Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2017-03-29 av Anonym.
"Hemlig uppryckelse"..eller inte?
Jag har under min resa som kristen lagt märke till att inom frikyrkorna är undervisningen om Jesus återkomst ganska enad i att det blir en "hemlig uppryckelse" av dom kristna, och att Jesus alltså skulle komma tillbaka ytterligare en gång efter det. Filmer som "Left behind" dramatiserar det.

Denna syn på Jesu återkomst är inte speciellt gammal. John Nelson Darby (Plymouth-broder) startade den här alternativa apokalyptik som kallas Darbyismen på 1800-talet.
Han delade också in historien i avgränsade perioder, dispensations. Ett exempel är skillnader i frälsningstider mellan judar och hedningar, och lagens och nådens tidsålder.
Enligt Darby är antikrist personlig och uppträder inte förrän efter Jesu första tillkommelse.
Inom Darbyismen förkastas en del klassiska reformatoriska och traditionella protestantiska tolkningar.
Både John Ongman och Lewi Pethrus accepterade darbyismen. Och karismatiska rörelser i USA.

När Jesus får frågan från lärjungarna, om vad tecknet blir på hans återkomst, så är det bara tal om en enda återkomst. "Då skall Människosonens tecken synas på himlen, och jordens alla folk skall jämra sig, när de ser Människosonen komma på himlens moln med stor makt och härlighet." (Matt. 24:30)
Innan dess berättar Jesus om nöd, krig, förföljelse, "förödelsens styggelse stå på helig plats", falska profeter som gör stora tecken m.m. Jesus säger att det blir en flykt från en nöd så stor att något liknande inte förekommit.
Och Jesus säger i 24:20: "Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten!" (..sabbaten finns alltså kvar)
I 24:37 står det sedan:
"Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst...."
Det står sedan om hur floden plötsligt kom och ryckte bort dom alla - och så ska Människosonens återkomst vara.

Det är "Den dagen", Herrens dag, som kommer som en tjuv om natten. (1 Tess. 5:2 + 2 Pet. 3:10).
Apg. 9-11 säger: "....han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen."

Återkomsten blir plötslig, och världen i stort kommer inte vara beredd. Men var finner man att Jesus hemligt rycker upp dom kristna, som sedan klarar sig undan vedermödan?

Svar på inlägg

Anonym
#1. Publicerat 2017-03-30 av Anonym
Det är en falsk lära som John Nilson Darby lärde ut. Jesus kommer tillbaka en gång och det är på den sista dagen.
Lystna på Sven Reichmann om Tidens tecken så förstår man hur lurade vi har blivit.
http://www.kristenmp3.se/SvenReichmann/Tidens_tecken/Tidens_tecken.mp3
Anonym
#2. Publicerat 2017-03-30 av Anonym

Första Tess 5

1. Ni vet själva mycket väl att Herrens dag kommer som en tjuv om natten.

4. Men ni bröder, lever inte i mörker, så att den dagen kan överraska er som en tjuv!

När det gäller Bibelns ord om "som en tjuv om natten" så är det så här, att det är inte Jesus som kommer som en tjuv. Med detta uttryck menas att den dagen då Jesus kommer tillbaka kommer lika oväntad som en tjuv. Det handlar alltså inte om att Jesus osynligt skall smyga sig in i vår värld och rycka bort människor i hemlighet. Det handlar om den dag då Jesus kommer fullt synlig tillbaka ska vara oväntad, och oväntad för de oförberädda. Det är vad jag tror bibelordet menar.


Anonym
#3. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Jag har under min resa som kristen lagt märke till att inom frikyrkorna är undervisningen om Jesus återkomst ganska enad i att det blir en "hemlig uppryckelse" av dom kristna, och att Jesus alltså skulle komma tillbaka ytterligare en gång efter det. Filmer som "Left behind" dramatiserar det.

Och Jesus säger i 24:20: "Be att ni inte måste fly under vintern eller på sabbaten!" (..sabbaten finns alltså kvar)
I 24:37 står det sedan:
"Ty som det var i Noas dagar, så skall det vara vid Människosonens återkomst...."
Det står sedan om hur floden plötsligt kom och ryckte bort dom alla - och så ska Människosonens återkomst vara.

Det är "Den dagen", Herrens dag, som kommer som en tjuv om natten. (1 Tess. 5:2 + 2 Pet. 3:10).
Apg. 9-11 säger: "....han skall komma igen på samma sätt som ni har sett honom fara upp till himlen."

Återkomsten blir plötslig, och världen i stort kommer inte vara beredd. Men var finner man att Jesus hemligt rycker upp dom kristna, som sedan klarar sig undan vedermödan?
Något hemligt uppryckande säger Bibeln inget om. Återkomsten är en och sker vid ett tillfälle.

Jesus talar profetiskt (Mt 24). Men han är beroende av Gud, för det är Gud som talat till honom och som talar genom honom. Däremot är som människa begränsad i sin kunskap. Därför vet han inte dagen eller stunden när han ska komma. Men för honom är hans återkomst nära förestående. därför förkunnar han omvändelse och himmelrikets allt mer uppenbara närhet. För honom, som jude, ser han inte klart när det gäller Guds plan och utvecklingen av församlingstanken i Apg. Han har kommit för Israels skull. Det Gamla Förbundet med Lagen var något som succesivt försvann och övergick i ett föllödigt gudstjänstfirande på söndagar, i take med att allt fler hedningar anslöt sig. Jesus talar därför inte profetiskt i just den meningen där han uppmanar lärjungarna att be att de slipper fly under Sabbaten. Han gör det utifrån sin förståelse att Dagen är nära förestående. Därför kan jag inte tänka mig att teten ska tolkas så att Sabbatsfirandet är kvar, för den skull.
Anonym
#4. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Vi ska ryckas upp tillsammans med de som somnat in före oss, Herren till mötes. Det var alltid så att när en konung närmade sig en stad, möttes denne av en eskort som tillsammans med kungen gick in i staden. På samma sätt här. vi är eskorten som möter Herren, och tillsammans med honom far vi tillbaka ner till jorden för att etablera Guds rike på jorden. Herren för oss alltså inte till himlen när han kommer. Detta är uppryckandet.
Anonym
#5. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Överaskandet verkar inte handla om att de troende inte har en aning om att Herren kommer. Det verkar handla om att de icke-troende inte väntar hans återkomst, eftersom man är upptagen med att leva i mörkret. De som lever i ljuset gör det just därför att de väntar hans återkomst. Så trots att de inte vet dgen eller stunder, blir de inte överaskade när han kommer, eftersom Dagen är väntad och efterlängtad.
Anonym
#6. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Vilket är då skälet till att vi rycks upp? Det ena skälet har jag redan nämnt, men det finns ett till. "Gud har inte bestämt oss till att drabbas av vredesdomen" (5:9). Här står inget om att vi ska räddas från förföljelse och lidande, men däremot från Vredesdomen, vilka synes vara de sju vredesskålarna i Uppenbarelseboken. Logiken i det här är alltså att vi rycks upp, Herren till mötes, medan Guds vredesdom går över jorden. Sedan förs vi tillsammans tillbaka till en ny jord, där Guds rike nu byggs. (1Tess 4:15-5:11)
Anonym
#7. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Det är detta som äger rum i Mt 24:31. Så långt upp-ryckandet och motsvarigheten till Arken.

Hur är det då med bort-ryckandet? Detta är reserverat för de icke-troende (39).
AllanE
#8. Publicerat 2017-03-31 av AllanE
Det mesta av vad som står här är helt korrekt och enligt Bibeln.
Men det är ett par detaljer som behöver korrigeras.
Det första är att vredens skålar töms före den första uppståndelsen.
Det andra är att vi skall visserligen efter en tid komma till den nya jorden.

Den gamla skall slitas ut som en klädnad står det.
Så vi behöver inte vara så rysligt rädda för att använda ändliga resurser.
De är avsedda att ta slut.

Men jag lämnar en liten gåta:
Vi skall inte gå på gatorna i det Nya Jerusalem.
Vilka är det som får gå in och ut genom dess portar?
Bibeln talar om svaret väldigt tydligt.
Anonym
#9. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
Ja, jag tror att alla önskar att vi åtminstone skulle slippa tiden när vredesskålarna töms.

Men i 1 Tess. där det står att Gud ska rädda oss från vredesdomen, så har "vredesdomen" översatts från grekiska "orge", som betyder ungefär "häftig vrede". Samma ord används t.ex. i Matt. 3:7 och Rom. 2:5. Ordet "orge" syftar på den slutliga straffdomen.
När det gäller Uppenbarelsebokens vredesskålar så används ordet "thymos", som betyder ungefär "förtörnelse". Och förtörnelsens skålar blir en begränsad dom eller en hämnd.
Anonym
#10. Publicerat 2017-03-31 av Anonym
När det gäller sabbaten så finns det en lång historia om varför den har flyttats från lördagen till söndagen. Dom första kristna började att fira en extra helgdag, dagen efter sabbaten som var Herrens uppståndelsedag och blev Herrens dag, men fortsatte att fira sabbaten på lördagar. Under dom första århundradena så var det så, medan gudstjänstfirandet var på söndagen. Det tog ca 800 år innan lördagen var helt avskaffad.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen