onda och svåra bölder slog upp på de människor som hade vilddjurets märke och som tillbad dess bild.

Upp. 16:1-2

Ytterligare en vers:

Och jag såg vilddjuret och jordens kungar och deras härar samlade till strid mot ryttaren på hästen och mot hans här. Och vilddjuret greps tillsammans med den falske profeten, som hade gjort tecken inför vilddjuret och därigenom förlett dem som tagit emot vilddjurets märke och tillbett dess bild. Båda kastades levande i eldsjön som brinner av svavel. De andra dödades med svärdet som gick ut ur ryttarens mun, och alla fåglarna åt sig mätta av deras kött.
Upp. 19:19-21
Höstlöv säger: Klockan har passerat midnatt & många lagt sig. Låt oss inte glömma de som har svårt att komma till ro av en eller annan anledning. Be för varandra.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen