smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Politik och samfund > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-05-09 av Anonym.
Svensk kultur
Svensk kultur verkar vara svårt att definera om man lyssnar på den sk mediadebatten.
Jag skulle vilja definera Svensk kultur som Humanism utan en Gud som skapat.

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-05-09 av Anonym
Nu är jag inte så påläst i just detta ämne just nu, men det du skriver är bara ett väldigt smalt stråk i det mycket breda spektrum som är vår kultur. Det du skriver stämmer in i mycket idag. Men förr var det kyrksamhet och väckelserörelser. Schartaunism, Laestadianism, Svenska Kyrkans makt och kontroll, och folks kyrkgång.

Vi har ju så mycket mer än bara det "religiösa" i vår kultur. T.ex. Våra stora författare och poeter; Fröding, Bellman, Moa och Harry Martinsson, Strindberg, Fogelström, Moberg, Astrid Lindgren, m.fl.
http://magasinetneo.se/artiklar/de-50-bockerna-som-formade-sverige/

Konstnärer som Alexander Roslin, Carl Larsson, Anders Zorn m.fl. Kompositörer och musiker. Folkvisor och folkdräkter. Våra landskapsrätter. Naturen; närheten till den, kampen med den, tämjandet, levebrödet, hänsynen, allemansrätten, njutandet av naturen och friheten i den. Orädslan för den. Respekten. Förr: Vår etniska homogenitet, vilken gav en stor sammanhallning, tillit och trygghet - detta är själva grunden, och förutsättningen för, vårt välfärdssystem. Som är kraftigt belastat och under attack från "missbrukare".

Det är väl några saker i den svenska kulturen som jag kommer att tänka på så här på rak arm.
Anonym
#2. Publicerat 2017-05-09 av Anonym
Mitt påstående är självklart väldigt förenklat.
Anonym
#3. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Förr: Vår etniska homogenitet, vilken gav en stor sammanhallning, tillit och trygghet - detta är själva grunden, och förutsättningen för, vårt välfärdssystem. Som är kraftigt belastat och under attack från "missbrukare".
Okunskap
Tillit
#4. Publicerat 2017-05-10 av Tillit
Okunskap
Jag är rädd för att det inte är okunskap utan ett medvetet val att inte se på verkligheten och historien som den är. Jag skrev det nyss i en annan tråd att mitt svarta hår och mina bruna ögon, trots att jag är "helsvensk" sedan många generationer tillbaka, vittnar om det kulturutbyte och den etniska blandning som skedde under Sveriges stormaktstid för fyra hundra år sedan och som i varierande grad har skett hela tiden. Det har berikat snarare än förstört.
Anonym
#5. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Svensk kultur är sedan långt tillbaka delvis lånad från bl.a. Tyskland och Frankrike. Man får nog sätta sig och bena ut vad som kan vara mer svenskt. Kanske det är det debatten handlar om, Olw?
Nyckelharpan skulle kunna vara svensk kultur. Smörgåsbordet?
Anonym
#6. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Okunskap
Nej, verkligen inte. Okunskap och historielöshet att påstå något sådant. Läs vilken äldre bok du vill, se hur samhället skildrades förr. Titta på foton och filmer. För mig räcker det med att fråga mina föräldrar som är 30- och 40-talister. De berättar entydigt att Sverige var fullständigt etniskt homogent så sent som när de växte upp. Att påstå något annat som en del okunniga politiskt korrekta gör är ren historierevisionism. Det är lögn helt enkelt. Givetvis fanns invandrare, men de var sällsynta jämfört med idag, när blott 69% av landets befolkning är svensk enligt den riktiga definitionen (två svenskfödda föräldrar). De invandrade utgjorde blott några få procent av befolkningen, och därför är det rätt att kalla det för etniskt homogent. Det är allmänt känt - utom för ett gäng historielösa personer tydligen, ofta journalister (stämmer bra med den okunskap som Jens Ganman lyfter fram i journalistkåren, i det klipp jag länkade till i tråden "Hederliga journalister"), eller vänsterideologer, som så lurar i vanligt folk rena lögner.

För mig räcker det med att titta på mina tidiga klassfoton från 80-talet. Nästan alla var svenskar. Och äldre klassfoton visar än mer homogenitet. Det är fakta. Inte rasism. Att tro att det skulle vara "ont" eller nån slags rasism att påstå det är bara förljuget, sjukt och oikofobiskt. Förakt för den egna kulturen.

