Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Rosie
Skapat 2024-05-01 av Rosie, kvinna, 81 år, Örebro län.
God och dålig frukt
Hej! Det står i Bibeln att ett och samma träd inte kan ge både god och dålig frukt. Det där med god frukt kan förvilla, för inte ens de orättfärdiga ger sina barn en sten när de ber om bröd, utan ger goda gåvor. En församling kan se ut att ge goda gåvor, god frukt, det behövs en närmare granskning av vilken SORTS frukt det är. Är det en till synes läcker frukt som lockar folk till trädet, till att äta? Eller är det en frukt som är näringsrik men inte så läcker för ögat? Idag lockar div församlingar med läckra frukter som smakar sött på tungan, kanske ger en sockerkick i själen. Det finns mängder av till synes vacker god frukt. Den goda och nyttiga frukten för oss granskas genom den gode Herdens ord, liv och gärning. Och den gode Herden själv granskas genom Guds ords överensstämmelse. Börja med Herden: stämmer Herden in på hela Jesus liv och gärning, på alla hans ord, uppmaningar, varningar osv? Predikas rätt Herde eller är det en utklädd herde? Är frukten densamma som frukten av den sanne Herdens liv, ord och gärning, växer den frukten på trädet? Är trädet den sanna Kristi kropp som har Kristus själv som huvud kommer frukten på trädet alltid vara samma som vi ser fanns i apostlarnas liv. Den äkta frukten är bitterljuv pga att den inte ger köttet en sockerkick och den inte ser lika vacker ut och för att frukten har lite beska och sälta. Frukten smakar både honung och är lite bitter. Bitterheten är prövningen av människan, viljan att fortsätta ta sitt kors och äta av frukten ändå. Sältan i frukten finns där pga att den aldrig någonsin kan ruttna. Utan smaken av sälta mister frukten sin kraft att bevaras. Äkta frukten från äkta trädet består alltså, ger liv åt den som äter, liv som består. Den lockar inga mängder av människor till beundran och kalasande av den, men ger kraft, näring och liv till den som väljer att leva på den. De orättfärdiga väljer den inte, de herdar som vill se framgång hos människor ratar den. Det är bara de som vill se den sanna kärleken från Gud som känner igen den goda frukten och dess träd. All annan frukt än den kommer att jäsa och förmultna till slut. Bara den goda äkta frukten består alla prövningar och bevisar trädets äkthet. Den sly som de dåliga träden förökar sig genom växer upp och ger samma dåliga fruktskörd som modersplantan. Läcker i översta lagret, men rutten längre in mot kärnan. Hybrider och korsningar mellan goda trädet och dåliga trädet klarar att leva en kortare tid men kan omöjligen föröka sig och ge nytt liv. Summa summarum: Låt er inte luras av bedräglig och till synes god frukt. Granska om trädet har sina rötter hos den gode Herden och lever i kraft av honom. Granska om frukten är densamma som den gode Herden hade i sitt liv: i ord och gärning, kärlek och helighet. Ty mycken frukt finns i världen, men endast en består, endast en är obesprutad av världens gift, och det är: Livets träd med den eviga frukten! Låt det trädet förökas genom nya skott över hela jorden, Gud!
Hälsn Rosie

Svar på inlägg

Roffe
#1. Publicerat 2024-05-01 av Roffe
tree3

Gott träd eller dåligt träd – och vilken frukt?

Det hänger på oss att se till att vi håller oss till Jesus (vinträdet/vinstocken) så att vi kan ge frukt. Vi är visserligen oförmögna att producera god frukt i oss själva – vi måste vara I VINSTOCKEN – men vi bedöms ändå efter frukten vilket alltså är avhängigt om vi “hänger” i vinstocken eller ej. Även om vi en gång blivit födda på nytt och tror att Jesus dog för våra synder, men slutat att bära god frukt, så är vi alltså inte på väg till Guds rike. Somliga misstar sig och tror att en gott träd alltid kommer att förbli ett gott träd och att ett dåligt träd aldrig kan bli ett gott träd, men så behöver inte vara fallet. De flesta av oss har varit ganska dåliga träd innan vår omvändelse när vi övergick till att BLI goda träd, och vi kan läsa i Bibeln att en gren kan vara i vinträdet men sedan ändå tas bort pga brist på frukt. Det heter alltså inte “en gång ett gott träd alltid ett gott träd”, även om det är en vanlig utgång. Gud längtar varje dag till att människor omvänder sig och får LIV i överflöd.
https://bjorkbloggen.com/2011/06/13/ett-gott-trad-ger-god-frukt-och-ett-daligt-trad-ger-dalig-frukt-valet-ar-vart/


Rosie
#2. Publicerat 2024-05-02 av Rosie
Hej! Tack, min vän! Det var mycket bra!
Hälsn Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2024-05-05 av Rosie
Hej igen! Idag skriver en gudfruktig man i megafonen om att den som är ett får till Jesus HÖR Herens röst och gör Faderns vilja. Den goda frukten är: höra Herdens röst och göra därefter, följa Herden! Herden har ingen annan röst än Guds helige Andes röst i Guds ord: Bibeln! De överensstämmer! Om någon säger sig vara Herdens får men inte hör, inte predikar och inte gör Herdens vilja utan tvärtom: en ANNAN herde än Jesus! Frukten från Herdens får, den sanna goda GudsHerden: Guds heliga vilja: Jesus ord och gärning och kärlek!
Hälsn Rosie
Roffe
#4. Publicerat 2024-05-05 av Roffe
  • 103 Vad ljuvligt ditt ord är

  • på min tunga,

  • sötare än honung i min mun!

  • 104 Av dina befallningar

  • får jag förstånd,

  • därför hatar jag lögnens alla vägar.

  • 105 Ditt ord är mina fötters lykta

  • och ett ljus på min stig.

BrokenToHeal
#5. Publicerat 2024-05-10 av BrokenToHeal
Jag törs sticka ut och hävda att det är skillnad på liknelser om frukt och vad vi ger barn allmänt.

"Om Gud var er fader så älskade ni mig, ty från Honom är jag kommen....." "Varför fattar ni inte vad jag talar?"....

Man plockar inte fikon från tistlar. Guds barn kan inte producera dålig frukt: Guds barn kan inte förneka Kristus. Guds barn älskar Guds barn.

Träd är, om vi söker liknelsen i den skrift Jesus själv läste, folk.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen