Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen

Forum > Religion och tro > Diskussion

Anonym
Skapat 2024-04-18 av Anonym.
Hjälparen!
Något jag funderat på genom åren. Inte som att se ned eller att ifrågasätta vår tro. Men hur skall man se på detta?

Johannes 14:15-26

Jesus lovar sända Hjälparen15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. 18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. 19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. 20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?" 23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. 24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig. 25 Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Hur kan vi då ha så mycket olika kristna rörelser med dess inriktningar och olika förhållningssätt hur vi tolkar bibeln om hjälparen skall uppenbara "sanningen"?! För sanningen kan ju bara vara en!?

Svar på inlägg

Rosie
#1. Publicerat 2024-04-18 av Rosie
Hej! Oh så viktiga saker du tar upp, det är mycket bra att du gör det! Jag tror det finns två skäl till att det finns så mycket olika tolkningar, som förvirrar. Det första: djävulen påverkar även frälsta i sinnet, till både förvirring och felaktiga saker och tankar. Det andra: Människans kött påverkar. Det finns hinder för Hjälparen att bli hörd och förstådd. De hindren kan vara: Människan egna vilja, människans påverkan av andras viljor, brist på insikt om hur den helige Ande talar, förutfattade mänskliga meningar om hur Gud menar, ja listan kan göras lång. Människan blandar in sitt eget kött i sin bibelläsning mm, drar egna slutsatser efter kanske både förmåga, kunskap och fördomar. När Gud sedan vill korrigera de frälsta kan en redan gjuten tro och tanke vara svår att rycka upp och få ljuset på. Egen prestige, högmod, envishet mm kan göra det svårt att ödmjuka sig och verkligen vilja lyssna på vad Anden egentligen säger och visar. Anden kommer inte med nya saker utanför Bibelns ord, så där måste man ALLTID börja. Men sen kan Anden verka i sina gåvor och uppenbara profetiska saker och kunskap om människor och händelser. Och där kan ivriga frälsta skena iväg och vilja se och höra saker man kanske längtar efter eller vill ska ske själv eller i grupp. Anden uppenbarar alltid sanningen för den som söker den av hela hjärtat på ett ödmjukt, överlåtet och uthålligt sätt i tro, i tro på att Gud alltid uppenbarar allt på det sätt han vill. När man i gudsfruktan enbart bryr sig om Guds vilja, och vet sin egen brist och sitt fulla beroende av Gud, kan Gud nå den som söker sanningen. När människan slutar att själv hitta på saker som verkar bra och känns bra i det själsliga och i stället ödmjukar sig som förebilderna i Bibeln ja då kan Gud börja undervisa djupare. Vi behöver visa Gud att vi klarar av att i ödmjukhet ta emot sanningen från honom, gåvorna från honom, insikterna från honom, så vi inte missbrukar det Gud gör och ger och tar åt oss någon egen ära eller upphöjer vårt eget intellekt. Det är allvarliga saker detta! Och tack för att du startar ett samtal kring det! Gud välsigne dig för det!
Hälsn Rosie
Rosie
#2. Publicerat 2024-04-18 av Rosie
Hej igen! Och sen är det viktigt att förstå att Hjälparen inte är en diffus kraft bara, utan en person i treenigheten sänd av Kristus Jesus själv och ett med Fadern och Sonen. Tror man han bara är en opersonligt kraft kan han inte tala till oss. Vi kan ju bedröva honom, ja t.o.m. släcka Anden kan frälsta göra. Vi har en personlig kontakt med en personlig Gud. Inte en opersonlig kontakt med en opersonlig kraft bara.
Hälsn Rosie
Rosie
#3. Publicerat 2024-04-18 av Rosie
Hej igen! Jag tänkte på en annan sak, ang alla församlingar. Jag tror att det ibland är svårt att inse att det man hållit fast vid har varit en felaktig sak och behöver justeras eller tas bort. Någon människan kan ha fått en tanke och tro på något, så bildas en religiös rörelse eller ett samfund. Och så ska alla tro som den första människan bestämde. Så går åren, och så har det bildats ett antal rörelser och samfund med sina egna ledargestalter som startat allt. Ingen vågar eller får berätta att Bibelns ord tolkats fel. Sen sitter landet med väldigt många olika rörelser som är oense om ibland väsentliga saker. Men en enda sanning finns bara: Guds sanning! Resten är från människor, traditioner, vanor, rutiner osv. Och det blir svårt att ändra på dem.
Hälsn Rosie
Anonym
#4. Publicerat 2024-04-19 av Anonym
Intressant!

Jag har lämnat en sådan hårt kontrollerad "kristen" församling där man sa att man hade sannigen. Och enhet det hade vi. Men med åren upptäckte jag (vaknade upp) att allt faktist inte stämde. Men påståednet som du hänvisar till gör det till att man lätt skulle kunna tolka det som att alla skall tro på en och samma sätt.

Men som föregående person skrev; någon har en ny sann insikt och så börjat männikor flockas kring denne person. En församling uppstår. En kristen trosinriktning växer fram samtidigt som man kommer med mya tokningar som flera är inte rätt. Så har vi fått de olika kristan inriktningarna.

Men tillbaka till min bakgrund. Vi som grupp var väldigt stolta och såg oftas ner på andra kristan som vilsna själar. Att vi hade sanningen, HELA sanningen gjorde oss säkra, lugna inombords men jag märkte att vi också blev stolta och med oförstående mot andra. Dessutom satte man på sig skygglappar. Vad gör man när man kommer till insikt att vi inte alls har hela sanningen? Kan det vara så att sanningen är utspritt på olika ställen? Dvs att en kyrka eller organisation inte har hela sanningen. Och hur rimmar det med skrivstöllet som du hänvisar till?
Min slutsats blev detta; Skulle Gud verkligen tillåta HELA sanningen till en människa eller grupp?? Vad skulle hända med denna människa eller grupp? De skulle bli stolta över se ner på andra. I vår ofullkomlighet kan vi inte bära något helt fullkomligt. Vi kan inte bära att ha HELA sannigen. Vi skulle dö andligt genom att utveckla fariseeiska drag. Det ligger i vår ofullkomliga natur.
Men Gud ger oss den sanning VI PERSONLIGEN behöver för att kunna leva ett kristet liv. Dvs utvecka de egenskaper vi behöver som kristna. För glöm inte att Gud kommer att dömma oss och kommer vi säga; "herre, herre gjorde vi inte det ena och det andra för ditt namn" och likväl kommer JEsus att bekänna "Jag har aldrog kännt er". Nej för vi har inte utvecklats på rätt sätt andligen.

Jag har därför kommit fram till att det är inte LÄROFRÅGORNA som räddar oss utan hur mycket kristuslika vi är. Jag har djupstuderat Guds ord i över 30 år men vad hjälper alla mina deltaljkunskaper och tolikningar om jag inte har KÄRLEK? Jag har också kommit fram till att om jag hade visat mer KÄRLEK som Kristus gjorde under alla mina alla år så hade jag varit en mycket bättre kristen person idag.

Därmed inte sagt att vi inte skall vara nyfika och studera biblen på djupet och i detalj. Då uppstår naturligtvis olika tolkningar. Jag tror Gud genom sin ande riktar dessa sanningar till oss PERSONLIGEN för att vi skall kunna LEVA ett bättre och mer äkta kristet liv. Profetior är spänande men vi kommer veta med säkerhet EFTER att det är uppfyllda. Vi kan ha olika topkingar på saker men behöver inte stånga oss blodiga för våra åsikter. Jag har personligen växlat ner på detta område. Vissa saker är bibeln mycket klar över (det mesta faktiskt) sedan har du några gråområden där det finns flera tolkningsmöjligheter. Men låt mig då fråga dig; Vem har störrst kärlek, den som älskar de kristna människor som tror som vi själv eller den som älskar alla
Rosie
#5. Publicerat 2024-04-19 av Rosie
Hej igen och hej broder Tom, som har så kloka insikter! När Jesus talar till sina lärjungar talar han i er-form och vi-form. Vi-form för att det är Fadern, Sonen och Anden som verkar tillsammans. Er-form för att han talar till de som blir Kristi kropp: församlingen. I församlingen är man tillsammans, gåvorna finns för att bygga upp hela kroppen, insikterna får också församlingen tillsammans tror jag. Om det då finns namnkristna i alla samfund och trogna frälsta lärjungar i alla samfund blir det både klippa och lös sand i alla samfund, både sanning och felaktigheter. Är det sedan frälsta som lyssnar mer på sina själsliga känslor och egna vilja inom alla samfund kokas det ner till kanske ett fåtal som verkligen lever i gudsfruktan och överlåtelse och enbart vill lyda Gud. De som ser de djupa sanningarna kan alltså vara spridda lite överallt. Med djupa sanningar menar jag det Paulus skriver om när han menar att vi ska lämna grunderna i tron och gå djupare i insikter och vishet. Det gör man inte genom ytlighet. När man är med någonstans där man ser ner på andra frälsta pga samfundstillhörighet visar det på högmod, prestige och förakt. Det kommer inte från Gud. Det synsättet finns i många olika typer av samfund tyvärr. Den ödmjuke som är på rätt spår älskar andra oavsett tro och ber för dem som tvivlar eller är ute på villovägar och ber om ödmjukhet och insikt för den högmodige. Vi ska inte stå som de skriftlörda och brösta oss och mena att det är tur att vi inte är som syndarna som väljer fel och gör fel, utan vi ser att vi är syndare allihop med samma beroende av Guds godhet och nåd och vishet, kommen endast från Gud och Guds ord och Ande genom Kristus Jesus. När vi är i en församling och inte håller med om allt får vi älska och be för människorna och fråga Gud vilka val vi ska göra. Sanningen är endast EN, och vi kan känna igen den helige Andes bekräftelse genom att se vad som stämmer överens med hela Bibeln och vad som ger frid i anden genom ibland långvarig prövning och tålamod och bön.
Hälsn Rosie
Gideon I
#6. Publicerat 2024-04-19 av Gideon I
Svar till trådstartaren.

Gå en kurs i Bibeltolkning och kyrkohistoria?

För det första. Till vilka talar Jesus dessa löftesord? Ja, orden är riktade till Kristi kyrka i alla tider. Men först och främst talar Kristus till sina närmaste lärjungar, de tolv apostlarna och den kyrka de grundade. Ytterligare ett viktigt löfte som Jesus gav till apostlarnas kyrka får vi genom Missionsbefallningen: "..och jag är med er /apostlarnas kyrka/ alla dagar intill tidens slut" (Matt 28). Som framgår av texten är Hjälparen en person som "utgår av både Fadern och Sonen" och är tredje personen i Gudomen och samtidigt ett med både Fadern och Sonen.

Så var är apostlarnas kyrka idag? Jesus varnade för att många falska apostlar skulle komma likt vargar i fårakläder. Där finner vi anledningen till vår tids kyrkosplittring. I kyrkohistorien finns många exempel. Apostlarnas kyrka fördes vidare av den allmänna (katolska) kyrkan och kom till det kalla Norden för mer tusen år sedan. Redan på 300 -400 talen efter Kristus uppstod behovet av nedskrivna trosbekännelser som fastställde vilken tro som hade praktiserats sedan urförsamlingens tid och vad som var apostlarnas lära i viktiga lärofrågor. Dessa trosbekännelser gäller för kristna i alla tider och är den Niceanska, den Apostoliska och den Athenasianska. När behovet av reformation uppstod i den katolska kyrkan under medeltiden, höll reformatorerna troget fast vid den allmänna kyrkans trosbekännelser. Håller man sig till dessa idag så ligger man rätt till läromässigt med apostlarnas kyrka som Kristus grundade.

I övriga bibelfrågor får man som nutida kristen genom bibelstudium själv komma fram till vilken församling som troget håller fast vid vad Guds "profeter, evangelister och apostlar har talat genom hela Bibeln, i Nya och Gamla testamentets Skrifter". En del anser kanske att reformerta, efter reformatorn Calvin, ligger bäst till. Här finner vi många frikyrkor. I Norden ansåg de flesta att reformatorn Luther var den som bäst förde vidare arvet från apostlarnas kyrka och väljer därför en församling med denna inriktning. Sveriges äldsta kristna arv är allmänkyrkligt (katolsk och luthersk). Medan reformerta församlingar började dyka upp först på 1800- och 1900-talen. Bland dessa senare kyrkor är det vanligare med nytänkande och därmed läromässiga avvikelser från biblisk, apostolisk, tro och lära.
Huldah
#7. Publicerat 2024-04-19 av Huldah
Något jag funderat på genom åren. Inte som att se ned eller att ifrågasätta vår tro. Men hur skall man se på detta?

Johannes 14:15-26

Jesus lovar sända Hjälparen15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. 18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. 19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. 20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?" 23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. 24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig. 25 Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Hur kan vi då ha så mycket olika kristna rörelser med dess inriktningar och olika förhållningssätt hur vi tolkar bibeln om hjälparen skall uppenbara "sanningen"?! För sanningen kan ju bara vara en!?
Inte ens Jesus apostlar fick hela sanningen. Det handlar inte om att veta bäst.
Jesus visste bäst, men han blev dödad.
Han sade att hans efterföljare också skulle bli förfölda. Paulus bekräftade 2 Tim 3.
Vi får den kunskap vi behöver, om vi vill!
caritas
#8. Publicerat 2024-04-19 av caritas
Något jag funderat på genom åren. Inte som att se ned eller att ifrågasätta vår tro. Men hur skall man se på detta?

Johannes 14:15-26

Jesus lovar sända Hjälparen15 Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud. 16 Och jag skall be Fadern, och han skall ge er en annan Hjälpare, som alltid skall vara hos er, 17 sanningens Ande, som världen inte kan ta emot. Ty världen ser honom inte och känner honom inte. Ni känner honom, eftersom han förblir hos er och skall vara i er. 18 Jag skall inte lämna er faderlösa, jag skall komma till er. 19 Ännu en kort tid, och världen ser mig inte längre, men ni skall se mig, ty jag lever, och ni kommer att leva. 20 Den dagen skall ni förstå att jag är i min Fader, och att ni är i mig och jag i er. 21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
22 Judas - inte Judas Iskariot - frågade: "Herre, hur kommer det sig att du vill uppenbara dig för oss och inte för världen?" 23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom. 24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig. 25 Detta har jag talat till er, medan jag är kvar hos er. 26 Men Hjälparen, den helige Ande, som Fadern skall sända i mitt namn, han skall lära er allt och påminna er om allt vad jag har sagt er.

Hur kan vi då ha så mycket olika kristna rörelser med dess inriktningar och olika förhållningssätt hur vi tolkar bibeln om hjälparen skall uppenbara "sanningen"?! För sanningen kan ju bara vara en!?
Bra fråga. Det ska väl inte vara så enkelt, helt enkelt :) Jag själv tycker det är roligt med teologi; vända och vrida på tankarna. Har pluggat lite på universitetsnivå. Men man inser ju snabbt hur begränsad man är i sin förståelse tycker jag. Så...en stor portion ödmjukhet. Jesus sa ju att den som inte blir som ett barn kan inte komma in i Guds rike; för att barn är förebilder när det gäller att tro.
Mobilix
#9. Publicerat 2024-04-20 av Mobilix
I min översättning heter inte den helige Ande Hjälparen utan Försvararen.
Här kan du skriva ett meddelande som kommer att visas för alla på KristenDate.se.
Skriv Skriv här Skriv i megafonen