Varför får vi inte vara stolta över vår kultur? Varför får bara andra vara det? Varför ska vi krypa för andras kulturer, men förneka vår egen kultur och historia?

Men visa mig källor som motbevisar det jag hävdar utifrån litteratur, film, foton, och tydligast av allt; mina levande gamla föräldrar. Det jag påstår är allmänt känt sedan århundraden, och det räcker med att se gamla foton och läsa våra gamla klassiker för att se det. Bevisbördan vilar på den som påstår något som går emot den allmänna kännedomen. I detta fall dig.
Anonym
#7. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Svensk kultur är sedan långt tillbaka delvis lånad från bl.a. Tyskland och Frankrike. Man får nog sätta sig och bena ut vad som kan vara mer svenskt. Kanske det är det debatten handlar om, Olw?
Nyckelharpan skulle kunna vara svensk kultur. Smörgåsbordet?
Ja, ska man dra allt till dess begynnelse så är allt i alla kulturer taget utifrån. Men man gör om det, ändrar och införlivar det med den egna kulturen och så blir tillskottet en del av den egna kulturen. Något nytt. Köttbullar sägs väl komma från Turkiet eller var det var? Men finns det mat som är mer förknppat med Sverige än det? Pizzan är ett annat exempel, förvisso inte unikt för Sverige i utförande - men däremot väldigt olikt originalet från Italien.

Liksom med vårt personliga språk, så ges/tas det utifrån (föräldrarna), men man införlivar det, internaliserar det, och gör det till sitt eget med alla de små särdrag som man utvecklar. Samtidigt är vårt språk väldigt identiskt med de flesta andra svenskars språk, och utgör så ett eget språk, som avgränsar det från alla andra språk. Samma med ett folks kultur; värderingar, mat, musik, litteratur, lynne, humor o.s.v.

Likaså med härkomst och etnicitet, som "Tillit" berör. Kom anfädrerna hit för 400 år sedan så ska man väl inte ens behöva tänka tanken att man inte skulle vara etnisk svensk? Tredje generationen i ett land (=två svenskfödda föräldrar) är den definition som gällt i hundratals år, vad jag vet - fram tills nyss då våra politiker/makthavare gjort om definitionen för att skyla vad de gjort och gör med vårt land. Det är något oerhört att avskaffa ett folk. För det är det som håller på att ske. Vart tog viljan till mångfald vägen? Varför ska inte det svenska folket få bevaras? 3,1 miljoner av våra 10 miljoner i landet är INTE svenskar enligt den korrekta defintionen. Och de som dör är till allra största delen svenskar, medan befolkningsökningen helt utgörs av invandrade och deras här födda barn. Och det märks ju i alla motsättningar och utanförskapsområden, bilbränder, krackelerande sammnahållning pga olika värdesystem o.s.v. Etnisk homogenitet är grunden för hög tillit och samhörighet hos ett folk - och detta ligger helt till grund för vårt välfärdssystem. Även moderaten Hanif Bali (med invandrarbakgrund) påtalar detta och har fått löpa gatlopp för detta! Forskning visar det. Och främst - verkligheten. Det har gått oerhört fort. Och det fortsätter. Tyska officiella statistikorganet beräknar att Tyskland kommer vara ett muslimskt land år 2050 (!), även om man stoppar all invandring nu! Sverige har en mycket mycket högre invandring per capita, så i vårt fall handlar det snarare om muslimsk majoritet runt 2040 eller nåt. Förstår ni/vi allvaret i det?? I Malmö är redan mer än 50% invandrare - med den nya definitionen! Med den gamla är det långt fler.
Anonym
#8. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Jag tycker att våra politiker och journalister får leka irreversibelt samhällsexperiment med något annat folk. Jag vill ha mitt land kvar. Vem vill inte ha sitt land kvar? Syrierna vill det, kineserna, tyskarna, amerikanarna, colombianerna... Men vi ska inte få ha det kvar. Vi ska tvingas ge bort det till främmande makt (främst islam). Det är det som håller på att ske. Runt en miljon muslimer i landet redan. Givetvis kommer det påverka landet, kulturen, sammanhållningen och hur vi kommer leva. Det gör det redan nu. Det är definitionen på landsförräderi. Att svika sitt folk och land - t.ex. genom att ge bort det. Allt för att en ideologi annars säger att man är en ondskefull människa.

Sorry alla marxister och vänsterliberaler - jag viker mig inte en millimeter. Jag vill ha mitt land kvar. Och det är INTE rasism att säga det. Det är naturligt, självklart och självbevarelsedrift. Fråga vilket annat folk i hela världen.
Anonym
#9. Publicerat 2017-05-10 av Anonym
Sorry alla marxister och vänsterliberaler - jag viker mig inte en millimeter. Jag vill ha mitt land kvar. Och det är INTE rasism att säga det. Det är naturligt, självklart och självbevarelsedrift. Fråga vilket annat folk i hela världen.
Självklart bör det accepteras att du vill ha ditt land kvar. Ett mångkulturellt välkomnande "tar ifrån dig ditt land" och är därmed i stort det fundament dina grundläggande premisser bygger på.. efter vad jag har förstått här.

Det blir dock svårt att strida om detta här eftersom flertalet inte har samma syn på detta som du, dvs att i tråd efter tråd ihärdigt försöka övertyga oliktänkande om "sanningen" i din åsikt är nog en döfödd gärning.

Du behöver inte vika dig alls, stå där rakryggad med din åsikt men att försöka kröka oliktänkande ryggar i syfte att överföra din syn på "mitt land" är inte juste eftersom du då inte accepterar friheten att tänka annorlunda.
Anonym
#10. Publicerat 2017-05-11 av Anonym
Självklart bör det accepteras att du vill ha ditt land kvar. Ett mångkulturellt välkomnande "tar ifrån dig ditt land" och är därmed i stort det fundament dina grundläggande premisser bygger på.. efter vad jag har förstått här.

Det blir dock svårt att strida om detta här eftersom flertalet inte har samma syn på detta som du, dvs att i tråd efter tråd ihärdigt försöka övertyga oliktänkande om "sanningen" i din åsikt är nog en döfödd gärning.

Du behöver inte vika dig alls, stå där rakryggad med din åsikt men att försöka kröka oliktänkande ryggar i syfte att överföra din syn på "mitt land" är inte juste eftersom du då inte accepterar friheten att tänka annorlunda.
Ett omfamnande av en ideologi som aldrig prövats fullt ut förut, och som, där den finns i olika utsträckning, leder till konflikter, våld, våldtäkter, misshandel, våld och inbördeskrig i olika former, är något jag tycker att varje tänkande människa borde inse är dåligt. Det blir inte bra för att makthavare paketerar det fint. Skit är ändå skit. Att ha invandring är en sak. Men att byta ut ett folk och kalla det flyktinghjälp och mångkultur är bara ohederligt och fel.

Jag vet inte om det är så att "flertalet" inte delar min syn på detta. För några år sedan, före "flyktingkrisen" 2015, visade en undersökning från Aftonbladet (tror jag det var), att 67% av svenska folket ville ha mindre invandring. Och här på forumet är det mest jag och 3-4 till som vågar yttra sig. Men du ska veta att jag fått en hel del återkoppling i brev på KD. Både män och kvinnor, som tycker att jag har vettiga åsikter och gillar att jag står upp för det som de tycker är vettigt och bra. Men jag tror att många kristna är rädda - vi ska ju vara goda människor, och då tror nog många att vi måste tycka som "världen", och då speciellt vänstern, som ju är godhetkörens dirigent. Fast vänsterideologin kommer från marxismen, som är en djävulsk lära. En lära som i sina grundvalar går emot Gud och trotsar Honom öppet i både ord och ideologi. Återigen vill jag bara hänvisa till Renards reflektion kring vad som är kristen godhet, alltså sann godhet, jämfört med "Godhetskörens" godhet:

http://gluefox.blogspot.se/2013/04/kristen-godhet-och-godhetskorens-godhet.html

Jag är säker på att många på denna sida tycker åt mitt håll. Om det är en majoritet vet jag inte. Men jag vet att många är rädda - även här inne. Är inte det konstigt? Självcensur genom rädsla, även bland oss kristna.

Till skillnad från många vänstersympatisörers åsikter så är mina grundade i fakta och empiri och inte en massa "varma känslor" som bara leder till kaos i längden. Verkligheten.
smålänning i norr säger: När man läser historia ser man att syndanaturen ställer till problem men också att Evangelium förändrar och ger Väldoft
Skriv Skriv här Skriv i megafonen